raar neusje

Gestart door Belleo, oktober 27, 2008, 18:10:20

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Belleo

Hallo allemaal,

Vanwege familie omstandigheden ben ik al een lange tidj niet meer nier op het forum geweest maar ik zit nu toch echt wel met een dringende vraag.

Mijn parkietje Niamh had ongeveer een week gelden last van een wat droge neusdop, ik heb het de eerste 2 dagen telkens 's avond een heel klein beetje ingesmeerd met vasseline omdat ik dacht dat het hiermee wel weg zou gaan. Een paar dagen terug heeft ze het driehoekje veertjes wat tussen haar 2 neusgaatjes zit zeg maar, weggekrabt??? (er zaten geen veertjes meer) maar het is nu erger geworden en nu zijn ook de veertjes weg aan de bovenkant van haar neusdop. Het is geen schurft daar had ik al het een en ander van opgezocht en het ziet er ook niet ontstoken ofzo uit. Alleen zitten er wel kleine witte schilvertje rond de rondingen van de neusdop en ook op de bovenkant van haar koppie waar ze dus die veertjes heeft weggekrabt. Haar huisje is gewoon roze zoals altijd. Ik zal zometeen even kijken of ik een beetje een duidelijk foto kan maken maar heeft iemand enig idee wat het kan zijn.

Ik smeer al een paar dagen geen vasseline meer maar lijkt het jullie verstanding om dit wel weer te doen. Ik heb namelijk geen probleem om het er zo op te smeren ze is namelijk super tam. Ik hoop dat iemand alvast een tip heeft.

Groetjes Anne

Caradow

Als je denkt dat er iets aan de hand is, dan is het raadzaam om even langs de VA te gaan.

Belleo

dit zijn de foto's die ik beloofd had, ze zijn wat slecht door de belichting maar dit zijn de beste

[verwijderd door de beheerder]

Ingrid

Ik zou hier echt zo snel mogelijk mee naar een vogelarts gaan, ik sluit me aan bij Caradow dus ;)
De neusgaatjes zijn niet eens meer te zien ??? Of het moet op de foto heel erg vertekenen. Ga aub niet zelf dokteren maar laat er naar kijken door een vogelarts!

Moppers

Het zou heel goed kunnen worden veroorzaakt door iets waar alleen medicatie tegen helpt. Een parasiet of misschien een schimmel om maar wat te noemen. Vaseline smeren heeft dan geen zin (hoewel het volgens mij ook geen kwaad kan, maar goed ik ben geen arts).
Ook ik raad je aan zo snel mogelijk naar een vogelarts te gaan met haar. Vergeet daarbij niet te vertellen welke andere huisdieren je hebt (je hebt ook nog een grasparkietje toch?) voor het geval het iets besmettelijks is.

MadameX

heey,,

ik ben absoluut niet iemand die met het kleinste dingetje naar de VA gaat, maar ik heb in de buitenvoilère ook een parkiet die precies hetzelfde had als jouw parkietje :( ik denk dat het een beginnende schurft is, die bij mijn parkietje was heel hardnekkig en aangezien ze niet meer uit het nestbakje kwam i.v.m broeden heb ik er toen niet meer zo op gelet, dacht dat het wel normaal was, maar toen ik haar een paar weken later weer zag was het al helemaal tot over haar oogjes gekropen :( ik schrok me helemaal wild en heb haar toen uit de voilére gegrepen en een paar dagen intensief slaolie op de plek gesmeerd.

het werd toen meteen een stuk beter, maar haar mannetje begon hetzelfde te vertonen, ook die schilfertjes, en aangezien de aandoening steeds terug kwam en haar ogen bedekte zodat ze blind was, hebben we haar moeten laten inslapen.

nu zal dit bij jouw parkietje niet zo uit de hand lopen aangezien jij dag en nacht zich op hem/haar hebt. maar ik denk dat wanneer het hetzelfde is als bij mijn parkietje, je naar de VA moet gaan, of zelf behandelen met vaseline of slaolie. en hem het de buurt van andere parkietjes moet houden want het is denk ik wel besmettelijk.

ik hoop en weet haast zeker dat alles goedkomt :D maar hou me op de hoogte :D

Belleo

hoi en bedankt voor jullie reactie,

Mijn tante is vandaag even met haar langs de DA geweest omdat ik naar school moest en wat ik te horen heb gekregen is dat het een huidirritatie is :-\, het einge wat ze had meegekregen waren wat vitamine druppels  ???. Het smeren met vasseline kon geen kwaad en gisteravond had ik er toch maar iets opgesmeerd. De huid is nu wel helemaal gaaf zonder schilvertjes enzo maar doordat ik die vasseline erop had gesmeerd begon ze het eraf te schuuren aan haar speeltjes enzo (Waardoor er meer veertjes afgeschuurt werden). Het is wel erger dan gisteren. er zijn meer veertjes uit zeg maar maar de schilvers zijn in ieder geval nu wel wel. De neusgaatjes zijn wel gewoon open (de foto was heel slecht door de belichting gisteravond)

DA zei dat ik het nog even en paar dagen moest afwachten totdat de nieuwe veertjes zouden terug komen. Want nu zie je zeg maar de gaatjes waar de veertjes in horen. Wat denken jullie is het verstandig om dan door te smeren met risico dat ze nog meer veertjes eraf schuurt of gewoon zorgen dat het niet weer droog wordt en het goed in de gaten houden. Als het zaterdag niet beter gaat dan ga ik zelf nog een keer langs want ik heb dit echt nog nooit meegemaakt.

