Aan elkaar wennen en preventief ontwormen

Gestart door black-katana, december 17, 2008, 01:11:20

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

black-katana

Hier is hetzelfde aan de hand, We hadden Duccie al en hebben Appie erbij genomen.

Duccie kan niet echt meer lekker knuffelen of Appie land boven op hem. We hebben ze ook al een keer appart genomen, maar Appie blijft het doen. Hij is jaloers .

Nu proberen we ze gewoon te laten gaan en Als Duccie geknuffeld word door mijn vriend probeer ik Appie aandacht te schenken. Het gaat al wel wat beter, maar het blijft lastig. Overal waar Duccie gaat, gaat Appie achter hem aan.

Duccie gaat Appie meestal uit de weg, dus als Duccie rust zoekt in de kooi om bijvoorbeeld te eten, proberen we Appie er bij weg te lokken en aandacht te geven. Dit werkt wel redelijk trouwens...

Nu hebben we appie nog maar 2 weken, dus het word vast wel beter (hoop ik)

Ik wou toch nog even wat vertellen  :D

Wij hebben vanavond Duccie en Appie een anti-parasiet behandeling gegeven. En het resultaat is helemaal geweldig. Eerst werden ze beide gek, en rolden bijna over de tafel  :-X

Maar nu, ze zijn beide weer de oude, maar Appie, die normaal steeds als eerste uithaalt, is helemaal onderdanig. Ze zitten nu steeds lief voor elkaar elkaar te bekijken en heel zacht te zoenen. Duccie zegt er steeds kusje bij  8) echt helemaal tof.

Ik hoop dat het zo blijft eigenlijk, want dit is zo lief  :-*


Bestaande topic opgesplitst, hier gaat het verder over het preventief ontwormen en de berichtjes samengevoegd.
Caradow

Caradow

En waarom heb je ze anti parasiet gegeven?

black-katana

Ons tweede vogeltje had dit nog niet gehad bij de kweker waar hij weg kwam. Mij is verteld dat ze dit normaal gesproken krijgen bij kwekers door het water voordat ze naar de winkel gaan.

Hij rade het dus aan, 1 omdat Appie het nog niet gehad had en 2 omdat hij niet wist of Duccie het wel of niet gehad had.


Mars

Totale onzin dus. Ja, sorry... ik weet even niets anders te melden.
Parkietjes hebben vrijwel nooit parasieten en dus moet je ze er ook niet voor behandelen, zeker niet als ze niet vastgesteld zijn.
Als je dit soort dingen geeft, maak je ze in plaats van beter op den duur alleen maar slechter.

Je zult niet de eerste zijn waarbij het even geholpen lijkt te hebben (welk vaag middeltje dan ook) en waarbij het dan ineens we heel erg snel achteruit gaat.

Als jij 's ochtends wakker wordt met hoofdpijn, neem je toch ook niet willekeurig een middeltje uit de apotheek (tegen bijvoorbeeld voetschimmel, voedselvergiftiging of misschien wel luizen)? Om maar even aan te geven hoe scheef je actie is...
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

black-katana

een jonge hond geef je toch ook een onwormingskuur terwijl je niet weet of hij ze heeft.

De dierenwinkel waar ik altijd kom vertelde mij dat Duccie dat inderdaad ook gewoon gehad heeft voordat hij bij de winkel kwam.

Het is iets dat je doet om het te voorkomen, omdat ze het kunnen meekrijgen uit het nest. En als je vogeltje het uit het nest heeft meegekregen ineens na een paar maand kan overlijden. Je kunt niet aan ze zien of ze wormen hebben.

Maar ik ben heel beniuwd waarom jij denkt dat ik het slecht heb gedaan en waarom mijn vogels er slechter van worden? Je kunt immers niet aan een jong vogel zien of hij wormen heeft. En het is ook niet dat we het elke maand gaan doen. slecht 2 keer om zeker te weten dat ze niets hebben meekekregen uit het nest.

Caradow

1. Een wormkuur helpt niet om 2 parkietjes beter aan elkaar te laten wennen of om de rangorde tussen 2 parkieten te bepalen.

2. Wormen zijn zeker wel aan te tonen in de ontlasting. Preventief ontwormen heeft alleen zin wanneer je parkieten buiten in een voliere houd. Wanneer een jonge vogel, die nog nooit buiten is geweest wormen zou hebben, dan mag je ook zeker gaan twijfelen over of er niet meer aan de hand is.

