2 jonge parkietjes tegelijk tam maken

Gestart door Siebje, november 18, 2008, 21:07:12

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Siebje

We hebben sinds afgelopen zaterdag 2 lieve kleine parkietjes, Siebje en Flotsje, beiden ongeveer 6-7 weken oud en gekocht bij een kweker.

Tam maken van 1 parkiet ben ik mee bekend, maar 2 ineens is lastiger... althans denk ik.

Buiten het feit dat ze nog heel saai stil naast elkaar op een stokje of samen in de schommel zitten en bijna geen geluid maken gebeurd er weinig.

We steken regelmatig de hand in de kooi, aaien ze zachtjes en krijgen ze soms op een vinger... maar de een houd de ander goed in de gaten... schiet de een weg, wil de ander ook gelijk wegwezen...

Nu lees ik wel dingen als vleugeltjes knippen etc. maar dat vind ik persoonlijk "not done" en niet diervriendelijk.

Iemand tips om ze samen tam te krijgen... ??

Ze laten trouwens naar mijn smaak al erg veel toe... fladderen zeer weinig door de kooi... en zijn makkelijk aan te raken.. zeker als ze naast elkaar op een stok zitten...

Toch zijn tips welkom ivm tam maken van 2 parkieten (die het samen erg goed kunnen vinden... super om te zien)

Gr.
Stefan

Ps.: Op de foto links Siebje en rechts Flotsje

Mo

Hoi,

Dat ze nu nog veel toelaten is hoogswaarschijnlijk, omdat ze nog bang en onwennig zijn. Dus dat zal op den duur wel veranderen, als ze meer gewend zijn.

Verder over het tam maken. Het tammaken van twee gaat precies hetzelfde als met 1 gewoon geduld veel aandacht en liefde. Het duurt misschien iets langer en vergt misschien iets meer aandacht en geduld, maar verder werkt het precies hetzelfde als bij 1.

Het kan ook voordelen hebben 2 tegelijk. Als de 1 ziet dat de andere op je hand gaat zitten doet de andere het misschien ook sneller. Het kunstje van afkijken. En verder ligt het natuurlijk ook aan het karakter van de vogel. De een leert sneller dan de ander.

Veel succes met oefenen

Groetjes Mo

Siebje

Hoi Mo...

Dank je... geduld hebben we plenty :)

Maar even verder redenerend... ze zijn na ongeveer 5/6 dagen nog steeds erg toelaten qua aanraken... we gaan met z'n 2'en gemiddeld zo'n 5/6 x per dag met de hand naar binnen. Ik om ze te aaien en op de vinger te krijgen, mijn vriendin om ze iets lekkers uit de hand te laten eten. Dat laatste lukt (nog) niet, maar wat onwennig zitten ze wel korte tijd op mijn vingers... en kan ik er een beetje mee bewegen.

Voor de rest vind ik ze errug rustig voor jonge parkietjes... ben anders gewend... veel speelser... ontdekkender..ondeugender...
Deze twee rakkers lijken nog te moe om de oogjes open te houden... wel lief om te zien aangezien ze continue met de snavel in elkaars veren zitten... maar er gebeurd gewoon helemaal nix... af en toe een klein piepje van de oudste van de twee Flotsje...

??? Raar of normaal?

Gr.. een geduldige Stefan  :-X

femmes13

Hallo

Ook ik heb voor het eerst 2 parkietjes. Mijn ervaring is dat 1 parkietje sneller aan je gewend is omdat 2 parkietjes elkaar hebben.
Die van mij zaten eerst ook stil naast elkaar op een stokje. Maar na een tijdje wordt het wel anders hoor. Je moet gewoon nog meer geduld hebben.
Succes

Mo

Hoi,

Parkietjes zijn inderdaad heel verschillend in karakter, Zo was mijn tweede parkietje een drukte maker in het begin en erg bang en fladderig. Maar nu is ze totaal het tegenovergestelde. Ik kan haar zo pakken en ze stapt op mijn vingers en hand als ik die voor haar houd. Ze gaat op mijn schouders zitten en kan haar kriebelen en aaien. Die van mijn moeder was een echte sufferd in het begin. Kon je gewoon oppakken en ergens anders neer zetten en dan bleef ze zitten. Kon je in het begin aaien en kriebelen, bleef bij je zitten enz. Maar nu is ze totaal het tegenovergestelde en is ze heel energiek, gaat lekker haar eigen gang, kunt haar niet meer kriebelen en aaien. Zo zie je maar weer ieder beestje reageerd anders als ze net nieuw bij je zijn.
dat gedrag kan een aantal weken duren, totdat ze gewend zijn aan hun kooi, omgeving, geluiden en de mensen die er dagelijks zijn.

Vooral jonge vogeltjes slapen in het begin wat meer en dat is ook niet erg. Maar houd wel in de gaten als je vogeltjes echt geruime tijd van de dag als een opgezet verenbolletje gaat zitten en totaal futloos in zijn kooitje zit, ze misschien wel eens ziek kunnen zijn. Kijk naar hun poepjes en hun eetgewoonten en hoe ze zich verder gedragen.

Als ze gewoon lekker een beetje kwetteren, wel allert om zich heen kijken bij geluiden, goed eten niet bol zitten en geen rare ontlasting hebben is er niets aan de hand en zal het gewoon wennen aan hun nieuwe omgeving zijn.

En verder zoals eerder gezegt het tam maken gaat met twee hetzelfde als bij een, alleen kost het misschien wat meer tijd geduld en energie, om twee wat te leren.
Zo te lezen had je plenty of time, dus dat zal wel helemaal goed komen,

Groetjes Mo

Siebje

Heb afgelopen week thuis gewerkt een dag en heb me echt helemaal een slag in de rondte gelachen...

Ze zijn 's avonds gewoon moe van elkaar najagen de hele dag...

Ze wennen al heel aardig... 2x kooi schoongemaakt, want ze vinden het maar wat leuk om alle schelpenzand op een hoop te vegen en dan met z'n 2én in een hoekje te gaan zitten om te kijken naar zichzelf (weerspiegeling in kooibak)...

1x alle kanten op fladderen natuurlijk, maar vandaag lieten ze me gewoon stokjes weghalen, bakjes schoonmaken etc...

1 van de twee heeft wel de neiging om telkens helemaal in het voerbakje te kruipen... onvoorstelbaar... past d'r helemaal in...

Hoe kun je ze laten wennen om het waterbakje in te gaan.. stukje trosgierst neerleggen in droog bakje en pas later een keer water toevoegen??

Mo dank nog voor je advies en tips...

gr.
Stefan


Angelique74

Hoi Sienje, ook wij hebben twee parkieten sinds 1 jaar. Het zijn twee maanetjes die door onze kinderen "Geer"en "Goor" worden genoemd omdat het twee vrijkonten zijn. Ze zijn heel nadrukkelijk aanwezig, maar tam te krijgen, ho maar. Maar dat heeft ook met tijd te maken. Wij werken natuurlijk overdags, dus we hebben alleen tijdens ontbijt en 's avonds meer tijd om aandacht aan ze geven.

Het zwembadje is geen succes, ze willen er gewoon niet in. Dus ze krijgen regelmatig een douche van onze plantenspuit (lauwwarm water).

Onlangs zijn ze beiden ontsnapt tijdens het schoonmaken van de kooi. En een plezier dat ze hadden op onze lamp. Uiteindelijk (na uren plezier te hebben gehad) vonden ze de weg naar de kooi weer terug.