5 weken oude parkiet samen gezet met een 2 en half jarige

Gestart door wendy29, januari 03, 2009, 10:10:49

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

wendy29

hallo ik ben nieuw hier maar ik heb sinds2en half a 3 jaar een parkietje gizmo die samen heeft gezeten met een jongere parkiet djino dit is altijd goed gegaan deze is helaas dood gegaan

en nu heb ik sinds gister een 5 weken oude parkiet  Bounty bij de 2en half jarige gezet
alleen pikt gizmo steeds naar de jongere is dit wennen of mag gizmo bounty niet?? gr wendy

of moet ik ze apart zetten?

Berichtjes samengevoegd. Gr. Ingrid

Chicowen

Hoi Wendy,

Het best is om ze in eerste instantie apart te zetten. Zo kunnen ze in aparte kooien aan elkaar wennen. Je kunt dan goed in de gaten houden hoe ze met elkaar omgaan als bijvoorbeeld Gizmo los is en hij bij Bounty op de kooi gaat zitten of wanneer ze samen vliegen (als Bounty tam is). Mocht dit goed gaan, dan kun je ze bij elkaar zitten, nadat je de kooi waar ze samen ingaan wel verbouwd hebt, zodat er geen territorium van één van beiden is.
Soms kan dit bij elkaar zetten al vrij snel, maar dat hangt van de parkietjes zelf af.
En wanneer ze bij elkaar gaan zal er altijd wel ietwat gekibbel zijn om bijvoorbeeld het beste slaapplekje of het etensbakje, dit is heel normaal. Als dit tot bloedens toe gebeurd kun je ze het beste wel weer apart zetten.

Groetjes!
snavelkusjes van Chico, Pucky, Fender, Noukie, Junior en Kiki!
Dag lieve Zipper en Yno, we zullen jullie niet vergeten.

Sara

Ben het er helemaal mee eens, het is beter om de parkietjes eerst in aparte kooien te zetten.
Wat ik eraan wil toevoegen: Waarom heb je een parkietje van 5 weken oud genomen? Is ie wel al zelfstandig?
5 Weken is eigenlijk te jong, normaal gezien mag je pas een parkietje nemen vanaf de leeftijd van 6 weken.

Vele groetjes,
Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes

wendy29

hey chicowen ik heb gizmo laten vliegen en ging inderdaad bij bounty op de kooi zitten eigenlijk meteen al

en wat betreft waarom ik een parkietje heb gekocht sarah
ze zijn al vanaf 4 weken te koop hier enne ik denk als redelijk tam ik kanm namelijk zo pakken
en aan gezien gizmo zijn vriendje dood is gegaan en die daar door erg druk was maar nu gaat t wel weer
het is alleen gizmos kooi


angels-birds

4 weken is echt te jong hoor! Dan eten de jongen nog niet eens zelfstandig! Elk parkietje is tam te maken, of ie nu 6 weken is of 16 weken! Met de leeftijd van 4 weken horen ze nog bij de ouders te zitten.. Daar leren ze alles van!

En je parkietje heb je sinds gister.. De eerste 2 dagen moet je ze met rust laten, zodat ze aan hun nieuwe huisje wennen.. Na een paar dagen zal ie meer zichzelf worden en dan blijft ie echt niet meer bij je.. Uitzonderingen bestaan! En je maakt je parkietje bang, door hem zo op te pakken.. Je leert een parkietje op je vinger stappen en pakt hem nooit, zonder rede, op! Dus dat je je parkietje zo nu kan pakken, is omdat ie nog onzeker is! En dat blijft ie ook, als je hem steeds zo vast pakt.. Er zijn hier veel topics over het tam maken, misschien moet je daar maar even bij kijken :)

Groetjes

wendy29

ow oke
bedankt diva
maar vind t wel maf dat ze naar elkaar pikken en ik heb gedaan wat marjolijn zei de ouste laten vliegen en die vllog meteen op de jongste af en ps het is n dierenwinkle waar ik hem vandaan heb dus waarom die ze zovroeg verkopen weet ik ook niet maar goed tis een albino parkietje maar is ie wel gr wendy

angels-birds

Dat pikken is vrij normaal voor parkietjes :) Vooral omdat er nu een nieuwe huisgenootje is! Bij mij pikken ze mekaar ook wel eens :) Het is inderdaad best raar dat een dierenwinkel parkietjes verkoopt van 4 weken oud.. In dat stadium beginnen ze een beetje zelfstandig te worden en is het een heel belangrijk leer stadium! Maar eet ie al wel zelf en kan ie ook vliegen? Ik zal vooral dat zelf eten goed in de gate houden! Je kan ook een sliert torsgierts op de bodem leggen.. Daar eten ze meestal wel snel van :)

wendy29

hij eet al zelf en ps  hoe ziet zon sliert eruit????/
gr wendy

Chicowen

Hoi Wendy,

Het pikken kan geen kwaad hoor, dat doen alle parkietjes om elkaar te leren kennen bijvoorbeeld. Zolang dit niet tot bloedens toe gebeurd is er niks aan de hand en is het gewoon heel normaal.
En ik denk dat je parkietje dan toch iets ouder is dan 4 weken. Volgens mij verkopen ze in geen enkele dierenwinkel parkieten die jonger zijn dan 7 weken (uitzonderingen daar gelaten). Het belangrijkste is dat hij zelfstandig eet en dat doet hij zei je al.
Hoe trosgierst eruit ziet kun je op google vinden. Gewoon trosgierst intikken en je krijgt dit soort plaatjes:
http://www.graankorrel.nl/catalog/images/trosgierst.jpg

Groetjes!
snavelkusjes van Chico, Pucky, Fender, Noukie, Junior en Kiki!
Dag lieve Zipper en Yno, we zullen jullie niet vergeten.