ruien

Gestart door rosalientje, oktober 25, 2008, 14:56:07

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

rosalientje

Ik heb een vogeltje en hij is nu ongeveer 7 weken denk ik,
maar hoe oud is een parkietje ongeveer als hij voor het eerst moet
gaan ruien want hoe weet je nu of hij er wel of niet door heen komt ?

De dierenwinkel raadde mij ook vitamine druppeltjes in zijn water te doen
maar hoe oud moet hij daar voor zijn voor dat hij dat mag hebben ?

Hoop dat jullie mij kunnen verder helpen ?

groetjes en bedankt

chrikske

De eerste maal dat een parkietje gaat ruien is op de leeftijd van 3 maanden ongeveer.

Mvg Christophe

roha

Hoi,

Je weet pas of een parkiet wel of niet goed door z'n rui komt, als ie aan het ruien is. Dat merk je dan aan het gedrag en aan het veerverlies.

Vitamines aanbieden kun je beter in de vorm van groentes en fruit doen, of het water een paar keer in de week aanzuren met (biologische)appelazijn,  of water met een scheut roosvicee (fles met gele dop).
Hierover kun je veel meer lezen als je dat wilt, gebruik dan de zoekfunctie.  ;)

rosalientje

oke dankje

ja de dierwinkel had mij vitamine druppelstjes voor gesteld dus
die heb ik voor hem mee genomen maar als die dan toch niet goed
zijn kan ik dat beter niet in zijn drinken doen dan ?

groetjes

Milo-Pixel

Nee, die kan je beter niet in het drinken doen ;). Behalve als een DA/VA dit voorschrijft.
Beter is, zoals Roha al zei, hem/haar te leren groente en fruit te eten, om zo aan de nodige vitamientjes te komen.

Mars

Over het algemeen komen parkietjes gewoon goed door hun rui, daar zou ik me geen zorgen over maken. Ze zullen misschien een beetje stiller zijn, een beetje meer rusten, maar verder gaat het dan wel goed.
Pas als ze de veel slapen en veel minder ondernemend zijn of kwebbelen, dus eigenlijk ziek gedrag vertonen, dan spreken we van slechte ruiers. Het gevaarlijke aan deze kenmerken is dat er dus ook sprake kan zijn van ziekte en juist in periode van rui zijn parkietjes wat zwakker.

Vertrouw je het dus niet, ga dan even langs een vogelarts.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..