bacterien aanwezig bij mijn grasjes/valkjes

Gestart door Danielle, januari 13, 2009, 18:58:04

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Danielle

Hallo allemaal,

Ik wil graag jullie mening hebben over het volgende:

twee jaar geleden heb ik een grasparkiet Sammie gekregen. Ik merkte vrij snel dat ze dunnen ontlasting had. Ik ging naar een dierenarts en deze constateerde dat Sammie teveel bacterieen had. Ik kreeg ab - kuur dit hielp wel, maar even later waren de bacterien weer terug. dit is in totaal vier keer herhaald. Later ging ik met mijn ander grasparkietje ivm. iets anders, haar ontlasting werd gecontroleerd, ook zij had veel te veel bacterieen. Nu dacht ik, ik ga naar een vogelarts, omdat ik dit allemaal erg vreemd vond. Kerngezonde vogels maar toch bacterieen.

Ik ben vanaf toen naar Hedwig vd Horst gegaan in Veldhoven.
Haar conclusie. Sammie heeft een maag probleem, waardoor ze deze bacterieen bij zich draagt (staafvormige bacterieen). Hier kan ze ab voor krijgen maar het zal constant terugkomen. Mijn andere vogels nemen dit over. Er is dus niets aan te doen, behalve het water aanzuren. Hierdoor zouden deze bacterieen niet kunnen overleven.
Echter na een jaar het water aangezuurd te hebben, blijken deze bacterieen er toch nog te zitten (zowel mijn grasjes als bij mijn valkjes). Conclusie van va: hier is niets aan te doen, dit komt heel vaak voor bij grasjes/ valkjes ivm inteeld. Het enige is het water blijven aanzuren. Mijn vogels hoeven hier ook niet ziek van te worden (wat bij mij ook niet het geval is).

Maar nu heb ik toch mijn vraagtekens. Zou zo iets echt niet te verhelpen zijn?
Moet ik het nou hier bij laten? Hedwig vd Horst is toch een goede vogelarts?
Moet ik ontlasting op sturen naar andere vogelarts voor second opinion?
En zo ja welke raden jullie mij aan?

Groetjes Danielle

Caradow

Hedwig staat hoog aangeschreven. Als jij je prettiger voelt bij een second opinion, dan moet je dat zeker doen, maar aan Hwdwig's kenis en kwaliteiten twijfel ik niet.

Tja, wie moet je dan vragen... dat is lastig... iemand in wie je zelf ook veel vertrouwen stelt.

er zijn een aantal opties waar ik voor zou kiezen... (persoonlijke mening)
De Baronie (Bastiaanse) in Prinsenbeek
Verstappen in Driebergen
Centrum Oost klinieken in Amsterdam
Feld in Amersfoort

Deze staat toch wel heel erg goed bekend zo op de kromsnavel fora die ik bezoek...

Danielle

Carodow,
Ik denk ook dat je gelijk hebt. Hedwig zal weten waar ze over praat.
Waarom ik nu naar iets anders zoek is omdat ik me al een jaar aan het voorbereiden ben op een nestje van mijn valkjes.
Alles al aangeschaft, voor de zekerheid toch nog maar ontlasting opsturen. En dan blijkt dit.
Het is fifty fifty dat de kleintjes het ook krijgen. Ik kan ze dan wel testen. Maar als ze het dadelijk allemaal hebben dan kan ik geen huisje voor ze zoeken en ik kan er wel een of twee houden maar niet allemaal.
Mijn droom valt hierdoor in duigen en vandaar dat ik alternatieven aan het zoeken ben.
Maar misschien moet ik dat ook niet doen.

Groetjes Danielle

roha

Dexter draagt ook veel slechte bacterien bij zich en blijft nu ook kwakkelen.
Mijn arts gaf ook aan dat het misschien nooit geheel weg zou gaan.
Hij raadde juist probiotica aan. Ik heb met hem over het aanzuren van water gehad, waarin hij juist aangaf, dat het niet verkeerd was om te doen, maar niet dat effect heeft van probiotica.
Misschien dat je dat van de probiotica eens kan voorleggen bij Hedwig v/d Horst of bij een andere arts.

Danielle

Hoi Roha,
Ik had dat volgens mij wel al een jaar geleden gevraagd van de probiotica, maar dat zou juist geen effect hebben? Misschien dat het ook per bacterie verschild? Hier gaat het om staafvormige bacterieen. De gezondheid is ook verder goed van mijn vogels. Een jaar geleden had ik mijn grasjes mee genomen en de conditie was verder ook prima. Ze hebben er dus geen hinder van, maar ja het zit er wel. Ze kunnen er dus ook gewoon oud mee worden.

