Over Vogelgriep

Gestart door Parkieten-Freak, augustus 18, 2005, 23:13:42

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Parkieten-Freak

Omdat een aantal forumleden zich zorgen maakt over een eventuele uitbraak van vogelgriep, volgt hier een kleine toelichting:

Ik ben niet zo bang voor een gigantische uitbraak en ik denk dat onze vogels niet veel risico lopen.
De kans dat een grasparkiet die in de huiskamer zit vogelgriep oploopt, is volgens mij zo goed als te verwaarlozen.
Het is overigens ook nog maar de vraag of grasparkieten uberhaupt geinfecteerd kunnen raken, daar het virus zich voornamelijk manifesteert bij watervogels en pluimvee.
Ook in een voliere lijkt me de kans op een uitbraak zeer gering, zeker als je goede hygienische maatregelen in acht neemt.

Over het vogelgriepvirus:
Het vogelgriepvirus kan zich verspreiden door de lucht, via direct contact tussen vogels en indirect via bijvoorbeeld uitwerpselen.
Het begin van een uitbraak wordt waarschijnlijk veroorzaakt door watervogels die b.v. over een boerderij vliegen en daarbij besmette uitwerpselen laten vallen. Men denkt dat het virus in uitwerpselen ongeveer 100 dagen in leven kan blijven, maar dat is weer afhankelijk van de temperatuur. (Hoe kouder, hoe langer het virus overleeft).
Verspreiding via eieren is ook mogelijk, maar alleen omdat soms mest aan het ei kan plakken.
Wel moet je zorgen dat het drinkwater van je volierevogels niet verontreinigd kan worden door uitwerpselen van overvliegende vogels.

Helaas kan het vogelgriepvirus (ook wel "vogelpestvirus" genoemd) muteren en- mensen besmetten. Deze kans is echter uitermate klein. Als een mens besmet is met een "menselijk" griepvirusgriep en daarnaast besmet wordt met het vogelgriepvirus, is het theoretisch mogelijk zijn dat beide griepvirussen gaan muteren door erfelijk materiaal uit te wisselen. Zodoende kan een nieuwe variant gevormd worden die mogelijk voor mensen ernstige gevolgen kan (maar niet hoeft) te hebben.
Voor risicogroepen zoals pluimveehouders en dierenartsen zijn er anti-virale middelen beschikbaar, zoals Tamiflu.

We moeten echter niet op de zaken vooruit gaan lopen en vooral kalm blijven.
Zorg voor een goede hygiene in de voliere, en was voederbakjes en waterfonteintjes uit met heet water.
En onthoudt dit: er sterven en verongelukken nog altijd veel en veel meer vogels door andere oorzaken dan door vogelgriep.
Kortom: hou het in de gaten maar maak je niet al te veel zorgen!


jeanphilippe

dank je voor meer informatie ik was net op het punt om nog wat vragen te stellen maar heb ze al gevonden dankzij jou bericht.
:D  :D  :D

ik zal nog wat meer opassen voor mijn voliere-vogels.
zeker omdat we aan wat vijvers wonen waar veel vogels meren B)

gr33tz, jp