Grootte Kooi

Gestart door Maryvonne, november 23, 2008, 20:32:14

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Maryvonne

Hier nog maar een vraagje:

Is een kooi: 48B*36d*59h cm groot genoeg voor 1 engelse parkiet? En is dan 28euro een goede prijs?

Piknikki

Als ik heel eerlijk moet zijn lijkt me die kooi iets aan de krappe kant.
Voor 1 Engels grasparkietje zou je denk ik een kooi moeten hebben van minimaal 60/70 breed en 50 diep. De hoogte van een kooi is minder belangrijk. Als je de kooi ongeveer op ooghoogte hebt staan zal de parkiet zich op z'n gemak voelen. Engelse grasparkieten zijn een stukje groter dan gewone Australische grasparkieten, en hebben ook een grotere spanwijdte. Zorg dus lekker voor een zo'n groot (breed en diep) mogelijke kooi die jij je kan permitteren (niet alleen qua geld, maar ook onderhoud en ruimte).
Over prijs valt weinig te zeggen. Nieuw zal zo'n kooi rond de 70/80 euro kosten, en tweedehands voor minder. Het is belangrijker dat de kooi van goede kwaliteit is (dat de coating er niet van af te knagen is en niet giftig is), en dat de kooi lang mee zal gaan (stel, je parkietje wordt 15 jaar oud).
:)

Maryvonne

Het is een nieuwe kooi.

En voor een grasparkiet?

Ik word een beetje heen en weer geslingerd in welke parkiet nu het leukste is om voor het eerste mee te beginnen....de 1 zegt dit, de ander dat...

Piknikki

Tja, je moet op je gevoel afgaan. Je mag helemaal zelf kiezen. ;)

Voor 1 'gewoon' grasparkietje is 60 bij 45 wel oké. Maar als je in één keer een zo groot mogelijke kooi neemt, kun je nog een soortgenootje bij je parkietje doen. Engelse grasparkietjes kunnen volgens mij ook samen met gewone grasparkietjes.
Maar zou je meer dan twee nemen, kun je beter een kamervolière kopen.

Let ook goed op de afstand tussen de spijlen (moet tussen de 10 en 13 millimeter zijn) en de richting van de spijlen (minimaal twee wanden met horizontale spijlen). Anders is de kooi niet geschikt voor (Engelse) grasparkietjes.

1972marloes

de maat van de kooi is ook wel belangrijk , maar zeker ook hoevaak ze erin moeten
die van mijn moeder is niet zo groot maar  slapen erin voor de rest is de deur altijd open en vliegen ze vrij rond ze hebben 2 bomen waar ze in kunnen spelen,klimmen klauteren.
ook is er in de kooi altijd eten en drinken maar ook op de hoge tafel staat een bad/drinkbak een glazen ondiepe schaal 20 cm doorsnee met grind.

Maryvonne

En als de kooi minder diep is maar wel hoog, bijv 48b*36d*82h?

Piknikki

De hoogte is minder belangrijk. Het parkietje zal de meeste tijd zo hoog mogelijk zitten. Dus dan zou het fijner zijn als de kooi breder en/of dieper was.


DarkWolf

Persoonlijk vind ik dat (om het zo even rechuit te zeggen) rotkooien.
Ik heb zelf ook een kooi met een dak zeg maar (Manilla geloof ik, van Ferplast), en het is echt vervelend om daar (in het dak) dingen om te hangen. Het enige dat je daar kun hangen is een schommeltje. Je hebt nergens een plat stuk dus je kan bijna niks ophange (tenzij je alles naast elkaar hangt).
Ik zou eerder voor een ferplast Rekord 5 (of hoger) gaan..Die zijn recht, breed & ook wel wat hoger. Ze zijn alleen wat langwerpiger, maar de lengte is toch belangerijker dan de hoogte vind ik.