wat met de vogeltjes buiten?

Gestart door Audrey, januari 05, 2009, 22:32:24

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Audrey

Het is geen grasparkietjesvraag, maar ik denk wel dat ik dit hier kan plaatsen.

Er zijn heel lage temperaturen voorspeld voor de volgende dagen en nachten. Onze eigen gevleugelde vriendjes hebben het natuurlijk goed: ze zitten warm binnen, hebben drinkwater en zaadjes in een bakje en hebben speelgoed zoveel hun hartje begeert (en meer  :P).
Maar er minder fortuinlijke vogeltjes, die moeten buiten leven. In onze tuin zitten er heel veel meesjes en we hebben dan ook heel wat mezenbolletjes buiten hangen, er hangen ook 2 snoepstokken (vroeger gaf ik die aan Croky maar nu veel minder, dus mogen de meesjes er af en toe eentje  :)).
Maar doordat het zo gaat vriezen hebben ze nergens water om te drinken, ik heb ooit eens gehoord dat je in een met water gevuld bord een steen moet leggen en dat het dan niet bevriest, maar dat blijkt geen waar te zijn. :-\ Ook zout in het water doen zou helpen, maar krijgen ze dan niet meer dorst? Dan blijft het een vicieuze cirkel, en veel zout lijkt me ook niet goed. Aangezien wij de moeite doen om wat groente en pasta apart zonder zout te koken... Maar vogeltjes buiten zijn ook wel sterker en kunnen wat meer reserve gebruiken natuurlijk.

Kortom, ik weet het echt niet meer, wat doen jullie? Zowel tips over water als voedsel zijn welkom, zodat we het leven voor de vogeltjes buiten tijdens deze (en alle volgende) winterprik(ken) wat makkelijker kunnen maken.

Parkieten-Freak

#1
Hier in Zuid-Oost Nederland is flink wart sneeuw gevallen, water is dan niet nodig. Daar waar geen sneeuw ligt, kun je een schaaltje met water (waar je wat suiker aan toegevoegd hebt tegen bevriezen) klaarzetten. Bedekt het schaaltje met wat kippengaas of leg er een steen in, zodat de vogels wel kunnen drinken maar niet kunnen baden.
Baden mag echt niet met deze kou!
Meer info o.a.
http://www.vogelbescherming.be/site/index.php?option=com_content&view=category&id=34:voeren-van-vogels-&Itemid=121

Bij mij in de tuin hangen pinda netjes en ook wat slierten trosgierst. :)


Audrey

Hier is (nog?) geen sneeuw gevallen, misschien vannacht wel. Kippengaas hebben we ook wel nog, ik heb waarschijnlijk het stuk dat we vorig jaar gebruikten gehouden.
Ah, suiker in het water, dat ga ik morgen proberen.  :) Hoe moet de verhouding zijn, zodat het niet gauw bevriest en ook niet te zoet is?
Dit heb ik trouwens ook ondertussen gevonden:  als het zo hardnekkig vriest dat er niets helpt mag je het ijs met een hamertje in kleine stukjes slaan, de vogels nemen de stukjes dan in hun bekje en laten het smelten.
En trosgierst hangt er ook, was ik nog vergeten  :D Ik ga het proberen zelf te telen ook, een stuk afgeschermd voor Croky en een stuk waar de vogels die buiten leven zich te goed kunnen aan doen.

Moppers

Citeerals het zo hardnekkig vriest dat er niets helpt mag je het ijs met een hamertje in kleine stukjes slaan, de vogels nemen de stukjes dan in hun bekje en laten het smelten.

Voordat sommige mensen gaan denken dat dit ook bij sloten en vijvers een goed idee is: niet doen! Bij een schaal water of een plas op straat kan het absoluut geen kwaad, maar als je het ijs van een stuk natuurwater kapot slaat, kan je de flora en fauna onder het ijs beschadigen. Ook kunnen vissen zo ontzettend schrikken van het kabaal, wat heel erg doorklinkt, dat ze doodgaan.
En als ik toch bezig ben ;):
Mocht je een watervogel vinden die vastgevroren is in het ijs, ga dan niet zelf hakken om de vogel te bevrijden, maar bel de brandweer. Met zelf hakken kan het misgaan en is het vogeltje een pootje kwijt, de brandweer weet hoe ze het diertje moeten bevrijden. (wees er wel zeker van dat hij echt vastgevroren is en niet op het ijs zit met de pootjes ingetrokken)

