Trosgierst

Gestart door Quintaz, augustus 19, 2005, 20:00:17

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Quintaz

hallo, ik hb sinds een week een parkietje en altijd als hij losvliegt gaat hij op de lamp zitten (dat makt opzich niet maar ja...) en als ik hem dan wil lokken met een stukje rosgierst komt ie niet als ik het ophang in zijn kooi eet hij het wel maar hij eet ook niet uit mijn hand niks! geen strosgierst, appel, sperziebonen... noem maar op!  hoe kan ik hem dat leren of hoe kan ik hem anders lkokken ?

help me alsjeblieft!

groetjes van quinten


________________________________________

I looove mijn parkiet!

Josephine

Beste Quintaz
ik heb je berichtje gelezen, en ik heb ook sins een week een parkietje...
en ik kan hem ook niet lokken met trosgierst maar hij komt wel vanzelf al naar mij toe.

hij at eerst bij mij zijn trosgierst ook niet in zijn kooi maar nu wel(daar kom ik net achter).

en bij mij wil hij ook niks van mijn hand eten.
ik geef als tip om als hij op je hand/vinger zit het voor zijn snavel te houden.
misschien dat dat werkt wil je me een reactie geven als het lukt of niet?

Sonja

Hoi Quintaz,

Het is het beste om je parkiet eerst IN de kooi handtam te maken, en hem te leren bv. trosgierst uit je hand te laten eten. Dit is om ervoor te zorgen dat je hem weer makkelijk op je hand terug in de kooi kunt zetten, zonder achter hem aan te hoeven jagen.
Wat je ook nooit of te nimmer moet doen, is hem vastpakken, omdat hij zo het vertrouwen in je zal verliezen.
Mijn advies is: maak je parkietje eerst tam in de kooi, voordat je hem door de kamer laat vliegen. De trosgierst gewoon aan blijven bieden, net als het groenvoer en fruit. Ze moeten er aan wennen, en dat kan soms best een tijdje duren.
Je kunt ook eens proberen, of je hem met een geliefd speeltje op je hand kunt lokken.
Maar: GEDULD is en blijft een schone zaak. Je hebt je parkietje tenslotte nog maar 1 week......geef je kleine vriendje ook de tijd om te wennen.
In 1 week kun je nog niet teveel verwachten, bedenk dat alles vreemd is voor hem. Praat lief en geruststellend tegen hem, om hem wat op zijn gemak te stellen, en probeer niet teveel ineens te willen.

Veel succes. ;)

Groetjes, Sonja.

Quintaz

hallo... mijn parkietje is ook wel tam enzo maar ik heb zijn trogierst uit de kooi gehaald en hem er na een uurtje weer ingehangen en toen kreeg ie er andacht voor:) als hij op zijn stokje zit aan de ene kant en ik hou mijn hand met trogierst aan de andere kant komt ie weer wel dus ik zal morgen het nog wel proberen als ie eenmaaal bijten de kooi is!!

en @ josephine hij eet nu wel trosgierst uit mijn hand maar ook gen andere dingen hij ziet dat niet ofzo ik hou het hem heel goed vor enzo mar huj gaat er gewoon bovenop zitten want hij zit heel graag op mijn hand :lol:

Groetjes,
Quinten