Xtravital -> eivoer

Gestart door mick, oktober 30, 2008, 10:32:41

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

mick

Hallo,

Ik heb een vraagje over Xtravital mijn vogeltje eet bijna nooit de rozijnen erin op hij smijt het echt ze kooi uit, blijkbaar vind hij dat dit niet in ze etensbakje hoort. Alleen op de bodem onder de lege hulsje zie ik altijd een soort gele stof liggen, is dit eivoer? En eigenlijk is dit wel belangrijk dat hij dit opeet, of eet hij gewoon naar behoefte? Ik geef hem 1 keer per maand zo'n snoepstok met ei maar dit is zeker echt snoep? Ik zit te denken om hem misschien wat eigeel uit een ei te geven is dit slim of niet nodig? en nog een vraagje over die eieren moet ik net als fruit eropletten of er van die chemische troep over heen zit of is dat niet bij eieren? Ik kan zeker ook het ei beter iets te lang koken dan te zacht. ( zelf eet ik altijd zachtegekookte eieren) door hier een beetje te zoeken ben ik er al achter dat het niet te lang in de kooi mag

Mick

Petr@

De rozijnen zijn eigenlijk ook te groot om zo te eten voor hun. Je kunt ze ook in kleine stukjes knippen.

Een snoepstok kun je beter niet geven die bevatten veel suikers wat wel lekker is maar zeker niet goed voor je parkiet.

Als je parkiet het eigeel in de Xtravital laat liggen (als je het zeker weet) kun je ook vers eigeel geven.Ik gaf altijd van een hard gekookt ei 2 a 3 keer per week.


Petra
In Memory: Mijn lieve Mitzi 2010
                  Mijn allerliefste Vledder 2013
                  Mijn altijd lieve angstige Goofy 2014
                  Mijn lieve pratende Pluto 2014
                  Mijn lieve dikke Luna 2015
                  Mijn lieve kleine Lola  2016

mick

CiteerAls je parkiet het eigeel in de Xtravital laat liggen (als je het zeker weet) kun je ook vers eigeel geven.Ik gaf altijd van een hard gekookt ei 2 a 3 keer per week.

Ik weet zeker dat hij veel van dat gele stof laat liggen maar of dat eigeel is dat weet ik niet zeker. En je zegt 2 a 3 eieren per week ik las op het forum dat je niet te vaak mag geven  ??? En 1 snoepstok per maand is toch niet zo heel erg?

Mick

Caradow

Dat ligt er aan.. Geef je ook nog trosgierst?

Het moet of of zijn en niet en en.

Daarnaast vind ik dat er genoeg alternatieven zijn die WEL gezond zijn, zoals verse groente en fruit.

Mars

Ik vind 1 snoepstok per maand behoorlijk veel.
Het is inderdaad eivoer dat blijft liggen, maar ik denk dat dat gewoon ook in grote hoeveelheden in de XtraVital zit. Hier wordt het in ieder geval nooit opgegeten, maar hier willen ze ook geen eivoer eten.

Je mag best vers ei geven in plaats van eivoer (dus 2 a 3 keer per week). Daarbij mag je ook het wit geven. Eventueel met een beetje beschuit geprakt.

En de hoeveelheid hangt af van het aantal parkietjes dat je hebt :)
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

mick

#5
Ok bedankt allemaal voor de antwoorden ik zal wel een stuk gaan minderen met die snoepstokken want ik geef hem ook trosgierst. En dan zal ik zaterdagochtend wel een extra eitje voor hem koken  :) I heb 1 parkietje dus wordt ongeveer een half eitje want 1 ei lijkt me te veel.

Mick

Caradow

maak daar een krummel van.. een half ei is ook zeker te veel...

Teveel eivoer is ook niet goed, geeft nierproblemen op langere termijn.

Mars

Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

mick

ik denk een kruimmel maar weet het niet zeker.

Caradow

inderdaad, een kruimel (zucht Friezen!)


Piknikki

Stel analfabeten. :P

Ah, ik had dit probleem ook, hehe. Of nja, heb 't nog steeds, soort van.
Ik dacht het opgelost te hebben met ander eivoer er bovenop te geven, maar dat trucje hebben ze inmiddels door.

Dus ik ga ook maar vers ei geven, hihi. :)

Moppers

Citeermoet ik net als fruit eropletten of er van die chemische troep over heen zit of is dat niet bij eieren?
Over de eieren zelf wordt geen chemische troep gespoten of iets dergelijks. Toch ben ik van mening dat je het beste biologische eieren kunt gebruiken. Niet alleen omdat de kippen het een heel stuk beter hebben dan scharrelkippen, maar ook omdat er via de kip wél allerlei troep in het ei kan komen. Niet-biologische kippen krijgen allerlei rotzooi binnen via hun voer. Denk aan antibiotica, maar ook aan hormonen, landbouwgif dat op de mais zit die tot voer wordt verwerkt en wie weet wat er nog meer voor ongein die kip ingaat. Dit komt via de kip ook in het ei terecht.
Biologische kippen krijgen biologisch voer en geen andere toevoegingen zoals preventieve antibiotica of hormonen.

DarkWolf

En als ik me niet vergis laat je je parkiet nooit vrij vliegen, dus is een snoepstok per maand zeker teveel (en die trosgierst waarschijnlijk ook, hangt af van de hoeveelheid die je geeft). Als je je parkiet snoep geeft moet hij het er nadien op de een of andere manier kunnen aftrainen -> door te vliegen.

mick

#13
Bedankt moppers ik gebruik hier zoiezo biologische eieren dus dat zal wel goed komen.

Darkwolf of vogels door het huis mogen vliegen is een andere discussie. En voor de duidelijkheid mijn vogel is niet te dik.

Caradow

Citaat van: mick op oktober 30, 2008, 14:33:41
Darkwolf of vogels door het huis mogen vliegen is een andere discussie. En voor de duidelijkheid mijn vogel is niet te dik.

Dat ben ik dus niet met je eens Mick. Wanneer de vogel weinig beweging krijgt, zoals bij jou, zul je extra moeten uitkijken met extraatjes.
Er word niet gezegt dat je vogel te dik is (hoewel we dat niet kunnen beoordelen) maar het kan op termijn zeker WEL een probleem worden. Als jij met regelmaat extraatjes als snoepstokken en trosgierst blijft geven