op reis

Gestart door Da Bartjeeuh, oktober 31, 2008, 18:59:48

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Da Bartjeeuh

als je op reis gaat en je vind geen opvang.

Sara

Zou je iets duidelijker willen zijn? Wat is je vraag eigenlijk?
Opvang voor als je op reis gaat zoek je natuurlijk best voor je huisdieren aanschaft.
Je kan hier altijd bij het prikbord plaatsen wanneer je opvang nodig hebt voor je parkietjes, misschien wil een forumlid graag op hen passen.

Vele groetjes,
Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes

Da Bartjeeuh

Hoi

Zoals je ziet heb ik een vraagje inverband met de reis.

Ik ben van plan om een parkiet te nemen. Maar we gaan nog al veel op reis en ik vind voor sommige tijden wel een parkietjeszitter maar dit willen ze niet blijven doen en hem alleen thuis laten gaat zeker niet!!
Nu was mijn vraag of het erg schadelijk als ik hem meeneem we gaan nooit ver weg max. 2.5uur in de auto. Ik ben zeker niet van plan om hem elke keer mee te nemen maar als het echt niet anders kan.

bedankt.

Piknikki

Ik denk dat 2½ uur reizen toch iets te veel is voor een parkietje.
Maar het ligt heel erg aan de omstandigheden. Zul een een klein of groot reiskooitje hebben? Hoe zal dit reiskooitje ingericht zijn? Zal het van dicht plastic (met luchtgaatjes) of metalen traliewerk zijn?

Persoonlijk vind ik het geen goed idee om een parkietje mee op reis (of op vakantie) te nemen.
Reizen levert erg veel stress voor je parkietje op. In een auto kan de kooi misschien omvallen, kan de inhoud van de reiskooi heen en weer geslingerd worden, of krijgt het beestje last van warmte of tocht. Bovendien zal het diertje het in tijd zonder voedsel of water moeten doen.

En als je op de reisbestemming bent aangekomen, zal de parkiet de omgeving niet gewend zijn, dus dit kan ook een stressfactor zijn.
Vaak kunnen parkietjes ook niet los door de kamer vliegen, dus zal hij in een klein kooitje moeten blijven zitten.

Dus ik zou het je afraden dan een parkietje te nemen.

Mars

Ik vind dat het wel kan. Wel zou ik de vogel dan in een reiskooitje of kooi meenemen, waar hij wel de ruimte in heeft.
Pas altijd op met airco en open ramen ed.

Een parkietje is graag onderdeel van het gezin, het zal snel gewend zijn aan het reizen, vermoed ik. Hier hebben ze er meestal niet al te veel moeite mee, maar verder dan een kwartier weg gaan ze dan ook niet :)
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

ciske

bij mij vinden ze het heerlijk ind e auto
gaan zo hoog mogelijk in de kooi zitten en lekker fluiten en mopperen naar de inhalende auto's

angels-birds

Mijn parkieten reizen 2x per jaar als ze mee gaan op vakantie(zomervakantie): de heenweg naar de camping en de terugweg naar huis! De reis duurt ongeveer 1.5 tot 2 uur. Ik heb een oude vogelkooi als reiskooi en daar haal ik alle dingen uit die bewegen, alleen de stokjes laat ik erin. Verder heb ik wel een beetje voer in een bakje op de bodem, voor als ze honger mochten hebben. Water heb ik er niet in, omdat dat er alleen maar uit klotst. Als de reis echt te lang duurt, stoppen we ergens en hangen we even een bakje in de kooi met water, voor als ze dorst mochten hebben! Als ze allemaal even bij gekomen zijn, gaat de reis weer verder. De kooi zetten wij vast met een gordel en staat tegen de deur die op kinderslot staat(je weet immers maar nooit..) en aan de andere kant staat een stevige tas.

Bij mij gaan de vogeltjes, net als bij Ciske, hoog op de stokjes zitten om naar buiten te kunnen kijken en ze kwetteren of schreeuwen er heerlijk op los :) Op de bestemming hebben ze een grote kooi met speeltjes en dergelijke. Verder vliegen ze op de bestemming ook wel eens gewoon los in de kamer of ze staan buiten, als het mooi weer is, naar hun vogelvriendjes te fluiten! Verder heb ik nooit aan ze gemerkt dat ze gestrest zijn tijdens de reis of op de bestemming!

Het ligt er volgens mij ook gewoon aan wat voor karakter het parkietje heeft.. De ene raakt wel gestrest en de ander vind het juist heerlijk om te reizen!

Parkieten-Freak

Misschien nog een tip voor reislustige parkieten en hun verzorgers:
http://www.parkietenfreak.nl/a-reizen.php


Sanne

Simba en Robin (en Yuki tegenwoordig ook) hebben totaal geen moeite met reizen. Ik neem ze regelmatig mee van Eindhoven naar Wierden (twente met de trein). Van deur tot deur (moet tegenwoordig ook nog stukje met de bus) ben ik regelmatig 3-4 uur bezig. Dit is nooit 'n probleem geweest voor Simba en Robin. Ze hebben trosgierst in het reisbakje en als 't warm weer is krijgen ze wat water uit mijn flesje (dat doe ik met 't dopje voorzichtig door 't gaatje van de deksel en dat leren ze vanzelf).
Meer info dus op: http://www.parkietenfreak.nl/a-reizen.php  ;)

Groetjes,
Sanne

1972marloes

mijn parkieten gaan zelfs regelmatig mee op koffie visite in een reiskooi, ;D
als ik het deurtje  van de reiskooi open doe gaan ze er zelf al in. :-*

de grasjes van mijn moeder gaan zomers elke week mee naar de camping.
ze worden al blij zodra ze zien dat de camping spullen gepakt worden.
;D

Da Bartjeeuh

Citaat van: Parkieten-Freak op november 11, 2008, 17:23:04
Misschien nog een tip voor reislustige parkieten en hun verzorgers:
http://www.parkietenfreak.nl/a-reizen.php
Dat is tof om te horen, ik heb bij vrienden nog een heel groote kooi gevonden nu heeft mijn parkietje veel ruimte voor wat rond te fladderen tijdens de rijs maar wat als hij rustig op zijn stokje zit en we rijden met de auto over een drempel zal hij dan niet schrikken?

Bas

dat schrikken valt erg mee... zolang je maar nie te hard over de drempel gaat

DarkWolf

Mijn parkieten hebben het niet zo voor autorijden..Ze kunnen niet op hun stokje blijven zitten, dus hangen ze krampachtig aan de tralies en ik moet het doek over de kooi laten hangen want ze schrikken zich rot van voorbij rijdende auto's.
Even om aan te tonen dat niet elke parkiet het zo leuk vind.