ik ben radeloos

Gestart door BasParkiet, januari 08, 2009, 15:57:15

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

BasParkiet

hoi, mijn parkietje bas (popje) heeft nu al 7 eitjes gelegd.
het begon vlak voor de kerst, toen had ze een eitje gelegd, dus ik snel op parkietenfreak kijken wat ik moest doen.
ik las dat je het niet weg moest halen, anders blijft ze ze leggen.
maar op een gegeven moment lagen er 3, ik uit radeloosheid toch weggehaald.
maar nu liggen er weer 2 in de kooi, en ze broed ook op ze weet iemand wat ik moet/kan doen?

bij voorbaat dank.

Mars

Ja, laten liggen tot je popje er niet meer op zit te broeden.

Nu haal je het toch weg en gaat ze net zo lang door tot ze voor haar eigen gevoel een voldoende groot nestje heeft.
Dus haar haar gang even laten gaan..
Waarschijnlijk zal ze na een tijdje tot de conclusie komen dat er geen leven in zit en ze dan wel alleen laten. Of ze dan niet weer opnieuw begint, is natuurlijk niet uit te sluiten, maar dat moet je dan maar even bekijken.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

BasParkiet

bedankt voor het snelle antwoord.
weet je ook hoelang het ongeveer duurt voordat ze door heeft dat er niets in zit? hoelang duurt het bij wel bevruchte eitjes voordat ze uitkomen?

bedankt.

Mars

Het duurt zo'n 18 tot 21 dagen voor de eitjes uitkomen, ongeveer.
Maar ik denk dat je popje misschien iets langer blijft zitten. Bij een normale broed, zie je vaak dat popjes of het nest in de steek laten of de eitjes die niet bevrucht zijn wegrollen/ er uit rollen.

In principe ga ik er van uit dat ook jouw popje na een tijdje tot de conclusie komt dat de eitjes niet uit zullen komen.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

BasParkiet

okey, top

bedankt, ik begon al ongerust te worden.
heb normaal alleen mannetjes.

Mars

Nou ja... het is ook niet echt een goed teken..
Sommige popjes blijven eitjes leggen en dat kost heeeeel veel energie.

Misschien overwegen er een man bij te zetten?
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..