2 koppels leggen eieren! (buitenvoliere) vrouwtje nog geen half jaar!! Helup!!

Gestart door Rodian, december 26, 2008, 11:07:17

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Rodian

Zal eerst even wat uitleggen
Dit jaar begonnen met een buitenvoliere (diverse vogels), nu werd het snel donker dus had ik er een lamp in gehangen.
Achteraf dom want de licht uren zijn daardoor omhoog gegaan, dus de grasparkieten en de zebravinken denken dat het lente is dus zijn gaan paren. (het nest van de zebravinken is kapot gemaakt en zij leggen geen nieuwe eieren). De twee koppels grasparkieten zijn eieren gaan leggen. 1 kopppel had 2 eieren gelegt, deze heb ik er uit gehaald, daarna hebben zij er weer 3 bijgelegd dit koppel broed wel maar nog niet de hele tijd. Het andere koppel, heb ik naar binnen gedaan omdat zij constant op het nest zatten en het erg koud werd buiten, ze hebben 1 ei, al zeker een week lang, nu ze binnen zitten 1 dag heb ik het idee dat ze weer een ei gaat leggen haar buikje is erg opgezet. Nu is het geval dat mijn vrouwtje die binnen zit nog niet eens 7 maand!! Dat is toch veel te jong?!
Wat moet ik doen? Ei eruit halen, mannentje er uithalen, ligt uren verkorten (is in de buitenvoliere al gebeurt)??

En wat moet ik met het koppel die nog buiten zit,...? zij hebben dus 3 eieren,....

Safrena

Hey Rodian

Welkom op het forum

Je heeft het zelf al aan, ze hebben veel langere lichturen en ze hebben broedgelegenheid gekregen. Dat is er zelf een beetje om vragen.  :-\

Bij de parkietjes in de buitenvoilere kun je het beste zorgen dat er geen broegelegenheid meer is en ook geen extra verlichting, zodat ze bij het gewone natuurlijke dagritme gaan leven.

Tja de parkietjes die je nu binnen hebt, kun je verder laten broeden vermits een paar goede aanpassingen zoals voldoende lichturen (min 15-16 uren), een goede luchtvochtigheid, aangepaste voeding enz

Kijk ook maar eens op onderstaande linkje

http://www.parkietenfreak.nl/a-broeden.php

Vele groetjes

Rodian


inderdaad het is een stomme fout. Krijgen de parkieten in de buitevoliere dan geen legnood? Eigenlijk is jou antwoord rigoreus ingrijpen, broedhok weg halen en eieren weg halen.? Eigenlijk wil ik de parkieten binnen niet verder laten broeden omdat de pop nog zo jong is. Maar ze heeft gisteren haar tweede ei gelegd (na een week) en weet bijna wel zeker dat ze er nog nog een paar gaat leggen... omdat het mannentje er flink op heeft gezeten. Dus is het niet verstandig om het mannentje weg te halen? of andere ideeen? Moet het vrouwtje gewoon weer naar buiten of is het verstandig om haar binnen te houden en mannentje naar buiten te doen??

Mars

Als je eenmaal een koppeltje langer dan een paar uur naar binnen hebt gehaald, kun je ze niet meer terug zetten tot april: ze zijn nu al behoorlijk aan de warmte gewend.

Hoeveel een mannetje op een popje zit maakt niet uit (hier zit mijn mannetje ook op het popje, maar popje maakt geen eitjes, want geen broedgelegenheid). En legnood komt van binnenuit, niet omdat een popje een ei niet kwijt kan, maar bijvoorbeeld omdat ze te jong is, te oud is of te weinig voedingsstoffen heeft. Het popje binnen zou ik lekker haar eitejs laten leggen, als je geen kleintjes wilt (bijvoorbeeld omdat je mama niet oud genoeg vindt), schudt dan de eitjes even flink. Ze zal er dan op gaan broeden, maar een naar een tijdje zal ze tot de conclusie komen dat de eitjes geen leven hebben.

Je kunt er ook voor kiezen de eitjes die er nu liggen even te merken, deze gewoon te laten liggen en dan de nieuwe eitejs te schudden, dan zal ze niet een groot nest krijgen, maar zijn de eitjes ook nog maar net gelegd (dus nog niet ontwikkeld).

Als je een broedblok weg haalt, zal het popje de eitjes meestal gewoon laten vallen. Geen probleem dus, verder.

Groetjes Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Rodian


het koppeltje dat binnen zit, zit niet echt binnen ze zitten in de garage, hier is geen verwarming. maar het is wel warmer dan buiten.
Zouden ze dan niet naar buiten kunnen zodra het niet meer vriest,... en het redelijk gelijk is qua temp.

Safrena

Hey Rodian

Als de temperatuur in de garage gelijk is aan deze buiten, kun je je diertjes terug bij de andere doen omdat er dan geen temp verschil is.
Ik ga er dan wel vanuit dat het ook in de garage s' nachts vriest zoals buiten.

Is dit niet zo, en toch iets warmer, dan kun je beter wachten om ze weer buiten te zetten.

Wil je meer weten over legnood, kijk dan eens op onderstaande link ;)

http://www.safrenas-parkietjes.nl/Legnood.htm

Vele groetjes