5,5 week

Gestart door Maryvonne, november 23, 2008, 17:12:38

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Maryvonne

Na lang nadenken heb ik besloten dat het me superleuk lijkt om een parkietje in huis te hebben.

Ik heb inmiddels al veel gelezen waaronder dat als je werkt (4dagen per week) je veel speeltjes in de kooi moet hangen en ze na het werk los moet laten buiten de kooi (mits ze handtam is!).

Nu heb ik een parkiet aangeboden gekregen die 5,5 week oud is. Maar ik heb ook via marktplaats een parkiet gezien. In de advertentie staat

HANDTAMME grasparkietjes

de jonge parkietjes worden van af 3 a 4 weken na dat ze uit het ei zijn al vast gepakt en uit het blok gehaalt

ongeveer 2 tot 3 min (om de dag) zo groeien ze echt op met de hand
zo dra ze uit vliegen worden ze verder
zorgvuldig tam gemaakt zo dat je daar zelf al een stuk minder werk aan zult
hebben en wel gelijk het plezier er van kan hebben

ze zijn niet bang voor een hand en ze krijsen niet als je in de buurt komt

ze blijven rustig zitten als je ze uit de kooi haalt en ze vliegen niet gelijk weg van angst


als je ze vast pakt bijten ze niet


Zou dat echt zo werken? Heb ik daar dan al meer plezier aan dan een parkiet van 5,5 week oud zonder wenning aan mensenhanden? En is dit niet een beetje te jong?

Groetjes
Maryvonne

Piknikki

Ik persoonlijk zou dit risico nooit nemen. Een kweker die veel verstand van grasparkieten heeft zou z'n vogeltjes nooit te jong (onder de 6 weken) verkopen.
Bij deze kwekers via Marktplaats zou je gewoon eens vrijblijvend moeten kunnen rondkijken. De vogeltjes moeten zich vitaal en fit gedragen. De gezondheid en het welzijn van een diertje gaat altijd boven of hij/zij tam is.
Neem dus lekker een gezond vogeltje van iemand die je vertrouwd en maak hem zelf tam. :)

Maryvonne

Misschien niet helemaal duidelijk, maar ik heb dus nu optie op 2 parkieten...

1 van een kweker die er eentje nu weg doet met 5,5 weken en de ander met 6-8weken en die is van de blauwe tekst. Zelf heb ik een goed gevoel bij de 2e, alleen moet ik dan nog 4 weken wachten! Voordeel dan is dat ik een week vrij ben..nadeel...het is erg ver weg voor mij!

De man van de blauwe tekst reageerde ook op mijn vragen in de mail, maar de man van de 5,5week oude parkiet niet.

DarkWolf

Als ik het goed heb worden de parkietjes in de blauwe tekst met opfokvoer groot gebracht. Hou er even rekening mee dat ouders ALTIJD bepaald stoffen doorgeven die gezond zijn voor het kind/dier. Zo zal een vogel die tot zijn 6 weken bij zijn ouders heeft gezeten in de meeste gevallen gezonder zijn (en beter bestand tegen ziektes!) dan een vogel die van het begin al van namaak-opfokvoer leeft. Een kind dat borstvoeding krijgt is ook gezonder & beter bestand tegen ziektes dan een kind die melkpoeder krijgt.
En je hebt misschien inderdaad wel iets meer kans dat de parkietjes van de blauwe tekst een stuk tammer gaan zijn, omdat ze al van in het begin zijn gewend aan handen (maar evengoed draait het totaal anders uit). Maar misschien is die parkiet van 5,5 weken oud ook gewend aan handen en heeft die wél zijn tijd doorgebracht bij zijn ouders waardoor hij een stuk beter bestand is tegen ziektes.
Tam maken draait echt niet om zo vroeg mogelijk handen-gewennig te geven, het gaat om geduld & de tijd die je in je parkieten steekt. Dus of je nu een opfokparkietje neemt, of eentje die 6 weken bij zijn ouders heeft gezeten je zal in beide gevallen moeite moeten doen om je parkiet tam te krijgen & tam te houden.