3. Daarnaast, zomaar op eigen houtje iets gaan behandelen, waarvan je helemaal niet weet of het wel nodig is en zonder advies van een (vogel)dierenarts is nooit slim. Medicijnen zijn hoe krom het ook klinkt, schadelijk voor de gezondheid. Het op eigen houtje toedienen van medicijnen, in welke vorm dan ook, is niet goed. Ook de zogenaamde broodnodige vitamines die je in de dierenwinkel kunt krijgen om toe te voegen via het voer of het water, kunnen grote schade toebrengen. Een gezonde vogel, dat een gezonde gevarieerde voeding krijgt heeft geen extra vitamines nodig. Een overdosis van bepaalde vitamines kan zelfs dodelijk zijn, omdat het lichaam het niet op een gezonde manier kan uitscheiden

4. En laten we het over de algemene kennis wat dierenwinkels qua vogels hebben (uitzonderingen daar gelaten) nog maar even niet hebben. Een dierenwinkel is er in allereerste instantie op uit om winst te maken. Om dingen te verkopen. De dierenwinkels liggen vol met allerlei zogenaamde gezonde lekkernijen die helemaal niet zo gezond zijn als de fabrikanten op hun verpakking vermelden en als de verkopers hun klanten wijsmaken. Het is fijn dat je zo op het oordeel van jou dierenwinkel vertrouwt, maar hier heeft hij het toch echt bij het verkeerde eind.

Tot slot: wanneer je echt zeker wilt weten of een nieuw parkietje gezond is, dan kan een vogelarts daarover uitsluitsel bieden.

black-katana

Volgens mij begrijp je mij verkeerd. Ik heb nooit gezegt dat we het gedaan hebben om onze vogels beter aan elkaar te laten wennen. Ik heb alleen gezegt dat ze sinds de kuur veel liever tegen elkaar zijn. blijkbaar omdat ze zich allebij een beetje vreemd voelde met die natte plek in de nek of iets. Ik weet niet hoe ze denken, maar ze zijn gewoon veel liever tegen elkaar.

Onze nieuwe vogel komt inderdaad uit een volière, misschien dat de kweker het ons daarom aanrade het te doen. Ze hebben het niet maar ons leek het beter om het preventief een keer te behandelen, dan om te gaan afwachten of ze het zouden krijgen/hebben.

Ik weet ook dat ik niet naar de dierenarts hoef om te kijken of ze gezond zijn, want dat zijn ze wel.

Ik snap alleen echt niet wat het probleem is van het preventief behandelen? Dat gebeurd bij honden, katten en weet ik veel hoeveel beesten. Moet ik dan gaan zitten wachten om te kijken of ze het hebben, terwijl de kweker het ook preventief doet, en dat je daarna weet dat ze het niet zullen krijgen.

Een kind word ook preventief ingeënt, je gaat toch ook niet zitten wachten tot ze ziek worden om ze vervolgens te behandelen.

Maar goed, mijn punt is dus, waarom vinden jullie het zo slecht? Ik snap er echt helemaal niets van. Ik denk dat de meeste een parkiet hebben die hier preventief tegen behandeld is bij de kweker, maar het gewoonweg niet weet.

maar ik ben heel benieuwd,



Piknikki

#7
Hm, nou, ik denk dat niemand het hier slecht bedoeld. Ze proberen je alleen te helpen en misschien ook wat te waarschuwen. :)
Er zijn veel mensen die dit topic zullen lezen en dan gaan denken "misschien moet ik dit ook maar eens doen", terwijl dit niet de bedoeling is. Er kunnen dingen fout gaan, vooral als mensen een verkeerde dosis geven, of op een onjuiste manier toedienen, kan dit fataal zijn voor het parkietje. Dus Caradow en Mars bedoelen het ook in het algemeen belang. :)

