Ineens veel meer honger.

Gestart door Piknikki, november 23, 2008, 15:58:17

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Piknikki

Sinds een paar dagen (ik schat 5 dagen) lijken m'n grasparkietjes veel meer honger te hebben. Ik gaf ze altijd 1½ schep en die aten ze netjes in 1 dag op. Maar een keer hadden ze het al binnen 18 uur op. Dus ik gaf ze nog een half schepje erbij. Na twee dagen ging dit nog steeds zo, en ben ik maar standaard 2 schepjes gaan geven. Echter, de lieverds eten het zo snel op, dat ze weer 18 uur later op hun voerbakje gaan zitten en een oorverdovend getjiep geven. :o

Sinds een weekje geef ik ook ½ schep NutriBird B14 (pellets) bovenop hun portie, maar deze eten ze nog niet echt.
Ook zijn ze niet meer in de rui, en bij mijn weten ook niet ziek (geen bolzitten, verdere veranderingen in gedrag, poepjes zien normaal uit). ???

DarkWolf

Mijn vogels veranderen ook soms van eetgewoontes. De ene keer eten ze 1 1/2 schep, de andere keer maar 1 en soms eten ze er 2.
Sowieso geef ik ze smorgens 1 schep, en rond 17-18u kijk ik hoeveel zaadjes nog hebben en geef ik ze nog halve schep tot schep bij. Hangt er ook van af, de ene keer hangen ze om 17u al krijsend aan de tralies, dan hebben ze grote honger en geef ik ze 1 schep bij. Krijsen ze niet maar komen ze wel meteen nr de voerbakjes dan krijgen ze 1/2 schep en als ze nx doen wacht ik nog paar uur tot ik merk dat ze honger hebben (en soms hebben geen honger, en eten ze dus maar 1 schepje)

Parkieten-Freak

Dat is hier ook zo. Mijn parkiet eet per dag 1,75 tot 2 schepjes. Het varieert een beetje. Als ik merk dat hij niet voldoende heeft aan 1,75 schepje, krijgt hij iets meer. (Ik merk dit -net als DarkWolf- aan het feit dat hij vóór zijn vaste etenstijd een hoop herrie gaat zitten maken).
Als Croky rustig is rond etenstijd, dan krijgt hij weer een beetje minder.

Als alle vogels wat meer eten, is er volgens mij niet veel aan de hand.
Als één vogel ineens veel gaat eten, dan kan er een gezondheidsprobleem (in aantocht) zijn.


Piknikki

Oi, dank jullie voor de reacties. :) Dat stelt me al meer gerust.
Maar is het echt 'normaal' dat ze meer dan twee schepjes op 'n dag kunnen eten? Moet ik ze dan ook meer dan 2 schepjes geven (2½ schep of zo)?

Ik was vergeten te zeggen, twee van m'n parkietjes hebben wel een kaal plekje. De ene op haar achterhoofd en de andere boven z'n neusdopje.

Parkieten-Freak

Zijn de vogels met de kale plekjes dit moment in de rui?

Of ze meer dan 2 schepjes per dag kunnen eten, zal per vogel verschillend zijn. Een vogel die de hele dag vliegt, klautert en kwettert, verbruikt veel meer energie dan een vogel die de hele dag stil in een kooitje zit.  ;)


Piknikki

Ze waren in de rui vorige maand, maar nou zie ik niet meer zoveel veertjes op de grond liggen.
Jah, ze vliegen wel dagelijks los, dus dan zal ik ze maar iets meer eten geven.
Dank je wel. :)