tup en joep

mijn parkietjes zitten wel in een buiten voliere
ik heb in hun drinkwater een klein beetje druivensuiker gedaan en elke dag krijgen ze nieuw lauw water
ik was eerst bang dat ze het koud zouden hebben maar het gaat nog steeds erg goed
en ze zitten al vanaf het voorjaar buiten dus hebben ze zich er wel op aangepast maar toch als het zo koud is
maar ze zijn levendig vliegen rondjes en kunnen aardig wat herrie maken
en als de zon er is gaan ze lekker in het zonnetje zitten
ze zitten ook niet helmaal buiten we hebben er nog een glazenhok om gebouwd
dus het is niet zo koud als buiten maar toch wel koud
ik geef ze nu ook wel wat extra voer dat kunnen ze nu ook wel gebruiken en ze eten het allemaal op
dus niet snacken doen ze niet
ook krijgen ze wat vaker trosgierst nu
hier licht overgens geen sneeuw

Audrey

Citaat van: Andrea. op januari 06, 2009, 09:38:59
ik heb in hun drinkwater een klein beetje druivensuiker gedaan en elke dag krijgen ze nieuw lauw water

Warm water bevriest sneller dan koel/koud water, maar natuurlijk is het waarschijnlijk wel zo dat als de parkietjes er onmiddellijk van drinken ze deugd hebben van het lauwe water in hun lijfje.

Voor wie het niet gelooft, leesvoer  :P: http://www.natuurwetenschappen.nl/modules.php?name=News&file=article&sid=1268 (de moeilijke versie)
                                                      http://www.devionline.nl/Aarde/Warm-water-bevriest-sneller-dan-koud-water.html
                                                      http://www.rtl.nl/reality/strijdderelementen/elementen/water3.xml

Judith

heej,
nu ligt er sneeuw bij ons dus moet ik natuurlijk geen schaaltje zetten.
De tips die ik ken over water zijn dat je het kan kapot slaan in heel kleine stukje moest het bevroren zijn en dat je er ZEKER een netje ofzo moet bovenhangen, zodat ze er niet in kunnen, enkel drinken.
Als eten geef ik kaasschelletjes(zonder korst!!), pinda's, gemengs zaad in een silo en kruimeltjes.
Tof dat jullie de vogeltjes allemaal zo goed helpen!
Zijn er veel van jullie die ook zwarte meesjes in de tuin hebben? die vind ik het mooist  :-X
grtjs,
Judith

Mars

Nou, hihi. Zou best kunnen hoor... dacht dat het koolmeesjes waren.
Maar lees nu dus dat het zwarte meesjes zijn als ze geen buikstreep hebben (vertikaal van boven naar beneden).

Weer wat geleerd ;)

Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

DarkWolf

De vogels bij ons komen allereerst al de kattenbrokken opeten, ook strooien we broodkruimels (nu beweert mijn pa dat dat niet goed is voor vogels omdat er zout in zit, iemand een idee?), stukjes kaas zonder de korst, en de overschot van mijn vogelvoer (want mijn vogels eten bv de rozijnen niet op, en de vogels buiten zijn daar wel héél blij mee).
Water hebben ze genoeg..het heeft gesneeuwd, we hebben ook een regenton staan (die is nu wel bevroren).

Ingrid

Broodkruimels mogen zeker! En je mag het zelfs drenken in wat slaolie, geen boter erop smeren want daarvan krijgen ze diarree ;)

DarkWolf

Citaat van: Ingrid op januari 06, 2009, 20:48:16
Broodkruimels mogen zeker! En je mag het zelfs drenken in wat slaolie, geen boter erop smeren want daarvan krijgen ze diarree ;)
Oef, maar ik moet zeggen dat ik het al een rare uitspraak vond van mijn pa :P
Oke ik ga het hem straks meteen zeggen :) Want nu gooit hij geen brood meer. Hij gooit dan wel spek (wat volgens mij wel een pak meer zout bevat dan wat broodkruimels :P) maar daar eten de vogels niet van (dat is nu dus voor de katten..)

Audrey

#11
Misschien ook een tip: ik ga straks nootjes aan een draadje trachten te rijgen om deze buiten te hangen voor de meesjes. Als je dit ook wil doen, denk er aan om geen gezouten nootjes te nemen!! Ik neem nootjes uit een studentenhavermengeling, daar zitten ook rozijntjes in dus die kan ik er ook bijrijgen. En eventueel een stukje appel of zo, maar die blijft natuurlijk niet lang goed als hij gesneden is.
De vetbolletjes hier gaan niet erg lang mee, er zitten superveel meesjes én een roodborstje heb ik ook al gezien. :D

Zou het een goed idee zijn om een volledige appel aan touw te hangen? Ik zat te denken om met sisaltouw 4 of 5 stukken aan elkaar te knopen (en eventueel aan elkaar te branden), bovenaan wat langer laten om op te hangen en daar een appel in te hangen, zoals een soort netje. Sisaltouw kan geen kwaad en ze kunnen zich er aan vast houden.

