neusdop verkleurt weer

Gestart door DobbyFloppy, oktober 26, 2008, 17:46:51

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

DobbyFloppy

mijn vogel dobby de grijze had eerst een bruin neusje nadat ze ong een jaar was. nu begint aan de zijkant het een klein beetje ijsblauw te worden, en toen ze nog jonger was had ze dit ook.
nu wil ik weten is het een dame of niet.


p.s:  Foto volgt nog
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

Milo-Pixel

Ja, ze is een dame :).

Dat de kleur van het dopje veranderd is volkomen normaal. Dit komt door de hormonen.
De kleur veranderd vanzelf weer naar bruin. Pas als het niet meer terug veranderd naar een bruin dopje, kan het wijzen op vitamine tekort.

DobbyFloppy

ik denk dat vitamine te kort redelijk meevalt.
ze krijgen eivoer standaard in hun voer en ook van die groentekorrels die door hun voer zit bij parkietenzaad wat je koopt, dat gemixte voer.
en ze krijgen 1 a 2 keer per week zoiezo wel groente of fruit, maar bij het mannetje blijft het neusdopje wel mooi blauw, terwijl Dobby feller ken zijn tegen Floppy. want Dobby is de baas ook al zijn ze vriendjes met zijn 2
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

Milo-Pixel

Bij popjes veranderd de kleur van het dopje door de hormonen ;) (dus van bruin naar lichtblauw, of soms zelfs wit/creme, en dan weer naar bruin). Bij mannetjes gebeurd dit proces niet.

DobbyFloppy

ok, maar het is dus nog steeds een dame, dat wel?
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

Milo-Pixel

Zoals ik al eerder zei, ze is gewoon een popje. ;)

DobbyFloppy

ok in het begin dachten we dat ze een man was, dus dat was ook een gepuzzel van o wat is nou een naam wat ken voor een pop en man.
maar ze krijgen ook wel eens van die voersticks waarna ze ook nog aan dat hout kunnen knagen
ook probeer ik ze te leren stukjes banaan te eten of beetje vla want ik hoorde dat ze dit ook lusten, maar durven ze nog niet
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

hillie

Die sticks zijn niet zo goed voor je vogeltje.
Daar zit te veel suikers in die niet goed voor je vogeltje zijn.
Je kan beter vers fruit en groente geven.
Als ze het niet lusten gewoon proberen vol te houden.
dan gaan ze het vanzelf wel eten.
Succes ermee.

DobbyFloppy

ok, maar ze krijgen maar 1 x in de zoveel tijd, niet te vaak.
je hebt ook van die heel vettige sticks
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

Caradow

Vla is een melkprodukt en melkprodukten kunnen parkietjes niet tegen. Melk werkt laxerend en door die laxerende werking kunnen andere voedingsstoffen niet worden opgenomen.

roha

Suikers die niet worden omgezet in energie worden omgeslagen in vetvorm, dus alle knaagsticks zijn 'vettig'.
Zoals gezegd, beter is om fruit en groentes aan te bieden, zo gauw ze weten hoe lekker het is, zullen ze dat ook als lekkernij/extraatje gaan zien.
Produkten die bedoeld zijn voor de mens, zijn niet bedoeld voor de parkiet en dus niet goed. (uitzonderingen daargelaten, zoals bijv. roosvicee(gele dop) en biologische appelazijn), maar vla is dus niet goed. Ik geloof direct dat ze vla lekker vinden, maar ook hier zitten teveel stoffen in die niet geschikt zijn voor de parkiet, denk ook aan bijv. conserveringsmiddelen, kleur- en smaakstoffen.
Het beste is dus om zulke produkten niet aan te bieden.


DobbyFloppy

ik weet niet eens of ze het lusten. maar ze krijgen regelmatig wel een stukje komkommer niet te vaak en wel eens een blaadje sla of stukje appel.
voor de rest weet ik niet precies wat ze lekker vinden en lusten
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

Petr@

Wat ze wel of niet lekker vinden is gewoon een kwestie van uitproberen. Ik heb hier alles eters als het om fruit en groente gaat. Elke dag geef ik wat anders. Ik ging ook vaak voor de kooi staan en overdreven van iets eten ;) Moet ik nu mee oppassen want ze willen nu alles uit me handen eten.

Vla moet je inderdaad niet geven, volgens mij mogen ze wel heel af en toe een druppeltje magere yoghurt.



Petra
In Memory: Mijn lieve Mitzi 2010
                  Mijn allerliefste Vledder 2013
                  Mijn altijd lieve angstige Goofy 2014
                  Mijn lieve pratende Pluto 2014
                  Mijn lieve dikke Luna 2015
                  Mijn lieve kleine Lola  2016

DobbyFloppy

ok, een stukje banaan vinden die van mij nog eng
mogen ze ook sinaasappel of mandarijn?
druiven lusten de vogels wel
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

Caradow

Wat ze allemaal wel en niet mogen hebben, kun je ook met de zoekfunctie heel eenvoudig vinden...

roha

We gaan hier eigenlijk behoorlijk offtopic, toch?!!

Misschien is het verstandig als je eerst eens de site en het forum (gebruik de zoekfunctie) goed doorleest, of een vraag opzoekt, alvorens je hem stelt. De meeste antwoorden vind je echt wel terug!!
Heb je nog twijfels, of kan je je vraag echt niet vinden , mag je ons altijd vragen, er is altijd wel iemand die je kan helepen en anders brainstormen we met z'n allen!!  ;D