eerste nest van mijn koppeltje met (te) veel eitjes?

Gestart door Margaret1978, januari 07, 2009, 17:16:19

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Margaret1978

Mijn koppeltje heeft voor het eerst een nestje.

Begin november heeft mijn popje drie eitjes gelegd zonder mannetje.
Ze was voor het eerst broedrijp.
Vanaf 18 november heb ik er een mannetje bij gekocht.

Ze hebben intussen meerdere malen gepaard en nu heeft mijn popje 7 eitjes gelegd. In totaal dus al 10.
Als ik alles goed uitgerekend heb, zou vanaf morgen het eerste eitje uit kunnen komen.
Ik heb ergens gelezen dat het een nestje normaal gesproken uit 4 tot 6 eitjes bestaat.

Ik vind jonge vogeltjes altijd heel erg leuk, vooral omdat ik ze vroeger bij mijn ouders thuis ook had. Ik heb niet gekeken of ze wel bevrucht zijn, want ik wilde de eitjes niet uit het hokje halen uit angst dat ze niet meer op het nestje wilde gaan zitten broeden.

Ik ben alleen bang dat mijn popje het niet trekt.
Ze is nu nog wel heel levendig, als ik even kijk als ze uit het broedhokje is, vliegt ze de hele kooi door om maar te zorgen dat ze zo snel mogelijk weer bij haar kroost kan zijn. Heel vertederend, dat moeder gevoel.
Terwijl ik dit bericht zit te tikken, hoor ik heel lieve geluidjes uit het hokje komen. Ze roept de jonkies al.

Soms heb ik ook het idee dat mijn mannetje het popje niet genoeg voert, want ze eet vaak ook zelf nog een paar hapjes uit de voerbakjes.
Ik heb nu voor de zekerheid een eierdopje met voer in het broedhok gezet.

Wie kan mij helpen om te weten te komen of dit allemaal normaal is?
En of ik het allemaal goed heb gedaan om voor ze te zorgen.

Alvast bedankt.

Margaret

Mars

7 eitjes is wel erg veel, maar ja.. In principe mag je er vanuit gaan dat je popje zo veel legt als ze aan kan.
De 3 onbevruchte eitjes kun je wel weghalen. Lijkt me niet goed als je die laat liggen. Ze zullen straks ook gaan knappen als de kleintjes er zijn, vermoed ik.

Houd het in ieder geval goed in de gaten en haal wat handopfok in huis... Als het mams dan toch te veel wordt, dan heb je wat achter de hand.
Dat vader nu nog niet voldoende bijvoedt, is op zich niet raar. ook als je popje straks kleintjes heeft , zul je zien dat ze af en toe van het nest komt om zelf even bij te eten. De kleintjes houden elkaar dan wel warm (als je ze binnen hebt).
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Margaret1978

Hoi Mars,

Bedankt voor je advies.

De eerste 3 eitjes had ik gelijk al uit de kooi gehaald, aangezien ze onder in de kooi lagen en het popje er niet naar om keek. Ik wist toen ook zeker dat ze niet bevrucht waren, aangezien ik nog geen mannetje had.

De kooi staat gewoon bij ons binnen, aangezien ik maar 1 kooi heb

Ik heb al een tijdje kracht- en opfokvoer en ei-voer bij het gewone voer gedaan, eigenlijk vanaf een week nadat ze eitjes begon te leggen. Ik neem dat je dat met handopfok bedoeld? Of bedoel je om de kleintjes met de hand te voeden?

Ik ben er een beetje uit, het is denk ik 15 jaar geleden dat wij een nestje hadden. Dus alle informatie is welkom. Ik heb al een hoop op internet gevonden, maar er blijven toch altijd wel wat vraagjes...
Ik zal bij de dierenarts ook eens navraag doen wat ik nog meer kan doen.

Het eerste eitje vond ik op 1e kerstdag.
Sindsdien probeer ik iedere dag een kijkje te nemen in het broedhok, om te kijken of alles nog goed gaat.

Margaret

Audrey

Mars bedoelt handopfok om de kleintjes (eventueel) bij te voeden. Als mams het niet allemaal aankan kun je ze wat bijvoeden, maar uiteraard enkel als het niet lukt. De handopfok is enkel bedoeld voor noodsituaties, dus je kunt het maar beter in huis hebben maar hopelijk heb je het niet nodig.   ;)

Dus misschien heb je over een weekje al een eerste frummeltje in het broedhok liggen  :D Je hebt al lang geen nestje meer gehad, maar volgens mij pik je het gauw weer op, je hebt tenslotte de ervaring al.  :)

Mars

Ik heb zelf gehad dat moeders het allemaal wat te veel vond worden en er mee ophield, dan is het handig om handopfok in huis te hebben, dan kun je het voeden overnemen.

(verder is dat niet aan te raden: het is een groot risico om ze met de hand te voeden)
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Margaret1978

Ok, Bedankt.

Dan ga ik dat vandaag of morgen gelijk halen als ik uit mijn werk kom.
Ik mag aannemen dat moeders het in het begin het wel aan zal kunnen.
Ik ga het uiteraard het heel goed in de gaten houden.

Ik kan niet wachten totdat de eitjes uitgaan komen.
Ik hoop wel dat ze bevrucht zijn, want ik heb zoals al eerder gemeld niet willen kijken.

Het valt wel op, dat ze na de paring er wel op ging zitten en daarvoor ze de eitjes links liet liggen.
Dus ik houd goede hoop.

Margaret