Ik ga het volgende doen:
- Ik ga voor de zekerheid toch voor een second opinion contact opnemen met dr. Feld en ontlasting opsturen.

En had het volgende idee wat betreft het broeden van mijn valkjes en ga dit overleggen met Hedwig vd Horst:
Als ik mijn grasjes in een andere kamer zet, kan ik misschien mijn valkjes met antibiotica behandelen en ondertussen extra goed op hygiene passen Zodat er geen overdracht plaats vindt van bacterieen tussen mijn valkjes en grasjes.

Groetjes van Danielle

Safrena

Citaat van: roha op januari 13, 2009, 19:54:45
....
Hij raadde juist probiotica aan. Ik heb met hem over het aanzuren van water gehad, waarin hij juist aangaf, dat het niet verkeerd was om te doen, maar niet dat effect heeft van probiotica.
...

Hoi

Er zit natuurlijk een heel groot verschil tussen appelazijn (water aanzuren) en probiotica.

Wat doet appelazijn.

Appelazijn zorgt ervoor dat slechte bacteriën en schimmels, weinig kans hebben om te gaan ontwikkelen. het ondersteund de darmflora. Echter het is geen geneesmiddel. Het kan slechte bacteriën onderdrukken, maar niet genezen

Wat is nou probiotica

Ook probiotica is geen geneesmiddel, maar helpt wel bij diertjes die te veel slechte bacteriën hebben en te weinig goede bacteriën en waarom ?
Omdat probiotica geen ondersteuning heeft zoals appelazijn aan de darmflora, maar zelf goede bacteriën aanmaakt (bijvoegd) in de darmpjes

Het nadeel van die probiotica is als je er ooit mee stopt, dat er grote kans is dat je parkietje diaree krijgt en dat de darmflora opnieuw uit balans is.

Er is ook nog een derde optie, eentje die ik zelf hier ook gebruik
Het een een voedingssuplement ter preventie van darmziekten, het is een voorloper zeg maar van probiotica met het verschil dat deze de darmflora en goede bacteriën ondersteunt en ze niet zelf aanmaakt. Als je daarmee stopt heb je ook geen, na problemen
Het product dat ik gebruik word door mijn vogelarts zelf gemaakt

Mijn advies daarin (ook al ben ik geen arts), blijf altijd voorzichtig bij gebruik van probiotica

http://www.safrenas-parkietjes.nl/Appelazijn.htm

Vele groetjes

roha

Dank voor de duidelijke uitleg.  :)
De arts had het wel uitgelegd, maar daarbij natuurlijk ook gekeken naar Dexter zelf, zeg maar.
Hij zat op dat moment aan de antibiotica.

Safrena

Citaat van: roha op januari 13, 2009, 22:50:34
Dank voor de duidelijke uitleg.  :)
De arts had het wel uitgelegd, maar daarbij natuurlijk ook gekeken naar Dexter zelf, zeg maar.
Hij zat op dat moment aan de antibiotica.

Daar zit inderdaad ook nog een verschil  ;)

Probiotica mag altijd samen met antibiotica, dat heeft geen probleem.
Appelazijn mag niet altijd samen met bepaalde medicijnen, dit omdat appelazijn(het zuur) de werking van die geneesmiddelen verminderd, waardoor de werking niet sterk genoeg meer is. Daarom ook dat appelazijn heel vaak word afgeraden als je parkietje op dat moment antibiotica neemt.
Ongeveer 24 u na de ab kuur kan het opnieuw gegeven worden.

Vele groetjes

Danielle

Als second opinion had ik toch nog de assistente van dr. Feld gebeld.
Deze gaf aan zelf nog nooit gehoord te hebben dat een grasparkietje een bacterie bij zich zou dragen dat niet meer weg zou gaan.
Ze gaf aan dat zij door middel van de ontlasting te kweken precies zou weten om welke bacterie het zou gaan en dan de juiste antibiotica voorgeschreven kan worden.

Heb dus toch ook maar daar de ontlasting naar toe gestuurd.

Heb nu de uitslag ........... en nu breekt mijn klomp echt  ??? .
Bij al mijn vogels blijkt de ontlasting goed te zijn en dat er geen bacterieen aanwezig zijn. Er groeit niets wat er niet zou moeten groeien.