Caradow

Er staat absoluut niet dat de blauwe tekst over handopfok gaat. in de hand nemen is iets anders dan handopfok..

5.5 week vind ik persoonlijk TE jong...

DarkWolf

Er staat inderdaad niet letterlijk in dat het om handopfok gaat, maar volgend zinnetje deed me er aan denken
de jonge parkietjes worden van af 3 a 4 weken na dat ze uit het ei zijn al vast gepakt en uit het blok gehaalt
Ik dacht hierbij dat de parkieten na 4 weken uit het blok worden gehaald, binnen worden gehouden & via handopfok worden groot gebracht.

Piknikki

Oeps, dat was mij inderdaad niet duidelijk, maar nou zie ik het ook, hihi.

Inderdaad, 5½ week is absoluut te jong. Het parkietje moet minimaal 6 weken oud zijn voordat het weg kan bij de ouders. Ook dat die adverteerder niet reageert op je mail is geen goede zaak.

Een parkietje wat in de hand is genomen van tijd tot tijd kan inderdaad makkelijker tam worden. Maar dit is geen garantie. Het zal er altijd aan liggen welke band jij met je parkietje opbouwt.
Ik zou nooit zomaar (blindelings) een parkietje nemen, hoe betrouwbaar die persoon ook lijkt. Dus maak eens een afspraak of je kunt komen kijken. Dan zie je zelf ook hoe de vogeltjes erbij zitten. Stel de kweker veel vragen over hoe hij z'n parkietjes verzorgt (welk eten ze krijgen, hoe vaak hij het ververst, hoe vaak hij de kooien/hokken schoonmaakt), en ook een beetje achtergrondinformatie (hoe lang hij al parkieten houdt, wanneer hij begonnen is met kweken, hoeveel nestjes hij gemiddeld per jaar heeft). Als je een parkietje hebt uitgekozen, vraag ook wie de ouders van het parkietje zijn, hoe oud deze ouders zijn, en of er geen incest voorkomt. Op zo'n manier heb je de beste kans een gezond parkietje van een verantwoordelijke kweker te kiezen.
Als je straks thuiskomt met een ziek parkietje, ben je nog veel verder van huis. ;)

Maryvonne

#7
Ik weet niet of dit zo mag, maar http://www.marktplaats.nl/index.php?url=http%3A//dieren.marktplaats.nl/vogels-parkieten-en-papegaaien/208581979-jonge-gras-parkiet-1week-uit-de-nestblok-hand-tam-8207-parkietje.html%3Fxref%3D1 dit is de link naar de advertentie op marktplaats.

Lastig is dit...helemaal omdat je besloten hebt een huisdier te nemen, dan wil je het zo snel mogelijk, maar wel op een manier dat het voor de vogel gezond is!

Heeft 1 van jullie ervaring met www.engelseparkieten.nl ?

DarkWolf

Nja oke, geen handopfok dus.
Maar als je je bij deze advertentie beter voelt dan bij die anderen, dan zou ik gewoon nog enkele weekjes wachten..Die vliegen zo om. Ik heb ook lang gezocht naar een kweker die ik vertrouwde :P

Maryvonne

Meer omdat die meneer beweert dat ze handtam zijn, maar als ik alles zo op deze site lees is het niet heel ingewikkeld ( wel tijdsintensief bij sommige parkieten) om ze tam te maken.


DarkWolf

Nee tam maken is niet zo moeilijk..gewoon veel geduld & de ene parkiet zal sneller tam worden dan de andere. Maar uiteindelijk met geduld kom je er sowieso!!

