Herkennen van bepaald gekwetter?

Gestart door *wendy*, januari 12, 2009, 10:19:10

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

*wendy*

Is het mogelijk om te herkennen wat het gekwetter van mijn parkietje "betekent"?

Bijvoorbeeld als ik muziek draai, kwettert hij mee. Maar wanneer is dat gekwetter omdat hij het irritant vindt en wanneer kwettert hij vrolijk mee met de muziek? Zo begint Sky ook te kwetteren bij de stofzuiger en de föhn, zo hard als hij kan, om er maar bovenuit te komen. Vindt hij dit nu leuk of wil hij dat de herrie stopt? Als ik aan het telefoneren ben,  gaat hij keihard schreeuwen, net of hij jaloers is.. Maar misschien wil hij wel gewoon meepraten?

Safrena

Hey Wendy

Ja hoor, het is zeker mogelijk om het gekwetter van je parkietje te herkennen.
Echter zijn daar geen richtlijnen voor, en is dat helemaal aan jou zelf om het gekwetter te herkennen

Vele groetjes

Moppers

Ik herken de geluiden die mijn parkietjes maken. Ik herken zelfs zonder ze te zien van welke van de 4 parkietjes welk geluid komt. Dat is gewoon een kwestie van tijd. Op een gegeven moment herken je de intonaties, net als dat je al op vroege leeftijd hebt geleerd hoe het klinkt als iemand boos is, en hoe als iemand enthousiast is.
Luister goed naar het soort gekwetter, is het eentonig of gevarieerd, is het hard of zacht, is het op iets gericht of gewoon in de lege ruimte etc. Let daarbij goed op de lichaamstaal van je parkietje tijdens het kwetteren. Een opgezette kuif (de veertje op het voorhoofd), kleine pupillen en een heftig bewegend hoofd tijdens het kwetteren bijvoorbeeld zijn tekenen van enthousiasme. Kijk maar eens op deze pagina van de website voor meer tekst over lichaamstaal:
http://parkietenfreak.nl/a-lichaamstaal.php

*wendy*

Oké, bedankt voor jullie reacties!

Soms is het inderdaad duidelijk hoe zijn stemming is, dan zit hij bijvoorbeeld op 1 pootje, heel dicht tegen zijn spiegeltje aan, zacht te kwetteren.. Dat zit wel goed, denk ik dan!

Met de stofzuiger of föhn aan is hij heel actief en zit hij fier rechtop zo hard mogelijk te schreeuwen! Zijn veertjes op z'n kop staan niet overeind en hij is niet schichtig, dus zou ik denken dat hij het wel leuk vind om boven de herrie proberen uit te komen.

Hij wordt steeds tammer en oogt zeer tevreden. Hij krijgt dan ook zeer veel aandacht, van mij en de rest van mijn familie!

Groetjes van Wendy & Sky

Maartje Emons

ik wou nog heel even kort zeggen dat het heel grappig is als je de geluidjes herkent.
Ik herken het geluidje als Paco bijvoorbeeld uit zijn kooi wil, ik ken het geluidje als Pino in bad wil, enz.

Eigenlijk bij alles wat ik doe en bij alles wat ik ze geef zeg ik wat ik geef of doe.
Dus als ik nu zeg Pino Appel en hij wil appel dan gaat hij fluiten. Als ik zeg Paco uit kooi dan gaat hij echt schreeuwen en vliegen.
Toen Chico nog leefde kon ik ook zeggen: doe elkaar maar kusje geven en dan kroelde ze met zijn tweetjes.
Willen ze niks dan reageren ze ook echt niet. Lekker eigen willetje  :P

DUs misschien is dat een leuke tip. Nadeel is natuurlijk wel dat je soms over dingen praat zonder dat je het wil geven of doen en dat ze dan gaan roepen.
Dus als ik zeg tegen mijn vriend zeg: morgen zal ik weer appels meenemen op de markt gaat Pino roepen en dan heb ik dus geen appels. Dat is dan wel zielig.


Moppers

Ik denk dat ze het redelijk snel doorhebben of iets naar hen gericht is of niet. Dat ze alleen appel krijgen als het woord appel tegen hen gezegd wordt, en niet als iemand tegen een ander appel zegt. Natuurlijk zullen ze proberen je te overtuigen hen dan toch appel te geven, zo slim zijn ze wel, maar ik denk wel dat ze weten dat het een andere situatie is.