Los laten vliegen

Gestart door Kenzo, december 04, 2008, 16:23:12

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Kenzo

Ik wil mijn grasparkietjes graag wat laten losvliegen (heb ze al een maand of 3, ik wou ze pas laten vliegen wanneer ze tam waren, maar ze zijn nog altijd niet tam, en wil ze ook niet in hun kooitje laten zitten)
Ik ga dan zelf zo een iets maken met wat speeltjes, trapjes, ... voor buiten de kooi op te zitten en zich bezig te houden.
Gaan ze dan nog veel vliegen en derest van de kamer onderpoepen? Of gaan ze meestal daar blijven zitten en dus niet te veel laten vallen op andere plaatsen?
En ik heb een klein aquarium dat open is, is dat erg?
En mijn ruit, hoe kan ik die afdekken zonder de gordijnen toe te doen? Anders is het zo donker...
Of de gordijnen bijna toe doen (zijn schuifgordeinen) dus juist in het midden een strookje openlaten, of nog te gevaarlijk en gewoon licht aandoen?
En iemand tips voor speeltjes waarmee parkieten veel spelen?
Want er hangt zoveel in de dierenwinkel waarvan ik echt denk dat ze er niets gaan mee kunnen doen (bvb plastiek beeldje dat omhoog hangt, zijn ze niets mee toch? Dus graag wat tips zodat ik zeker weet dat ze zich er mee kunnen amuseren :)

Gr
Kenzo

angels-birds

Hallo,

Meestal wordt er aangeraden om je parkiet eerst tam te maken in de kooi en dan pas los te laten vliegen, zodat je ze makkelijker terug de kooi in kan doen. Nou zijn niet al mijn parkieten handtam, maar ik laat ze wel gewoon los in de kamer. Zij hebben namelijk aangeleerd om uit hun zelf de voliëre weer in te gaan :)
Nou is misschien niet iedereen het er hier mee eens, maar de parkieten die niet tam zijn, heb ik overgenomen van andere mensen en daar werd toen niks met ze gedaan. Ze gaan af en toe wel gewoon op de vinger en komen bij me, maar ze hebben heel veel moeite met vertrouwen.. Mijn eigen vogeltjes zijn wel tam en als ik wil dat ze bij mij de voliëre in gaan, stappen ze gewoon op en anders gaan ze uit hun zelf :)
Maar nogmaals: zorg ervoor dat je parkiet eerst tam wordt in de kooi en dan er buiten! Dat is altijd nog beter, dan dat je je hele kamer door moet 'rennen' om je vogels terug de kooi in te krijgen!

Er bestaan dergelijke speeltuinen voor je pietjes, maar je kan natuurlijk ook zelf dingen creëren! Met de zoekfunctie kan je veel verschillende dingen vinden om je parkietje te vermaken :) En ja je hebt inderdaad de kans dat je vogels alles onder gaan poepen.. Maar dat is heel makkelijk schoon te maken!

Je aquarium kan je beter afsluiten met een tijdelijke plank of iets dergelijks, want de kans is groot dat je parkietjes erin kunnen vallen/vliegen en dan kunnen ze verdrinken! Je gordijnen kan je beter dicht doen en dan gewoon je kamer lamp aan doen.. Vogels zien een raam niet en kunnen dan met volle vaart tegen het raam aan vliegen, met soms hele nare gevolgen..

Wat speeltjes betreft: elke parkiet vind weer wat anders leuk dan de andere! Mijn parkietjes zijn helemaal gek op alles dat geluid maakt, belletjes ed. Verder hebben ze bij mij een speeltuin en krijgen binnen kort een eigen kamer met alles erop en deraan :) Het is gewoon uitzoeken waar jou vogeltjes helemaal blij van worden! Sommige worden helemaal dol van een houten kraal(en dna niet zon kleintje..) of een bos oude sleutels, een open geknipte wc rol.. Het is dus gewoon alles uitproberen zeg maar :) Met de zoekfunctie kan je ook verder zoeken en kijken waarmee parkietjes van andere forumleden zich kostelijk vermaken :) Dan kan je altijd ideeën opdoen!

