snavel te lang

Gestart door judithdejong, januari 15, 2009, 15:52:55

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

judithdejong

Dag allemaal,

Ik weet dat er al veel over geschreven is op het forum maar toch kan ik mijn antwoord nog niet helemaal vinden misschien kunnen jullie me helpen?!

Mijn parkiet,Baco, die volgende maar drie wordt heeft sinds een te lange snavel. Dat wil zeggen dat ie echt bijna tot aan zijn borstje kwam. Hij at nog wel gewoon maar ben toch naar de DA geweest en die heeft hem geknipt en gevijld. Dit is nog geen 4 weken geleden en nu zag ik al dat ie alweer te lang aan het worden is. Baco heeft er nog nooit problemen mee gehad en hield het altijd zelf gewoon bij door middel van de mineraal blokken of sepia. Maar nu doet ie dat niet meer.
Hij krijgt Xtravital en regelmatig een stukje fruit/groente. Zijn vriendje die bij hem in de kooi zit heeft er geen last van want zijn snavel ziet er goed uit.
Ik heb al lekkere dingen op het mineraalblok gelegt in de hoop dat ie er dan weer wel van gaat eten maar helaas.
Heeft een van jullie soms een idee? Want om nou een keer in de maand naar de DA te gaan vind ik wel een hoop geld, kijk als het moet dan moet het want ik ga zelf niet knippen. Zou zo graag willen dat ie het zelf bijhoudt.
Alvast bedankt voor het mee denken.

groetjes,
judith

Sonja

#1
Hoi Judith,

Ik denk dat er weinig anders opzit dan toch de snavel geregeld te laten bijknippen door de dierenarts.

Wat je nog kan proberen (als je dat al niet doet) is stokken/takken van verschillende dikte in de kooi aanbrengen, daar knagen veel parkietjes ook graag aan.

Heb je enig idee waarom Baco de mineraalsteen niet meer gebruikt?
Zijn er andere dingen veranderd?

Hier kun je een heleboel verschillende stokken/takken kopen waar de snavel en nageltjes van slijten, mijn parkietjes zijn er gek op. Vooral Pucky knaagt er dagelijks een poos aan.
http://www.de-vogelkelder.nl/webshop_products.asp?menuid=&catid=320&prodid=&pagecount=&search=&sort=&viewmode=&page=3

Groetjes, Sonja.

Mars

In principe is het doorgroeien van de snavel een afwijking.
Het heeft veel al te maken met problemen van het levertje (kan als gevolg van slechte voeding/kwetsbaarheid daarvoor).
Ik neem aan dat je dierenarts daarover verteld heeft en tips heeft gegeven?

Groeten marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

judithdejong

dank allebei voor de snelle reactie.

Ik heb geen idee waarom Baco de mineraalsteen niet meer hoeft, heb me er al suf over gepiekerd maar echt geen idee.
Heb extra goed opgelet tijdens het eten en hij snackt niet.
De DA vroeg inderdaad wat ie te eten kreeg maar voor de rest niks. Hij heeft hem geknipt en gevijld en toen was het klaar. Zoals ik al zei hij krijgt regelmatig fruit/groente.
Ga ook maar die stokken/takken proberen. En weer een afspraak maken bij de DA.

groetjes,
judith

Pam

Heeft iemand misschien een foto van een te lange snavel? Dan kan ik die een beetje vergelijken met het snaveltje van Gijs. Zijn snaveltje is nl. langer dan die van Okkie.

Groeten Pam
Toedels Pam en Willem

Jasmin

Iets gevonden van een te lange snavel alleen wel van een papagaai maar dat maakt voor de snavel denk ik niet veel uit ;)



Gr  ;)

Piknikki

En dit is bij een grasparkietje met zeer ernstige schurftmijt:



Niet zo fraai.

Mars

#7
Nou, dat zijn wel hele ernstige vergroeiingen.
Ik zal eens voor je kijken tussen mijn foto's (van Winky).

Over het algemeen zie je dat het snaveltje een beetje door begint te groeien en dan ook dat hij wat minder mooi op een puntje eindigt. Dat zal dus zeker niet zo extreem zijn als bovenstaande foto's!

Beide bovenstaande foto's vind ik daarvan dan geen goed voorbeeld, omdat het geleidelijk begint en vaak meer in de veertjes verstopt zit.

Pam, misschien dat je zelf eerst een foto kunt plaatsen van hoe het er nu uit ziet, zodat we daar eens naar kunnen kijken?
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Pam

Woh dat zijn wel erg exteem lange snavels !!!! Zo erg is het gelukkig niet bij Gijs.
Ik heb een foto maar of dat helemaal duidelijk is? Ik heb een blokje om z'n snaveltje gamaakt. Het lijkt net een kort snaveltje maar er zit "een stukje bijaan", Ongeveer binnen het blokje. Hopelijk is mijn omschrijving een beetje duidelijk.
Nog even voor de goede orde, hij eet goed, kwettert als een gek en is lekker vrolijk.

Groeten Pam

[verwijderd door de beheerder]
Toedels Pam en Willem

Piknikki

Oeps ja, ik was een beetje bijdehand met die foto. :-X Excuses.

Hm, mijn witte popje heeft ook een iets langere snavel dan de anderen. Voor zover ik kan zien ook zoals jouw Gijs.
Als de snavel tegen de krop begint te prikken is ie sowieso te lang, maar ik denk zelfs met een (iets) te lange snavel zullen veel parkietjes nog kunnen eten.. gezond is het niet, echter. ??? Mja, ik ben hier absoluut geen expert in.