Piknikki

Ja, en die weekjes zou je kunnen gebruiken om alle spulletjes (kooi, speeltjes, voer, bodembedekking) in huis te halen, en gewoon een rondkijken hier op het forum en website, misschien ook nog op andere websites, zodat je al zoveel mogelijk weet over de verzorging en zo over grasparkietjes. :) Dan ben je in ieder geval goed voorbereid. Maar ja, niets gaan boven de echte ervaring.
Je kunt bijvoorbeeld al een geschikte plek vinden om de kooi neer te zetten, zodat de parkiet niet in de tocht staat en wel nog genoeg aanspraak krijgt, maar ook dat het een handige plek is qua schoonmaken. Zo kun je je in die weekjes waarin je nog geen parkietje hebt, je toch nog bezighouden met parkietjes. ;)

Of ze echt handtam zijn.. tja.. Het kan best zijn dat zij wel lekker gezellig kunnen kroelen met de parkietjes, maar als jij ze mee naar huis neemt, zullen ze altijd wat stiller en teruggetrokkener worden omdat ze nog moeten wennen aan jou. Als je genoeg aandacht aan het parkietje geeft, dan zal die bij jou vast ook wel komen kroelen hoor.

Maryvonne

Helemaal gelijk! De kweker van 5,5 week heeft nu gereageerd dat ze inderdaad pas weg mag als hij/zij zelfstandig mag eten. Hij heeft er nu ook 2 liggen van anderhalve week oud en daar mag ik er 1tje van uit kiezen. Die mogen dan over 4,5 week ongeveer weg! Dat zijn wel engelse parkieten, maar dat maakt niet veel uit kwa gedrag en zo. (Heb ik al gelezen op de site..Ben bezig met een opleiding, maar door deze site komt er vandaag niet zoveel van... :P)

Jammer dat ze niet een weekje eerder weg kunnen, dan ben ik veel thuis door de feestdagen!

Bedankt voor zover, ik kom vast met meer vragen...

Mars

Ik heb zelf ook de kleintjes vanaf het moment dat ze veertjes hadden in de hand gehouden. Chicowen ook.
Dat maakt dat de kleintjes gewend zijn aan mensen, niet zo bang zijn voor handen. Dan is het makkelijker om ze daarna tam te maken.

Niet ieder parkietje reageert daar hetzelfde op. Sommige van mij beten wel degelijk als je ze vast pakte. Het ene parkietje wordt er heel tam van, terwijl het andere gewoon iets meer gewend is aan mensen en daardoor toch ook gemakkelijker tam te maken is.

Als je de mogelijkheid hebt, zou ik voor zo'n vogeltje gaan, maar verzeker jezelf er wel van dat het kleintje geen handopfok heeft gehad. Zorg er voor dat het minimaal 6 weken oud is, je kunt het ook gewoon reserveren. En ze moeten dan wel minimaal een week al zelfstandig eten.

Engelse parkieten zijn over het algemeen wat rustiger en minder speels. (en ze zien er natuurlijk anders uit!)

Succes met je keuze! Het belangrijkste: zorg dat ze mooi glad in de veertjes zitten (ook van afstand) en lange vleugel en staartveren hebben. Verder ook geen ontlasting aan de veren hebben hangen en lekker druk zijn. Kortom: koop een gezond parkietje, niet eentje die rustig in een hoekje zit ;)
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Maryvonne

Die engelse parkieten kweek man woont in dezelfde woonplaats als ik, dus als er iets met het vogeltje is in de eerste paar weken, dan kan ik er nog mee terug.

Die andere is 80 kilometer rijden..dus daar kan ik ook niet 'even' van te voren gaan kijken.

Ik heb besloten dat ik die man van de grasparkiet afzeg en voor de engelse parkiet ga!

Ze lijken toch best op elkaar? Alleen de ene is groter dan de andere! Of heb ik het nu mis?

Mars

Dat klopt, ze lijken veel op elkaar.
De Engelse parkiet heeft een bredere kop en langere 'kuif' / voorhoofd als het ware. Naast hun grotere bouw, zijn ze wat rustiger dan de 'normale' australische.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..