3e en 4e parkiet, uit één nestje?

Gestart door Caroline, Daniel en Timo, december 19, 2008, 09:10:00

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Caroline, Daniel en Timo

Hallo,

het lijkt ons erg leuk om er nog 2 parkieten bij te nemen.
Nu willen wij in de toekomst graag nog een keer een nestje van Timo en Kala :-*
Ik vraag me dan af, of het een probleem is als het nieuwe stel uit één nest komt.
Want mochten dit een man en pop blijken dan is het natuurlijk niet de bedoeling dat zij gaan broeden.
Is het dan beter om toch uit 2 verschillende nestjes te zoeken?
Momenteel hebben wij 2 aparte kooien, maar we zouden wel graag een binnenvoliere nemen voor alle pietjes samen.
Kan dit probleem anders ook worden opgelost door tijdens het broeden weer aparte kooien te gebruiken?

Groetjes Caroline

roha

Dat kan gerust, aar wil je een nestje van Timo en Kala, dan zal je tegen die ze apart zetten met een broedblok erbij.
Hou je ze bij elkaar kan het zijn dat de andere 2 ook willen gaan broeden en das niet echt goed, vanwege inteelt ;)

robby

het beste is om 2 parkietjes te nemen van een verschillend nest anders
kunnen de jongen wel een afweikingen hebben zoals sprijd pootjes

Caroline, Daniel en Timo

Nee, we willen ook absoluut inteelt voorkomen hoor!
Dan zullen we ze inderdaad apart zetten.

Mars

Als je er 2 bij doet, zorg er dan in ieder geval voor dat de man-vrouw verhouding of in evenwicht is, of dat je in ieder geval niet meer popjes hebt, dan mannen.

Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Caroline, Daniel en Timo

Tja, dat is wel moeilijk. Want we willen ze uit een nestje halen dus eigenlijk kan je het nog niet zo goed zien.
Zijn er wel kenmerken waar je op kunt letten?
Mochten het 2 popjes blijken te zijn, gaat het dan wel goed zolang ze in een aparte kooi zitten?
En als ze met z'n 4en zouden mogen vliegen?


Mars

Ja, samen vliegen gaat ook wel goed en zolang ze jong zijn, het samen gaan misschien ook nog wel.

Met zo'n 5 weken is het over het algemeen wel wat te zien, wat het geslacht is. Maak dan gewoon even foto'tjes van de doppen bij daglicht en plaats ze hier, dan kunnen we met je meekijken. Ik heb tenminste begrepen dat je ze uit je eigen nest wilt halen? Dus dan kan dat dan nog.

Verder kun je als je papa en mama parkiet een bepaalde kleurslag hebben of de kleintjes hebben deze dan kun je daardoor al eerder vaststellen wat het geslacht is, wanneer de veertjes doorkomen.
Dat is zo bij een bruine tekening op de vleugels, een opaline (tekening loopt in het nekje, tussen de vleugels niet door) of bij een albino/lutino/creme-ino. Als mama geen van deze kenmerken heeft, en 1 van de kleintjes wel, dan zijn de kleintjes een popje ;)
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Caroline, Daniel en Timo

Nee, de parkieten komen niet uit mijn eigen nestje. Dus ik kan helaas geen foto's ter beoordeling aanbieden..
Mocht het een probleem zijn dan kunnen ze altijd nog in 2 kooitjes blijven. In ieder geval zal er niemand alleen zijn  :)