Mars

Ja Pam,

Bedankt voor de foto. Dat is inderdaad een snavel die langzaam steeds iets langer wordt. Wordt hij nu nog langer dan kan het noodzakelijk zijn om hem bij te laten knippen.

Houd het gewoon goed in de gaten, als je het idee hebt dat het in de weg zit bij klimmen of eten, dan zul je hem bij moeten laten houden.
Nu zullen de meeste dierenartsen daar misschien de eerste keer wel (veel) geld voor rekenen, maar over het algemeen zullen ze als je vaker komt daar echt een speciaal tarief voor maken.

Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Pam

Bedankt voor jullie reakties. Ik ben nu wel een beetje gerust gesteld. Ik heb niet het idee dat de snavel hem in de weg zit, want hij klimt ook nog prima en hij "knabbelt" ook wel aan z'n mineraalsteen.
Ik ga Gijs goed in de gaten houden (maar dat deed ik toch al) !!!!!

Groeten Pam
Toedels Pam en Willem

nantje

1 van mijn grasparkietjes had ook een te lang snaveltje, zo op het oog zag ik het niet echt daar er inderdaad ook wat in de veertjes weg viel, maar ik schrok vrijdagavond behoorlijk.
We hebben een speeltje met van die touwtjes erin hangen,en ik dacht wat maakt lilo een kabaal, ze hing dus met haar snavel vast in een van die touwtjes en fladderen met haar vleugels om maar enigzins houvast ergens te krijgen.
Wat was ik blij dat ik toen op dit moment thuis was, want stel als ik er niet was had ze behoorlijk uitgeput kunnen raken.
Heb zaterdag dit met iemand van de intratuin overlegd, en diegene had ervaring met snavel knippen, ik mocht haar heen brengen en ze heeft me voorgedaan hoe het moest.

Hier in de kooi hangen ook een blok en een sepia en ze zit er met regelmaat aan, heb nu ook een speciaal stokje gekocht wat ook  geschikt is voor de nagels, maar ook voor de snavels.
Ik ga het zeker nu goed in de gaten houden, ook hier krijgen ze xtrival eten dus daar kan het niet aan liggen lijkt mij.

Dus wil ook tegen jullie zeggen let er toch goed op want ze kunnen dus zomaar in een speeltje blijven hangen.

Groetjesssssss

angels-birds

Laat nooit een parkietensnavel in een tuincentrum knippen en al helemaal niet zelf! Dat werk kan je beter aan een prof.(VA) overlaten dan zelf zitten knippen.. Stel het gaat fout, dan ben je verder van huis weg! Sommige vogels hebben er meer aanleg voor om een lange snavel te krijgen, dus hou dat goed in de gate. Aan het voer ligt het niet en een knaagblokje is inderdaad goed! Sepia kan je er beter uithalen want dat is veelste zout voor een parkietje.

ibi

Citaat van: angels-birds op februari 26, 2009, 17:39:02
Laat nooit een parkietensnavel in een tuincentrum knippen en al helemaal niet zelf! Dat werk kan je beter aan een prof.(VA) overlaten dan zelf zitten knippen.. Stel het gaat fout, dan ben je verder van huis weg! Sommige vogels hebben er meer aanleg voor om een lange snavel te krijgen, dus hou dat goed in de gate. Aan het voer ligt het niet en een knaagblokje is inderdaad goed! Sepia kan je er beter uithalen want dat is veelste zout voor een parkietje.

Als die man er veel ervaring mee heeft en het goed heeft gedaan is het toch geen probleem.
Ik zou zelf niet durven knippen (alleen de nagels maar dat kan ik niet).
Maar als die je het goed heeft geleerd, en je bent er niet bang voor is het toch geen probleem :-\

Ik durf het zelf echt niet  ;)

nantje

Ik zie hier inderdaad ook het probleem niet van, ik knip hier alles zelf oa de nagels van de vogels als ze te lang zijn, en ook de hondennagels en die zijn zelfs zwart, en er is nog nooit wat misgegaan.
Gewoon niet te kort knippen maar kleine beetjes knippen elke keer.

angels-birds

#16
Het gaat hier over een snavel, niet over nagels! Nageltjes knip ik ook zelf, maar een snavel kan je beter door een VA laten doen.. Stel het gaat fout, dan zit je ermee! Met een snavel doen ze alles en als het maar even fout gaat, dan kan er veel fout gaan.. Het hoeft waarschijnlijk maar 1x geknipt te worden en de rest kan bij gehouden worden met een knaagsteen.. Stel het moet nog een keer geknipt worden, dan kan je naar een Va gaan en dan vragen of hij het je uit wil leggen, zodat je het de volgende keer zelf kan doen. Maar vooral als het de eerste keer is, ga dat niet zelf doen.

ibi

Citaat van: nantje op februari 26, 2009, 17:34:22



Heb zaterdag dit met iemand van de intratuin overlegd, en diegene had ervaring met snavel knippen, ik mocht haar heen brengen en ze heeft me voorgedaan hoe het moest.

Die man/vrouw van de Intratuin heeft het voorgedaan.
En het ging goed dus volgens mij doet ze het dan ook goed.
Dit word een discussie dus on-topic maar weer..

groeten