Nu ben ik nogal verward. Zo verschillende uitslagen, weet nu niet of ik nou nog iets moet doen of niet.
Dr. van de Horst gaf aan dat ik er niets aan hoefde te doen (ook omdat dit geen zin zou hebben, wegens mijn grasparkiet), ook al constateerde zij die bacterieen.
Ik had haar toen wel terug gebeld, om te vragen of ik mijn valkjes appart kon behandelen, als de grasjes in een andere ruimte zouden staan, zodat de bacterieen niet overgedragen zouden worden aan het nestje valkjes. En dit was mogelijk.

Hebben jullie tips en of ideeen? Gewoon zo laten? Toch behandelen? Al mijn vogels? Alleen mijn valkjes?
Ik heb geen idee meer.

Groejtes van Danielle

Caradow

Heel verwarrend..

Ik zou Hedwig hier mee confronteren en vragen wat er dan precies gevonden zou zijn. Ik weet wel dat de meningen tussen verschillende artsen over wat goede en acceptabele bacterieverhoudingen zouden zijn en wat niet. Daar heeft Mars ook ervaring mee, misschien kan zij nog even vertellen hoe of wat...

Danielle

Ik vind het best moeilijk om dan op te bellen en aan te geven dat ik ook door een ander vogelarts de ontlasting heb laten controleren.
Dan komt het zo over dat ik haar niet vertrouw.
Ik had zelf deze uitslag ook helemaal niet verwacht. Ik had het gedaan zodat er misschien duidelijker werd om welke bacterie het precies ging, zodat ik de juiste dosering en ab zou krijgen.

Bij dr. van de Horst kwam uit dat ze staafvormige bacterieen hadden en Sjimmie ook coccoide bacterieen.
De assistente van dr. Feld gaf aan dat er geen bacteriien te zien waren en ook geen coccoide bacterieen. Ze vroeg ook, 'daar heb je ze ook met antibiotica voor behandeld, toch?'. Maar dat is dus helemaal niet zo.

Ik wacht even af of Marcia nog een reactie geeft.

Dank je wel voor je snelle antwoord.


Caradow

Ik denk dat Hedwig daar helemaal geen problemen mee heeft hoor.... Ben trouwens wel erg benieuwd naar haar uitleg ;)

Safrena

Hey Danielle

Ik heb een vraagje naar jou toe
Had/heb je ondertussen al ab aan je parkietje gegeven, of het water al aangezuurd gehad?

Want dit zou wel een mogelijke verklaring kunnen zijn waarom de uitslag nu anders is dan de eerste keer  ;)

Vele groetjes

Danielle

Citaat van: Safrena op januari 25, 2009, 12:43:05
Hey Danielle

Ik heb een vraagje naar jou toe
Had/heb je ondertussen al ab aan je parkietje gegeven, of het water al aangezuurd gehad?

Want dit zou wel een mogelijke verklaring kunnen zijn waarom de uitslag nu anders is dan de eerste keer  ;)

Vele groetjes

Er zit 1,5 week tijdsverschil tussen de onderzoeken. In deze tijd heb ik niets anders gedaan dan anders. Ze hebben geen ab gekregen en het water zuur ik al een jaar aan.

Mars

Nou, ja.. waar ik ervaring mee heb is dat Jimmetje een uitstekende hoeveelheid goede bacterien bij zich draagt in haar kropje. Die bij Amerikanen en ws vogelartsen als Hooimeijer als hét voorbeeld van een gezonde vogel zou dienen, maar waar Jimmetje dan waarschijnlijk last van heeft (kokhalzen). Mijn vogelarts en haar collega's hebben er vol verbazing naar staan kijken en tegen elkaar gezegd: 'kijk zo hoort dat er blijkbaar uit te zien!'

Zoals ik jouw verhaal las, dacht ik aan megabacterie. Een eerlijk gezegd denk ik dat de ene arts daar ook meer in kan ontdekken dan de ander. Hooimeijer wees mij er toen op dat dat de staafvormige dingetjes in de ontlasting waren en dat die heeeel weinig aanwezig waren. Hij besloot aan de algemene weerstand van mijn vogeltjes te werken en het verder niet te behandelen. Daarna heeft nooit meer een arts ze bij mijn vogeltjes aangetoond (want ik ben er dus heel bang voor).

Naast het staafvormige, vond ik ook de omschrijving dat het als gevolg van inteelt ontstaan is passen bij mega. Maar goed, dat was gewoon mijn idee erbij.