Waar spelen je parkietjes nu het liefts mee? Dan kan je altijd met dat soort dingen iets verzinnen :)

Groetjes

Kenzo

Ok :)
Ga dan al eerst eens kijken voor een grotere kooi, want vind het eigenlijk zielig nu, ze kunnen wel wat fladderen enzo, maar vind het te klein, en tegen wanneer ze dan tam zijn zijn we weer paar maanden verder.
Weet ook niet hoe het komt dat ze zo bang zijn, ze zitten nog altijd te springen en te doen als ik met mijn hand in de kooi kom om ze vers water en eten te geven...

angels-birds

Misschien dan een idee om je parkieten apart tam te maken.. Dan kan je ze even apart doen en dan kan je eerst met de 1ne oefen en dan met de andere en als je dan klaar bent met oefenen ze weer bij elkaar te doen.. Zo heb ik ze bij mij tam gekregen, omdat ze net als bij jou gingen fladderen als ze bij elkaar waren.. Zodra de 1 ging bewegen deden de andere allemaal mee en dan was er geen houden meer aan :) Nu doen ze dat alleen in de volière nog zodra ik de voerbakjes en waterbakjes ga schoonmaken/verversen. Wat dat is weet ik ook niet, maar tot nu heb ik ze nog niet zo ver, dat ze niet bang hoeven te zijn voor de 'bezigheden'. Het zijn dan meestal de parkietjes die ik over genomen heb, dus misschien dat er in hun oude huis iets gebeurt is ofzo.. Dat weet ik helaas niet.. Wie weet komt dat nog wel :)

Maar met veel geduld kom je er wel en je parkietjes heb je nog maar 3 maanden, is dus ook een kwestie van tijd :)

Misschien dat andere forumleden nog wat ideeën hebben.. Er zijn ook meer topic's over het tam maken, met de zoekfunctie kan je ze vinden ;D

Kenzo

Maar om ze alleen te houden moet ik dan nog een kooi gaan kopen, wanneer ze tam zijn moet er dan een grotere kooi komen, en dan sta ik hier weer met 2 kooien die ik niet gebruik... En degelijke kooien kosten ook algauw 60 euro, een grotere neem maar al 100 euro, das dan 160 euro... (ben nog maar 15 en mijn ouders gaan geen 160 zullen gaan neerleggen voor 2 in hun ogen stomme vogeltjes)
Maar ga zelf iets maken zodat ze een iet wat grotere ruimte hebben :)
De kooi is 45l x 30b x 45-60h (het dak loopt naar een punt, op 45cm hoogte loopt de wand nog niet schuin, dus de ruimte die ze echt gebruiken is 45 x 30 x 45)
Ik ga dat morgen vergroten naar 45l x 30b x 45h + 45l x 40b x 60h
De kooi komt en in open kast te staan en ga deze met tralie afsluiten zodat ze uit hun kooi in dat stukje kast dat nog overschiet kunnen, daar ga ik zo een 'boom' maken met allerlei speeltjes :)
Hoop dat ze dan veel gelukkiger zullen zijn :)

marian

Dag Kinzo,

Persoonlijk ben ik van mening dat het, het handigst is dat een parkiet eerst handtam is voordat je hem los laat vliegen.
Hij moet er namelijk ook nog een keer weer in en dan is het wel makelijk dit hij op je hand springt.
Mocht je hem eruit laten, zorg er dan wel voor dat je het aan de tijd.  ;)
Hier heb je een link waar het een en ander staat over tam maken:
http://www.parkietenfreak.nl/a-tam.php

Voor het maken van een speeltuin kun je ook takken van een knotwilg gebruiken.
Hier staan voorbeelden van speeltuintjes:
http://www.parkietenfreak.nl/r-parkietenboom.php

Met speelgoed is het inderdaad uitproberen,
hier zijn belletjes en dingen om te slopen/verslepen  (wc rol, takken, bierdop, knikker) erg populair.