Groetjes anne

DobbyFloppy

#7
kijk even wat het doet
maar meestal duurt het 6 weken voordat ze weer nieuwe veertjes krijgen
maar hou de status wel in de gaten

Dat is niet waar Dobby, een uitgevallen veer zal gelijk terug groeien. Caradow
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

Moppers

Wat lief van je tante dat zij haar naar de dierenarts heeft willen brengen.
Het is een beetje dubbel, haar reactie op de vaseline. Het vet houden zal goed zijn voor de huid, maar als die huis geïrriteerd is, zal het schuren langs de stokjes niet al te best zijn. Houd ook de huid rondom de neusdop goed in de gaten om te zien of deze ook geïrriteerd raakt of gewoon kalm blijft.
Je zei eerder dat ze ontzettend tam is. Misschien is het handig om haar even bij je tou houden (op je hand, op je schouder) als je de vaseline erop hebt gesmeerd. Haal als je haar weer in haar kooi zet de vaseline die nog niet is ingetrokken er weer af (met bijv een wattenstaafje of een tissue), zodat ze die er zelf niet af gaat schuren.
Slaolie is ook al eerder genoemd, dat zou je ook kunnen proberen. Omdat dit niet zo dik is als vaseline, heeft ze misschien minder de neiging om het eraf te krijgen. Dat zou je eens als alternatief kunnen proberen om te zien hoe ze daarop reageert.
In ieder geval lijkt me dat haar reactie op de vaseline (het schuren) meer kwaad doet dan dat de vaseline aan goed doet.
Ik hoop dat je snel verbetering ziet!

Belleo

thanx  ;D,

Ik probeer Niamh gewoon zo veel mogelijk af te leiden zodat ze niet zo gaat krabben maar er lijkt nog weinig vooruitgang in te zitten. De huid is naar mijn idee helemaal gezond/gaaf (hoe je het ook noemen wil) en de schilvertjes zijn niet meer terug gekomen dus ik denk dat ik nu maar even gaan vaseline op ga smeren gewoon om even het verschil te kunnen zien vergeleken vandaag en moregen ochtend. gezien vooral de rechterkant kaler is geworden dan de linker.

De inimini veertjes (bijna haartjes rond haar neusdop lijken ale en heel klein beetje terug te komen maar ik kan em niet echt goed meer herinneren of die er gisteren ook al zaten of niet  ::)

Ze is iderdaad tam maar niet zo tam dat ik interrasant genoeg ben dat ze heel de tijd bij me blijft. Alle spullen in mijn kamer zijn veel interrasanter  ;) Ik hoop echt dat het nu niet erger wordt want aan haar huidje kan ik echt niks zien (nu geen schilvertjes meer)

Groetjes

Moppers

Wat je zou kunnen doen voor jezelf is twee keer per dag een foto van haar maken: eentje 's ochtends en eentje 's avonds of aan het eind van de middag. Zo brengt je geheugen je niet in de war over wat er wel en niet al zat en kun je door de foto's te vergelijken goed zien of er iets veranderd is. Ook kun je zo goed zien of de situatie verbetert, erger wordt of gelijk blijft.

Belleo

#11
Uiteindelijk heb ik gister en ook net weer even het huidje ingesmeerd met wat vaseline maar elke keer als ze dat potje zit vliegt ze al weg. De veertjes gaan gelukkig niet nog verder terug maar wel meer naar de oogjes toe zeg maar. vaseiline moet ik wel smeren gezien het nu koud is en zelfs ik ruwe handen krijg. Ze gaat het alleen steeds minder leuk vinden en het gaat dan ook moeilijker maar het is wel nodig. Voorlopig lijkt het niet drastisch erger te worden maar dan is ook wel het grootste deel van haar voorhoofdje zeg maar kaal  :'(

weliswaar 1 veertje is aan het terug komen (zie net 1 zwarte verenpuntje uit haar koppie komen)
De foto's maken 3 keer per dag gaat niet lukken ik ben 's morgen namelijk al heel vroeg onderweg naar school en kom tegen de avond een keer weer thuis dus het grootste deel van de dag zie ik haar niet. ik zie nu wel duidelijk evrschil tussen gisteren en vandaag en nog steeds niet op een positieve manier  :(

(Als ik de foto op mijn avatar zie dan schrik ik pas echt hoeveel veertjes er weg zijn)
Groetjes