Daarnaast, honden en katten zijn totaal andere dieren dan parkietjes. Ze zullen andere ziekten oplopen dan een parkietje, als ze met een zieke besmet raken. Een puppy of kitten is ook een groter dier, die waarschijnlijk beter bestendig zijn tegen de medicijnen. Een grasparkietje is maar een heel klein beestje met een zeer ingewikkelde lichamelijke werking, ze zijn extreem kwetsbaar. Daarom adviseren Caradow en Mars je om hier heel goed mee op te letten, dat je niet de natuurlijke balans in hun lichaam verstoord.
Pas als het diertje ziek is (of als je vermoed dat het diertje ziek is), kun je naar een dierenarts of vogelarts gaan, die zal kunnen beoordelen welke medicijnen er nodig zijn. Artsen zijn hiervoor opgeleid, zij zullen allicht beter weten welke medicijnen er nodig is en ik welke hoeveelheid.
Het is niet nodig om een gezond parkietje medicijnen toe te dienen. Omdat het diertje dan al gezond is, zullen de medicijnen meer kwaad dan goed doen.
Ook kun je niet altijd zien aan een parkietje of het gezond is of niet. Immers, wij kunnen niet binnenin kijken of er iets aan de hand is, en wij kunnen ook niet weten hoe het diertje zich voelt. We kunnen alleen hopen dat we de signalen die het grasparkietje afgeeft juist begrijpen, en dat het daarmee gezond is.
Te allen tijde kun je het diagnosticeren, behandelen, en genezen beter aan een arts overlaten, dit in het belang van je geliefde huisdieren. :)

Mars

Dank Piknicky voor je duidelijke uitleg.
Parkieten hebben nu eenmaal zelden last van parasieten: het komt gewoon nooit voor, niet omdat kwekers preventief behandelen, maar omdat het er vrijwel nooit is.
En een parasieten behandeling bij een kat of hond, met een paar drupjes op een veel groter dier is wat anders dan een zelfde hoeveelheid (want daar komt het toch op neer) bij een parkietje. Daarnaast zijn vogeltjes hele kwetsbare wezentjes: ga dus gewoon niet experimenteren met medicijnen. Want dat hoopt zich op in het lichaampje van dat kleine vogeltje en voor je het weet werkt het levertje niet goed meer, of werken medicijnen niet als ze echt nodig zijn!

Verder sluit ik mij nogmaals graag bij Piknicky aan. En nogmaals: als je denkt dat er iets met je parkietjes is, of iets preventief behandeld meot worden ga dan naar een vogelarts! Je dierenwinkel heeft zelden verstand van vogels!
(mijn dierenwinkel toevallig wel, omdat ze zelf vogelliefhebber zijn, maar die verkopen dan dus ook niet van zulke medicijnen aan mensen, maar verwijzen ze door naar een VA :) )
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Moppers

Het allergrootste verschil tussen vogels en katten of honden is dat het om heel verschillende diersoorten gaat. Katten en honden zijn zoogdieren. Daarnaast hebben ze allebei vlees in hun dagelijkse voeding verwerkt. Vooral om die reden worden ze (meestal preventief) ontwormd. Dit gebeurt trouwens niet alleen bij jongen.

CiteerEen kind word ook preventief ingeënt, je gaat toch ook niet zitten wachten tot ze ziek worden om ze vervolgens te behandelen.
Ja, tegen ziektes waarvan bekend is dat zo mogelijk opgelopen kunnen worden. Je gaat een kind in Nederland niet preventief behandelen tegen bijvoorbeeld malaria. Pas als iemand in een streek komt waar malaria voorkomt, dan doe je dat.

black-katana

Hey jongens bedankt  ;D met de laatste drie reacties kon ik echt wat... :Y

en nu snap ik ook hoe jullie het bedoellen... en ik ben niet eens blond  :D

We zullen het andere keurtje wel weg doen...  ze zijn toch beide gezond en begrijp
uit jullie reacties dat ze niets zullen krijgen hier in huis. Dus dat is weer een zorg minder...


Piknikki

Ach, dit is internet, en door deze alleen getypte woorden kunnen dingen wel eens anders opgevat worden dan ze bedoeld zijn.
We moeten er rekening mee houden dat nog andere mensen dit zullen gaan lezen, en dus moeten we ook in het algemeen belang spreken, en het tegelijkertijd ook afstemmen op jouw persoonlijke situatie. Tja, dan kunnen misverstanden ontstaan.

Reken er maar op dat niemand op dit forum de intentie heeft om anderen te kwetsen, kleineren, of weg te jagen. De leden willen elkaar en andere lezers alleen helpen zodat ze hun lieve vogelvriendjes zo goed mogelijk zullen verzorgen, dat parkietje en baasje samen gelukkig zijn. :)

Nu hopen we dat door dit topic weer een stukje verzorging duidelijker is geworden. :D