Mijn Parkietje Zit Te Hijgen!

Gestart door ~chantal~, augustus 18, 2005, 17:51:07

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

~chantal~

Hoi hoi ,
Ik heb een klein probleempje....
Sinds 3 weken heb ik een nieuw popje in mijn voliere  , van ongeveer een jaartje oud.
Het gaat harstikke goed met haar , ze speelt , eet goed en heeft haar man van d'r dromen al gevonden!!!
Ze zitten heel de dag te knuffelen en elkaar te voeren , prachtig om te zien!!!
Maar nu mijn probleem..sinds 2 dagen zit het popje te hijgen.
Niet constant maar wel redelijk vaak.
Ze maakt verder geen zieke indruk en eet gewoon , het liefdesspel tussen haar en dr verkering gaat ook gewoon door.
Ze zit niet bol en wel af en toe wijd met dr vleugels.
Kan iemand mij vertellen wat ze mankeert?
Gr Chantal

Parkieten-Freak



Chantalleke

Het is nu ineens natuurlijk wel iets warmer buiten, dus ik denk dat parkietenfreak gelijk heeft dat ze het wellicht warm heeft. Vooral omdat je aangeeft dat je parkietje juist met zijn vleugeltjes wijd zit en niet bol.

Toch wil ik een waarschuwing meegeven. (Niet om iemand onnodig ongerust te maken, maar echt bedoeld om je niet in de zelfde situatie als wij zelf terecht te laten komen. Schiet dus niet direct in de stress als je parkietje het een keer warm heeft, of even uitpuft na een flink stukkie vliegen.... ;) )

Mijn kleine parkietje Billy zat ook heel vaak te hijgen, van de ene op de andere dag eigenlijk. Hij speelde gewoon, hij at, zat niet overdreven bol. Wel had hij een klein beetje diarree gehad de week ervoor. Op een ochtend kwam ik beneden en viel het me op dat hij zijn evenwicht niet meer kon bewaren. Hij at ook weinig en sliep enorm veel. Ik ben toen naar de dierenarts gegaan en het bleek dat Billy parasietjes/wormpjes had die zijn darmen wat hadden laten opzwellen waardoor zijn longetjes minder ruimte hadden. Daarom had hij het ook zo benauwd  :unsure: . De dag daarna zat mijn oudere parkietjes Sjefke ook als een gek te hijgen. Dus weer terug naar de dierenarts, want ze hadden immers al medicijntjes gehad die na 12 uur al hun werking hadden moeten doen. Toen bleek dat ze ook allebei nog eens last hadden van een bacterie die een infectie in de luchtwegen veroorzaakte... Twee zielige hoopjes parkietje had ik dus. :(
Nu zijn we anderhalve week verder en beginnen mijn ventjes eindelijk een klein beetje op te knappen. Ze hebben het nog vaak heel erg benauwd en nu met dat warme weer ben ik ook erg onzeker of ze het nu gewoon warm hebben of weer last hebben van die nare bacterie  :huh:
Gelukkig eten, spelen, kletsen en knuffelen mijn parkietjes weer volop en zitten ze niet meer bol. Maar de dierenarts heeft me wel benadrukt dat als ik 2 dagen later was gekomen ze mijn ventjes misschien niet meer had kunnen helpen  :o

Ik heb nu nog 13 dagen medicijntjes te gaan met mijn kereltjes, maar ik begin nu toch ook eindelijk weer te geloven dat ze nog beter kunnen worden  :)

Tip dus voor iedereen....kijk goed naar je vogeltje in zijn algemeen....is het warm...dan wil je parkietje gewoon wat afkoelen. Heeft je vriendje net flink gevlogen, dan puft hij even uit. Maar gaat hij om de haverklap zonder enige aanleiding zitten hijgen, dan zou het wel eens kunnen zijn dat hij een ziekte onder de vleugels heeft...

Groetjes,
Chantalleke