voor het eerst broeden.

Gestart door alex, januari 11, 2009, 16:46:26

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

alex

Ik heb een beetje heen en weer gelezen op het forum.
ik wil voor het eerst me parkietjes laten paren.
ik weet al een beetje hoe een beetje in elkaar zit.
maar ik weet niet of dit het goede tijdstip is.
me parkietjes zijn al 6 maanden bij mij als koppeltje en ook al een tijdje in de dierenwinkel.
ze zitten meestal gewoon naast elkaar in de kooi en knuffelen een beetje en geven kusjes (<----zoals op de foto) :-*
Als het al zover is heb ik gelezen dat ik een broedblok moeten kopen en beter is geen bodem erop te doen.
en ik moet warmtelicht kopen.
en ik moet voer kopen voor de kracht.

en me vraag is moet ik ook nog meer kopen ?
en wat bedoelen ze met kalk??

Jasmin

Citaat van: alex op januari 11, 2009, 16:46:26
Ik heb een beetje heen en weer gelezen op het forum.
ik wil voor het eerst me parkietjes laten paren.
ik weet al een beetje hoe een beetje in elkaar zit.
maar ik weet niet of dit het goede tijdstip is.
me parkietjes zijn al 6 maanden bij mij als koppeltje en ook al een tijdje in de dierenwinkel.
ze zitten meestal gewoon naast elkaar in de kooi en knuffelen een beetje en geven kusjes (<----zoals op de foto) :-*
Als het al zover is heb ik gelezen dat ik een broedblok moeten kopen en beter is geen bodem erop te doen.
en ik moet warmtelicht kopen.
en ik moet voer kopen voor de kracht.

en me vraag is moet ik ook nog meer kopen ?
en wat bedoelen ze met kalk??


Het komt misschien een beetje stom over sorry daarvoor... Maar als jij echt al wil beginnen met een nestje van je parkietjes vind ik eigenlijk dat je dit soort dingen wel hoort te weten. Kalk zit in een mineralen blok die moet altijd aanwezig zijn in de kooi,
en voorzover ik weet is zo'n warmtelicht niet nodig,
Ik zou nog veel meer lezen en leren voordat ik hieraan zou beginnen, het zijn levende wezens waar je mee bezig bent.

Mvg Jasmin

alex

#2
ja ik ben er over aan het lezen oh is dat een mineraalblok ja dat heb ik altijd in de kooi.
maar moet ik speciaal voer ik ben al een tijdje erover aan het nadenken en ik heb besloten
dat ik aan wil beginnen nu nog niet pas over een paar weken alvast een beetje voorbereiden enzo

een vraagje.
niet dat ik ze dwing ofzo maar als ik zeg maar extra dingen ga neerleggen in de kooi bijv:
broedblok.
gaan ze dan in dat maandje ook broeden ?

Berichtjes samengevoegd. :)
Gr.Sonja.

DarkWolf

Wacht gerust nog een paar maanden, tot je alles tot in het kleinste detail hebt voorbereid.
En het is nu toch niet de periode om te broeden (toch niet als je vogels buiten zitten), het is er te koud voor.

Caradow

Jou parkietjes moeten beide minimaal een jaar oud zijn en dat zijn ze nog lang niet.... Je geeft in augustus aan dat ze 8 a 10 weken jong zijn, dus dat duurt nog minimaal tot  Juni voor ze oud genoeg zijn.
Je hebt dus nog alle tijd om eens goed te leren wat je nu allemaal moet weten en je bent nog lang niet zover dat je dat kunt.
Je moet er ook rekening mee houden dat er dingen mis kunnen gaan en dat jij de zorg voor de kleintjes moet overnemen enzovoort.

In jou geval, gezien wat jij allemaal al hebt meegemaakt en evrteld hier in de afgelopen maanden, zou ik je willen adviseren om er niet aan te beginnen. Je kunt het zelf helemaal niet aan als er iets gebeurt en je hebt geen backup als er iets fout gaat.
Je speelt met het leven van levende wezentjes..

alex

maar mag ik dan volgens jullie al het broedblok alvast in de kooi plaatsen,
maar ik wil niet dat ze dan al gaan broeden pas in mei of juni want dan zijn ze pas oud genoeg ?
mag dat volgens jullie ???

Milo-Pixel

Nee je moet dus geen broedblok ophangen nu. Dan hebben ze gelegenheid, en hou je ze ook niet tegen.
Daar lok je alleen maar problemen mee uit.

Caradow

Zorg nu eerst maar eens dat je een paar jaar voor je parkietjes kunt zorgen en parkietjes leert kennen.
Dan kun je altijd over een paar jaar, als je een stuk ouder en wijzer bent altijd nog besluiten of je wilt kweken of niet.
Ondertussen heel veel informatie blijven verzamelen, een spaarpotje voor de dierenarts bijhouden enz.

alex

oke erg bedankt dan ga ik nog een tijdje wachten met ze te laten broeden tot ze oud genoeg zijn en ik mezelf ook wat kennis heb bijgebracht. :P

alex

hallo,
srry dat ik de laatste tijd zoveel topics maak maar ik snap iets niet.
ik liep langs de kooi van me parkieten en ik zie het popje in het parkiete badje zitten.
ik weet niet wat ze daar aan het doen is ze zit daar constant met het rocky(andere parkiet)te praten.
hebben jullie een vermoeden wat dat zal betekenen meschien een nestje maken?
want dat badje hangt daar al 3 maanden en nooit heeft ze dit eerder gedaan.

