De gevaren van Kerstmis...

Gestart door Caradow, december 13, 2008, 15:18:35

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Caradow

De Kerst staat voor de deur... Nog even een simpele reminder...

Let op...

Kerstbomen zijn giftig.. Je parkietjes  mogen absoluut niet aan de kerstboom knagen!
Kuntstkerstbomen is ook uitkijken, aan het plastic mag uiteraard ook niet geknaagd worden en wat denk je van de ornamenten (ballen ed) in de boom!...

Kerststukjes, idem dito...

Kerststerren (de plant) zijn zeer giftig!

Gourmetten/fonduen: kijk uit met de giftige dampen van bijvoorbeeld teflon, maar ook de agemene luchtjes van dit gezellige eetfestijn zijn zeer slecht voor je parkietjes...

Amarylis > een grote bloem die ook veel rond deze tijd in de huiskamers staat.. Ook deze is zeer giftig...

En dan hebben we natuurlijk de kaarsen.... Tja, de vlam spreekt voor zich.. Maar ook de dampen van kaarsen/geurkaarsen/wierook zijn zeer slecht vor de gevoelige luchtwegen van onze geliefde vriendjes...

En dan uiteraard allerlei andere versieringen...


Kortom...

Een periode vol extra gevaren waarin extra alertheid is geboden!!!!!!

Fijne feestdagen allemaal ;)


Lindsey

bedant caradow voor de tips.
mijn kwekkie zat net namelijk al in de kerstboom,
maar had hem er meteen weer uitgehaald.

Mars

Ik vind vooral het gourmetten en fonduen een groot aandachtspunt, ik denk dat veel mensen er niet bij stilstaan hoe gevaarlijk dat is!
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

wieneke

Wij hebben vaak kaarsen aanstaan, maar ik wist niet dat de dampen gevaarlijk zijn. :(
Weer iemand wat voor gevaren de dampen hebben?
Groetjes wieneke

Jacko

vraagje over de openhaard, hoe zit dat met de rook van het hout?
'k heb de vogeltjes nog steeds beneden staan ivm verbouwing, paar meter van de openhaard vandaan. Af en toe wanneer het hout brandt ontsnapt er wel eens wat rook.. Ehm, is dat dan ook schadelijk of kan het geen kwaad?


Gr,

Sammydeparkiet

Citaat van: Mars op december 17, 2008, 11:45:34
Ik vind vooral het gourmetten en fonduen een groot aandachtspunt, ik denk dat veel mensen er niet bij stilstaan hoe gevaarlijk dat is!
inderdaad, ik wist het ook niet. Gelukkig dat mijn pietje boven staat anders was ik er de fout mee in gegaan, zo als wel meerdere mensen dit jaar gaan doen, vrees ik.

Mars

Zelfs boven kan het nog een probleem zijn als je gourmet of fondue-t: doe de deur dicht, raam op een klein kiertje of in ieder geval ventilatierooster open  en leg even een doek voor de drempel.
Hierbij komen vaak giftige dampen vrij, die ook in anti-aanbaklagen zitten. Je zult de eerste niet zijn die plots dode vogeltjes in de kooi heeft liggen.

Voor kaarsen en hout ed: gebrek aan zuurstof en juist veel stikstof in de lucht zullen de problemen veroorzaken. Parkietjes hebben hele gevoelige luchtwegen..
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

anouk26

ja,erg fijn dat je dat zegt.
ik wou bijna mijn parkiet loslaten maar ik dacht met die kerst boom.......

hillie

Wij hebben ook een kerstboom staan.
En de parkieten zijn vrij veel los.
Maar kijken totaal niet naar de boom om.

DarkWolf

Hier staat de kerstboom naast de vogelkooi, en ik dacht vorig jaar ook dat mijn vogels van uit hun kooi recht in de kerstboom gingen vliegen maar het intresseert hun echt niks! Ik denk dat die ballen, slingers en lichtjes hun teveel afschrikken:P
Dus laat je vogels gerust los, je moet alleen wat meer uitkijken dat ze niet in de kerstboom landen

angels-birds

Maar ook de dampen van kaarsen/geurkaarsen/wierook zijn zeer slecht vor de gevoelige luchtwegen van onze geliefde vriendjes...

Goed dat ik hier dus ook even kijk.. Ik heb namelijk vaak (geur)kaarsjes aan, natuurlijk de vogels veilig van de vlammetjes weg! En heel soms staat er hier ook een wierookje aan.. Geld dit trouwens voor alle soorten kamers waar ze staan? Of alleen voor de kleinere ruimtens waar ze staan(slaapkamer)? Ik bedoel, er staan bij heel veel mensen de parkietjes in de woonkamer en vooral met deze periode zullen er veel kaarsje gebrand worden! Dan staan mensen dus niet stil bij dat soort dingen..! Onze vorige parkietjes stonden altijd in de woonkamer met kaarsjes en hadden hier toen geen last van.. Misschien ook omdat ze toen aan de andere kant van de kamer stonden dan de kaarsje..

Is het trouwens de damp van de kaars doven of de warme damp?

pinootje

Kerst komt er weer aan en ik heb net in een ander topic een vraag gesteld over de kerstbomen, de parieten kunnen dus met kerst niet uit hun kooi begrijp ik?

Bij ons staan er heel vaak kaarsjes aan moet ik zeggen, wist niet dat dat schadelijk was, het zijn af en toe grote kaarsen of waxinelichtjes maar nooit geurkarsen of wierook ofzo, kan het dan ook kwaad?

Morgen gaan wij gourmetten, is het beter om Speedy dan in de zijkamer die wij hebben te zetten met de deur dicht dan bij ons naast de eettafel tusn de gourmetwalmen?  Met de vorige pakiet hebben we ook weleens gegourmet (niet met hem maarmet hem erbij;)) en die leek er geen last van te hebben...

Parkieten-Freak

Hier vliegt de parkiet gewoon rond met kerst en ik heb een kunstboom.
Tijdens het optuigen gaat hij de boom onderzoeken . Als de boom eenmaal staat, wordt zijn belangstelling wat minder. Af en toe strijkt hij neer op een tak om zochzelf in een een glanzende kerstbal te bewonderen.  :D
Ik zorg wel dat ik altijd in de buurt ben zodat hij niet kan knabbelen aan de takken.

Wat betreft Teflon gourmetpannetjes:
Het gaat vaak goed maar als het fout gaat, gaat het heel erg fout. Neem dus geen enkel risico!!!
http://www.parkietenfreak.nl/a-teflon.php



Peppie en Kokkie

En een geurbrandertje??? :o
Ik heb die namelijk dagelijks aan...