Ook kan er natuurlijk in 1,5 week een hoop gebeuren, de weerstand van je vogeltje kan in 1,5 week stukken verbeteren (denk maar eens aan in de rui/vlak daarna uit de rui)..

Verder kan ik je helaas niet helpen. Ik zou zeggen... sta er niet te veel bij stil, laat het af en toe controleren door een VA. Het is gewoon moeilijk om bij zo iets vaags voor je zelf duidelijkheid te krijgen.

Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Danielle

#15
Hoi Marcia
Dank je wel voor je antwoord.
Mijn valkje Tommie is gestorven aan de megabacterie. En toen ik ging googlen, was ik dus ook bang dat hier sprake was bij mijn andere vogels. Maar Hedwig schreef bij de uitkomst dat er geen sprake was van de megabacterie.
Mijn andere vogels (behalve Spikey mijn valkje, die ik pas hierna kreeg) zijn ook preventief behandeld hiervoor (in die tijd dat Tommie dit had). Hierna is het nog een keer specifiek gecontroleerd op de megabacterie en dit werd uitgesloten, maar die staafvormige bacterieen dus wel. Ik denk dus echt dat dit toch om staafvormige bacterieen gaat en niet de megabacterie.
Daarbij zijn mijn vogels ook absoluut niet ziek en zien en komen ze heel gezond over. Mijn valkje Tommie had het in die tijd ws opgelopen tijdens een vakantie oppas waar vogels aanwezig waren die ook de megabacterie hadden (hier zijn heel wat valkjes overleden). TOmmie was na een maand echt ziek en was in korte tijd echt achteruit gegaan.

Waarschijnlijk ben ik ook gewoon wat panisch geworden doorwat er bij mij is voorgevallen bij mijn vogels.
Dr. Hedwig gaf ook aan dat ik het niet hoefde te behandelen, ook al kwam deze uitslag eruit. Ze heeft mijn grasjes ook een jaar geleden lichamelijk gecontroleerd en gaf aan dat ze er uitstekend uitzien.
Misschien moet ik het inderdaad loslaten? Maar vind dit gewoon moeilijk.

Moet ik het toch nog overleggen met dr. Hedwig, of zou ik het gewoon zo laten? Vind het erg moeilijk om haar te bellen en aan te geven dat ik het heb laten controleren door een ander vogelarts. Kan ik dat echt maken?

Groetjes Danielle

Caradow

Ja, dat kun je maken Danielle.
Je mag gewoon vertellen dat je voor een second opinion naar Feld bent geweest en wat zijn conclusies waren. Misschien is er wel ene vrij simpele verklaring voor.

Ik vermoed eigenlijk dat het net zoiets is als bij Marcia het geval was (alleen dan in de krop)

Safrena

Citaat van: Danielle op januari 25, 2009, 21:34:29
....
Moet ik het toch nog overleggen met dr. Hedwig, of zou ik het gewoon zo laten? Vind het erg moeilijk om haar te bellen en aan te geven dat ik het heb laten controleren door een ander vogelarts. Kan ik dat echt maken?
...

Hey Danielle

Jij hebt ten allen tijden het recht om een second opinion te vragen, of het nu voor jezelf is of voor je diertjes  ;)
Daarnaast mag en kan je zeker, de vorige dierenarts opbellen met het resultaat van de second opinion en zien wat hij/zij ervan denkt, wat zijn/haar mening is over de uitslag van het tweede onderzoek.  ;)

Persoonlijk zou ik haar bellen en met haar overleggen verder  ;)

Vele groetjes

Danielle

Hallo,
Ik kon de vogelpraktijk van Hedwig moeilijk bereiken, omdat ik tijdens openingstijden ook werk.
Ik heb daarom een brief opgesteld met de uitleg en mijn vragen die ik heb.
Vandaag heb ik teruggebeld. Ze gaf aan dat ze net een antwoord terug had geschreven en deze op de post zou doen. Zo kon ik de informatie ook rustig lezen.
Helaas moet ik nog een weekje wachten, omdat ik net morgen vertrek om een week op ski vakantie te gaan. (is natuurlijk hartstikke leuk  :D). Ik zal jullie volgende week dus vertellen wat dr. Hedwig heeft geantwoord. Ik zelf ben erg benieuwd

Groetjes van Danielle

Mars

Wat netjes van haar!

Wel jammer dat het eventjes duurt, hihi
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..