ouder parkietje tam maken

Gestart door anouk26, december 18, 2008, 19:09:19

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

anouk26

hallo,
ik heb een parkietje van 1 jaar en een week
deze is nog niet tam
we weten ook  nog niet of het een mannetje of popje is
hoe kan je deze tam maken?
en kan ik er nog eentje bijkopen?zo ja ,wat voor geslacht?

Chicowen

Op de volgende link kun je veel informatie vinden over het tam maken van je parkietje.
http://www.parkietenfreak.nl/a-tam.php

Verder kun je ook veel informatie vinden door de zoekfunctie te gebruiken. (http://forum.parkietenweb.nl/index.php?action=search)

Succes!
snavelkusjes van Chico, Pucky, Fender, Noukie, Junior en Kiki!
Dag lieve Zipper en Yno, we zullen jullie niet vergeten.

anouk26

dat heb ik gelezen,maar het lukt niet
hij bijt heel hard

Mariss

hoiii
Je kan een ouder parkietje net zo tam maken als een jongere parkiet. Je moet wel iets meer geduld hebben, maar het gaat lukken nals je consequent blijft. Hoe je dat doet-> zoekfunctie
Ja je kan er nog 1 bijkopen, wat voor geslacht het is maakt niet echt uit.
Het bijten moet je negeren, als hij bijt gewoon je vinger erbij houden, het is moeilijk maar zo leert hij het wel af

Chicowen

Ook informatie over het bijten kun je terug vinden met de zoekfunctie.
snavelkusjes van Chico, Pucky, Fender, Noukie, Junior en Kiki!
Dag lieve Zipper en Yno, we zullen jullie niet vergeten.


anouk26


Chicowen

Ook hierbij is het codewoord geduld. Het is tevens belangrijk om consequent te blijven en iedere keer op dezelfde manier te handelen. Uiteindelijk helpt het, maar soms is er een flink portie geduld bij nodig.
snavelkusjes van Chico, Pucky, Fender, Noukie, Junior en Kiki!
Dag lieve Zipper en Yno, we zullen jullie niet vergeten.

anouk26

is het een mannetje of popje?

[verwijderd door de beheerder]

Chicowen

Ik denk een popje. Als ik het goed zie, zie ik duidelijke witte randjes rond de neusgaten, wat duidt op een popje.
Je schrijft dat het parkietje 1 jaar is, dan zou het onderhand wel een beetje moeten verkleuren naar bruin. Ik heb zelf ook een lutino popje en daarbij heeft het langer dan een jaar geduurd voordat het begon te verkleuren, maar uiteindelijk is de neusdop toch bruin geworden.
snavelkusjes van Chico, Pucky, Fender, Noukie, Junior en Kiki!
Dag lieve Zipper en Yno, we zullen jullie niet vergeten.

anouk26


anouk26

Hallo
mijn parkietje tarzan wilt niet op mijn hand komen zitten
ik ben er nu al een maand mee bezig maar het gaat niet
ook niet met zijn lievelings eten trosgierst

Mars

Je bent nog maar een maand bezig. Niet al...

Zoals we al eerder schreven... geduld!

Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

anouk26

Hallo,dit is al misschien mijn 10de topic,maar weer een vraag!
Mijn parkietje Tarzan probeer ik tam te maken.
Ik ben er nu omdat het vakantie is veel mee bezig.
Misschien wel 1-2 uur per dag.
Vandaag ging ik weer oefenen met op de hand zitten toen ik iets merkte.
Ik ging weg en wou het kooitje dicht doen,wat niet kon!
Tarzan zat op het deurtje.
Is dit een teken van dat ze tam word?

Mars

Nee, dat is een teken dat ze wat onderzoekender wordt ;)

Je merkt het wel als ze wat tammer wordt als ze uit je hand durft te eten, een stukje trosgierst als ze dit lust. Steeds een stukje kleiner maken en als ze het dan zonder moeite uit je hand durft te eten, dan het steeds iets moeilijker maken om het op te eten zonder op jouw had te staan...
Dan zul je zien dat ze uiteindelijk stiekem op een dag een pootje op je vinger zet om bij de trosgierst te kunnen.

Maar dit is wel een proces van soms maanden. Oefen ook niet te veel: 2 keer per dag even 10 minuten is meer dan genoeg. Je parkietje moet ook de kans hebben om zich rustig thusi te gaan voelen. Als jij (en jij bent eng) steeds haar alstig valt, blijft ze misschien wel heel erg bangig.

Zorg er ook voor dat je parkietje niet rond kan vliegen voor het een beetje vertrouwen in jou heeft en dus op durft te stappen (met trosgierst). Want anders moet je er op jagen om het terug in de kooi te krijgen en dan zal het vertrouwen in jou alleen maar minder worden.

Lees ook het stuk op parkietenfreak.nl over tam maken eens goed. En het belangrijkste: heb geduld. Het is eerder een kwestie van maanden dan van weken om je parkietje een beetje tam te maken.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

DarkWolf

Ik denk dat je teveel wilt in een korte periode.
Ik heb Bartok al een jaar en hij is ook nog steeds niet tam..Ben er al jaar mee bezig, maar als hij niet wilt dan wilt hij niet. Dan heb ik pech & moet ik wachten tot hij me vertrouwd, al duurt het 10 jaar ik zal wachten.

Dat Tarzan op het deurtje kwam zitten lijkt me eerder een teken dat ze benieuwd is naar de omgeving buiten de kooi, en graag wilt vliegen maar niet dat ze tam is.

anouk26

Heey,willen jullie er rekening mee houden dat ik nog maar 9 ben,die dingen die jullie zeggen snap ik niet

Mars

Ok, sorry... Dat was niet helemaal duidelijk.
Ik ging er vanuit dat de 26 achter je naam stond voor je leeftijd.

In ieder geval: lees eens het stuk over tam maken:
http://www.parkietenfreak.nl/a-tam.php
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

anouk26

Citaat van: Mars op december 31, 2008, 11:45:27
Ok, sorry... Dat was niet helemaal duidelijk.
Ik ging er vanuit dat de 26 achter je naam stond voor je leeftijd.

In ieder geval: lees eens het stuk over tam maken:
http://www.parkietenfreak.nl/a-tam.php
Ik woon op 26 :) ;)

Ingrid

Ik heb trouwens je geopende topic samengevoegd met deze. Je vraag gaat namelijk over tam maken en die vraag past het beste in dit al bestaande topic ;) Zo blijft alles netjes bij elkaar en is het voor jou ook makkelijker de adviezen en tips terug te vinden. Dus als je weer een vraag hebt, en het gaat echt over tam maken, plaats die vraag dan gewoon in dit topic.

Wat de anderen willen zeggen is, dat je rustig bezig moet zijn met tam maken. Eén tot twee uur bezig zijn met je parkietje is een beetje teveel. Beter kun je 2 keer op een dag ongeveer 10 minuutjes met je parkietje gaan oefenen. Tarzan moet leren dat jij niet eng bent, dat Tarzan niet bang hoeft te zijn voor jou. Dat duurt wel een tijdje, dat is niet op 1 dag voor elkaar te krijgen, dat duurt eerder maanden.