verlamde pootjes

Gestart door berevaas, december 28, 2008, 14:53:01

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

berevaas

lieve mensen,
ons jonge parkietje, 4 oktober uit de volliere is erg lief en tam en heel aanhankelijk. Een dag of 10 geleden begon ze ineens te veranderen, onrustig en begin af en toe te bijten, gooide haar hele etensbak achter elkaar leeg!
24 december 's avonds ging ze ineens op mijn laptop liggen met haar ene pootje gestrekt en zat er steeds aan. Op kerstochtend zat ze stilletjes op de bodem van de kooi en wilde niets. Ze ging wel onverwachts ineens vliegen maar kon nergens landen, heel zielig ging ze overal aanhangen met haar snaveltje. Daar doet ze nu alles mee, ze ligt op haar buik en verplaatst zich met haar vleugels en snaveltje. Iedere keer denken we dat ze zal sterven zoals ze er bij ligt en niets meer heeft gegeten vanaf de 24ste, toen een beetje nog.
Ze wordt steeds stiller maar dan toch onverwachts heeft ze een opleving en ging net toch weer vliegen en keek goed uit haar oogjes. Toch wil ze niets eten. Ik weet me geen raad....
Kan de verlamming tijdelijk zijn (ikzelf dacht aan een hersenbloeding misschien??
Moet ik haar dan dwingen te eten en te drinken
Of haar uit haar lijden (laten) verlossen
Of zal het toch niet lang meer duren....

Ik hoop zo dat jullie me kunnen helpen en advies kunnen geven, alsjeblieft!
Simone

Mars

Het lijkt mij dat je gewoon nu een weekendarts moet bellen.
Mogelijk is het nog te verhelpen en zo niet, dan zou het het beste zijn om dit vogeltje uit haar lijden te verlossen.

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Chicowen

Zoals Mars al aangeeft, zo snel mogelijk naar een vogelarts! Niet langer wachten hiermee!
Laat je ons weten hoe het afloopt?
Veel sterkte.
snavelkusjes van Chico, Pucky, Fender, Noukie, Junior en Kiki!
Dag lieve Zipper en Yno, we zullen jullie niet vergeten.

berevaas

Mijn man wil niet of wachten tot morgen. We denken niet dat hij lijdt, behalve dan dat hij zijn pootjes niet kan bewegen. De kleine ligt nu in zijn hand te slapen. Het zou het  'mooist' zijn voor haar als ze gewoon inslaapt maar ik denk dat ze daar nog te sterk voor is. Ze wil nog zo graag en dat maakt het zo moeilijk. We hebben hier geen vogelarts dat is ook vervelend. Van onze gewone dierenarts verwacht ik niets, alleen een spuitje en dat is ook allemaal stress voor haar. Dat mijn man niet wil heeft er alleen maar mee te maken dat hij gek is op kleine Koosje hoor. Het gaat ons vooral om haar welzijn, als ze moet sterven dan liefst zo prettig mogelijk voor haar.
Ik hoor al allerlei praktijken als slaapmiddelen geven enzo, maar ik ben veel te bang dat dat niet goed gaat.....
Is het erg om te wachten?

Groetjes,
Simone

Mars

#4
Hallo Simone,

Ik weet dat er wel eens antibiotica gegeven wordt in dit soort situaties. Of dat helpt weet ik niet, maar als het zou helpen, dan moet het zo snel mogelijk gegeven worden.
Dat de kleine zo niet lijdt, lijkt mij onmogelijk.

Sterkte er mee!


PS: je kunt bijvoorbeeld ook even informatie inwinnen door eens naar een vogelarts te bellen, die wel een weekenddienst kent: bijv. de toren in Drachten ;) Deze kan je misschien vertellen wat de mogelijkheden zijn.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Parkieten-Freak

Dit is een hele nare situatie Simone. Mogelijk heeft het vogeltje een hersenbloeding gehad. Er kan ook sprake zijn van een tumor die tegen zenuwen aanduwt. Heel af en toe kunnen bepaalde voedingstekorten ook wel eens voor verlammingsverschijnselen zorgen.
Het lijkt me heel verstandig om zo snel mogelijk met Koosje naar een dierenarts te gaan. Ik denk eerlijk gezegd niet dat ze hem/haar kunnen helpen en in dat geval zou ik zeer sterk overwegen om Koosje in laten slapen.
Dit inslapen gaat overigens heel humaan, je parkietje wordt in een diepe slaap gebracht en wordt niet meer wakker.
Het is geen leuke beslissing, maar denk aan het belang van Koosje. Een vogel die zijn of haar pootjes niet meer kan gebruiken en -belangrijker nog- niet meer eet, kan eenvoudigweg niet overleven.
Ik wens jullie heel veel sterkte!


berevaas

Maandagmiddag om 13.20 kon ik eindelijk terecht bij de dierenarts. Ze zat de meeste tijd bij me of kroop onder mijn trui en toen ik bij de dierenarts aankwam was ze zo overleden. Tussen haakjes gelukkig maar, vertrouwd bij mij. Maar het verdriet is groot.

Nu was ik maandag ook nog aan het zoeken op internet en kwam ik loodvergiftiging tegen bij papegaaien, met gevolg verlammingen.
Wij hebben ... een glas en lood deur..... de laatste tijd hing ze af en toe aan het lood! Ik haalde haar uiteraard daar steeds weg en ik denk niet dat ze ervan gegeten heeft, maar toch... als het voor een pappegaai meestal al dodelijk is, laatstaan voor een klein parkietje. De symptonen kwamen aardig overheen. Zeker zullen we het nooit weten natuurlijk, maar als er ooit weer zo'n kleine komt dan weet ik nu dat het heel gevaarlijk is en de deur dan op weghalen of voorbereidingen treffen. Maar nu ben ik nog even niet toe aan een nieuw parkietje. De vorige is ook maar 2, 5 jaar oud geworden. Die daarvoor wel 15, dus waar het aanligt.... Allemaal hebben ze zo hun eigen eigenaardigheden.

Bedankt voor jullie reacties en hulp, helaas moeten we haar toch missen.
Warme groetjes en voor een ieder een heel goed en gezond 2009
Simone Vaas

hillie

Wat sneu voor je dat ze is overleden :(
Maar ja ze heb niet veel geleden.
Sterkte met dit grote verlies.

roha

heel veel sterkte gewenst  :(

Parkieten-Freak

Ach jee wat naar nou toch.....arme Koosje :(
Lood is erg giftig, maar eerlijk gezegd denk ik niet dat je parkietje hieraan overleden is. Het duurt (bij mensen) geruime tijd voordat er afwijkingen aan de zenuwen ontstaan, Koosje was nog heel erg jong.
Het zou dus om een acute loodvergiftiging moeten gaan, ten gevolge van looddampen bijvoorbeeld. Daarvan was echter geen sprake. Je schrijft dat de vogeltje ook niet geknaagd heeft aan het lood.
Toch kun je een acute loodvergiftiging nooit helemaal uitsluiten want lood is op zich vrij zacht. Dit in combinatie met scherpe nageltjes: misschien dat er sporen van lood aan de nagels gezeten heeft? Sommige verfsoorten bevatten ook lood, heeft je parkietje misschien ergens anders aan geknaagd?

Mocht je in de toekomst een nieuw parkietje kopen, dan is het -zoals je zelf al aangaf- heel verstandig om maatregelen te treffen zodat je vogeltje niet meer bij het lood kan komen. Gewoon voor alle zekerheid.

Ik wens jullie heel veel sterkte.


Milo-Pixel


Caviaplanet

 :(  Wat verdrietig, heel veel sterkte gewenst.
Jolanda