Groetjes,
Marian

Piknikki

#6
De kooi die je nu hebt is inderdaad erg klein voor twee parkietjes. Kun je dan niet in één keer een grote kooi kopen? In een grote kooi zullen ze meer ruimte hebben, en zullen ze vast ook niet meer enorm fladderen als je met je hand in de kooi komt of voer/water ververst. In zo'n grote kooi kun je ze best tegelijk tam maken. Maar kleine kooi, plus een enge hand in de kleine kooi.. dan breekt paniek uit, dat snap je ook wel. ;)
En kun je je kast dan wel goed schoonmaken als je parkietjes hierin rond fladderen?
Als ik heel eerlijk moet zijn, lijkt me je nieuwe kooi toch ook nog wat klein. Voor twee parkietjes zou ik een kooi aanraden van minstens 60 breed en 40 diep. En een hoogte van 50 is wel genoeg. De parkieten zullen meestal toch bovenin de kooi zitten, dus zo hoog hoeft de kooi niet te zijn. Als je de kooi op ooghoogte plaatst zal dat voldoende zijn en zullen ze genoeg uitzicht hebben.

angels-birds

Tuurlijk hoef je geen 2 kooien weg te doen! Als je nu een grotere kooi neemt dan blijft die kleine toch over? Dan kan je ze toch om ste beurt tam proberen te maken in het wat kleinere kooitje..? En die kooi kan je ook nog het beste bewaren, voor als 1 van je parkietjes ziek mocht worden, dan heb je altijd nog een kooi extra om besmetting te voorkomen!
Zoals Picknicky ook al zei: 2 parkieten kunnen ook samen in een grotere kooi samen tam worden! En zo duur hoeven de kooien niet te zijn.. Je kan er ook voor kiezen om er misschien 1 van marktplaats te halen.. De keus is natuurlijk aan jou! 
Je kan ook van de kast een 'hok' kunnen maken.. Je haalt de plankjes ed eruit en maakt een deur van latjes hout met gaas! En je kan dan zelf helemaal bepalen hoe je het gaat inrichten! Je kan der dan ook een grote tak in zetten voor het klimmen en helemaal naar je smaak maken! Een vriendin van mij heeft dat gedaan met 2 oude boekenkasten: 1 voor haar vogels en de andere voor de ratjes! En natuurlijk staat dat niet bij elkaar! Maar het is heel leuk om te zien en makkelijk schoon te houden! Tenminste voor haar dan.. Misschien ook een idee voor je? Scheelt wel veel geld en je bent lekker bezig :P

Groetjes

Kenzo

Dat laatste lijkt me leuk om te doen.
Het zijn nu wel exames, dus zal voor na 16 december zijn :)
Ga dan als ik het toch doe, een grotere kast nemen, heb er 1 staan van 80l x 40b x 105h
Maar ga morgen al achter wat speelgoed enzo, kan dan al zien wat ze leuk vinden :)

hillie

En als dat niet lukt kan je misschien een goede kooi via marktplaats vinden.
Hebben wij ook gedaan.
en de parkietjes hier hebben het er prima naar hun zin in de kooi.

Kenzo

Ga toch een kooi kopen, zal veel makkelijker zijn :P
Lengte van 80cm zodat ie op die kast kan staan.

Betsy

Hallo Kenzo,

Wat betreft de speeltjes een tip: let goed op de sluiting b.v. een ijzer ringetje wat je om de tralies heendoet
die je bij b.v. de spiegeltjes ziet, dat die goed dicht zit.
Ik wil niet "eng"doen ofzo, maar jaren geleden heeft mijn parkiet zich "opgehangen" aan zo'n ijzer ringetje.
Toen ik thuiskwam hing hij met zijn nekje aan de dat stomme ijzertje, daardoor is zijn snavel scheef gaan groeien, dus gelukkig heeft hij het voorval overleefd.
Maar ik blijf nu voorzichtig en kijk goed naar de sluitingen van de speeltjes!
Succes!
Betsy

Mars

Hallo Betsy...
Dit is al een oud topic ;)
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Betsy

#13
hallo Mars,

Sorry, maar zoals je ziet, ben ik een nieuw lid en weet ik helaas nog niet tussen al die verhalen alles te vinden.
Ik wilde alleen maar behulpzaam zijn. Zal voortaan wat voorzichtiger zijn dan.  :(

Daarom geeft Mars ook aan dat het een oud topic is ;) Natuurlijk wil je en ben je behulpzaam, je wilt graag dat anderen ook iets met jouw adviezen gaan doen. In een oud topic wordt dat waarschijnlijk niet meer door de topicstarter gelezen (nieuwe leden kunnen er misschien wel weer wat aan hebben). Je kunt je energie dan beter richten op recentere topics :) Dat is wat Mars ermee wilde aangeven, als ik het even voor haar mag invullen. Gr. Ingrid

Mars

Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..