Chicowen

#10
Hoi Alex,

Ik snap niet waarom je hier een nieuw topic voor aanmaakt, je had je vraag ook kunnen stellen in je eigen topic:
http://forum.parkietenweb.nl/index.php?topic=20067.0

Je slaat de spijker op z'n kop ;), ik heb de topics samengevoegd. Gr. Ingrid

Om antwoord te geven op je vraag: Het kan inderdaad zo zijn dat je popje dit als broedblokje ziet bij gebrek aan beter. Ik raad je dan ook aan het badje weg te halen en deze alleen terug te hangen als je je parkietje ook daadwerkelijk wil laten badderen.
En gebruik volgende keer eerst de zoekfunctie, want dan kun je al veel antwoorden op je vragen vinden zonder iedere keer een nieuw topic aan te maken.

Groetjes!
snavelkusjes van Chico, Pucky, Fender, Noukie, Junior en Kiki!
Dag lieve Zipper en Yno, we zullen jullie niet vergeten.

alex

oke ik zal het badje weghalen.
nog bedankt hoor.

roha

Citaat van: alex op januari 12, 2009, 19:39:17
hallo,
srry dat ik de laatste tijd zoveel topics maak maar ik snap iets niet.
ik liep langs de kooi van me parkieten en ik zie het popje in het parkiete badje zitten.
ik weet niet wat ze daar aan het doen is ze zit daar constant met het rocky(andere parkiet)te praten.
hebben jullie een vermoeden wat dat zal betekenen meschien een nestje maken?
want dat badje hangt daar al 3 maanden en nooit heeft ze dit eerder gedaan.


Als ik dit lees, krijg ik het idee dat er geen water in het badje zit, klopt dit?

alex

#13
hallo mensen ik heb een vraagje is dit een koppeltje
en kan ik hiermee over 2 a 3 maanden een nestje
mee beginnen. http://nl.youtube.com/watch?v=ziEHJQzalVM <---filmpje
http://nl.youtube.com/watch?v=C42d4Aasivo<---weer een filmpje
met dit filmpjes wou ik vragen of dit een koppel is en of ik een nestje kan beginnen??
ik denk zelf van wel maar het mannetje  doet een beetje raar zoals je kan zien
En er zit geen broedblok in me kooi als sommige dat nog steets denken.
(----niet van het besten kwaliteit filmpje maar stond op afstand van zo`n 4 m----)
========ik vraag dit zodat ik weet of ik ze nu al kan voorbereiden========

Piknikki

Nou, als je zelf niet eens kunt zien of je eigen parkietjes een koppeltje zijn of niet, lijkt het me niet dat je er goed aan doet een nestje te beginnen. ;)
En als ik je eerdere berichten bekijk, waren je parkietjes in augustus pas 8 weken oud. Dus over 2 of 3 maanden zijn ze ook nog niet oud genoeg om te kunnen broeden.

alex

ze zijn nu als zo`n 9 maanden oud.
en wrm ik het vraag is omdat ze wel snavelen maar om een raar manier
het mannetje doet ze hoofd steets naar voren en achteren.

Milo-Pixel

Als ze in augustus 8 á 10 weekjes oud waren, kunnen ze nu nooit 9 maanden zijn  ::). En sowieso is 9 maanden nog steeds te jong voor de pop! En zoals Picknicky al zei, over twee of drie maanden is de pop dus ook nog steeds te jong.
Ik ben (nog steeds) van mening dat je niet aan broeden moet beginnen. Je hebt nog veel te weinig kennis over het broeden zelf, en ook van parkietjes in het algemeen.

Piknikki

En je zult ook je eigen parkieten beter moeten leren kennen. Stel, er is iets mis met één van de ouders of een kleintje, dan moet jij die kleine seintjes moeten kunnen oppikken. Dus je zult het gedrag van je eigen parkieten goed moeten kunnen inschatten, zodat je precies weet wat hij/zij bedoelt bij een bepaalde handeling, zodat je snel kunt ingrijpen indien er iets mis gaat. Want als er iets aan de hand is, heb je niet nog een uurtje de tijd om rond te vragen wat er aan de hand zou kunnen zijn. Dan zou een parkietje allang overleden kunnen zijn.

Je zou toch ook niet kinderen willen krijgen met iemand die je nog niet goed kent? Of als je nog niet weet wat babies allemaal nodig hebben?

Caradow

Alex, je hebt op de vraag of je al zou mogen/kunnen broeden, een ruime week geleden al antwoord gehad.
Jou parkietjes zijn nog te jong, je weet zelf nog helemaal niets over broeden, een week geleden gaf je nog heel verstandig aan voorlopig te zullen wachten en nu kom je al weer...

Wees verstandig...