EDIT:
Ik bedenk net dat verbrand touw waarschijnlijk niet zo goed is  :-\ dus ik zou de appel met 2 stukken lang touw ophangen, en de stukken 'vastmaken' zoals je een strik rond een cadeautje doet (dus eigenlijk in elkaar haken). Of betere ideeën zijn ook welkom.  :P

Judith

ja, je kan ook pindanootjes, die nog in hun pelletje zitten aan een ijzerdraadje hangen.

Wat ze wel zeggen over broodkruimels: het zweld op in hun buikje (broos zwelt op he als het nat wordt) en als ze dus te veel en te grote stukken eten is dat erg ongezond, daar moet je dus wel voor oppassen.



Citaat van: Mars op januari 06, 2009, 19:55:03
Nou, hihi. Zou best kunnen hoor... dacht dat het koolmeesjes waren.
Maar lees nu dus dat het zwarte meesjes zijn als ze geen buikstreep hebben (vertikaal van boven naar beneden).

Weer wat geleerd ;)



Koolmeesjes zijn veel groter, een kleurrijker. Een zwart meesje is echt een klein vogeltje en hun buikjes zijn bruinig in plaats van geel zoals bij de koolmees. En inderdaad hebben een koolmeesjes een zwarte streep op hun buikje.

Moppers

Inmiddels heb ik in sneltreinvaart heel veel ervaring opgedaan wat betreft wintervoeding voor vogels. Ik ben zo ongeveer de rode draad in de actie Winterhulp voor vogels van Dierenbescherming Delfland (waar ik sinds 3 weken werk).

Hier een handige link van wat welke vogels eten:
http://www.haagsevogels.nl/cms/index.php?mact=News,cntnt01,detail,0&cntnt01articleid=76&cntnt01returnid=15
Reigers en aalscholvers staan niet in dit lijstje, zij kunnen bijgevoerd worden met kattenvoer uit blik (de versies met vis erin). Ook hele visjes kunnen gegeven worden, of fijngemalen visafval. Geen stukken vis, die kunnen in de keel blijven haken en dan gaat het beesje dood en dat is niet de bedoeling. Geweekte honden- of kattenbrokken zijn ook geschikt.
Daarnaast staat er ook niet bij dat watervogels (eenden, waterhoentjes, meerkoeten) gek zijn op (rauwe) boerenkool. Een goede vervanging voor de waterplanten die ze normaal gesproken eten.

Citeerhttp://www.haagsevogels.nl/cms/index.php?mact=News,cntnt01,detail,0&cntnt01articleid=76&cntnt01returnid=15
Het belangrijkste argument is niet de diarree, maar het verenkleed. Vloeibare en smeerbare vetten kunnen aan de veertjes van de vogel komen te zitten. Dit krijgen ze er niet afgepoetst en het zorgt ervoor dat het verenkleed niet meer waterdicht is. Denk maar eens aan vogels besmeurd met olie.

Citeerja, je kan ook pindanootjes, die nog in hun pelletje zitten aan een ijzerdraadje hangen.
Inmiddels gaat de situatie alweer de goede kant op, maar in strenge periodes is het beter om gedopte pinda's aan te bieden. Het pellen van de pinda's kost energie, en dat kunnen ze in dergelijke periodes beter gebruiken om zichzelf warm te houden.

Appel kan je het beste gewoon doormidden snijden en met de open helften naar boven op de grond leggen. Fruit dat al begint te rotten is ook prima, dat vinden ze zelfs erg lekker en het is niet schadelijk.
Bij mij in de tuin gaat er zo'n 1,5 appel per dag doorheen. En zo'n 200 gram parkietenzaad wat ik in een platte schaal aanbied.

Sonja

Appels voer je het beste in zijn geheel, ivm bevriezen. ;)
Zie hier:
http://www.vogelbescherming.nl/content.aspx?cid=514

Groetjes, Sonja.

Moppers

In mijn draaiboek Winterhulp staat dat fruit het beste gehalveerd aangeboden kan worden, vandaar dat ik het op die manier vermeldde.

Ingrid

Yeps inderdaad gehalveerd, maar niet in kleine stukjes want dan komt het bevriezingsgevaar om de hoek kijken ;)

Zo zie je maar weer vele sites met meerdere adviezen die soms wel eens elkaar tegenspreken of waar ze een andere mening zijn toegedaan.