Schilferige poot

Gestart door SteelTitan, oktober 19, 2008, 15:47:13

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

SteelTitan

Hallo allemaal,

mijn parkiet heeft op één van zijn pootjes een soort verdikte huidstructuur, die ook ruwer en wat schilferiger is dan normaal (en net wat lichter van kleur). Als parkieten op hun poten zouden vervellen net als bijv slangen, zou ik denken dat dat het is (even ter indicatie van hoe die huid eruit ziet).
Iemand ervaring met zelfde soort klachten?
Alvast bedankt!

Groetjes,
Leon

SteelTitan

#1
hmmm ik kon de edit knop niet vinden. Ik heb er fotos van gemaakt:








roha

Het lijkt mij schurftmijt.
Je kan het pootje insmeren met vaseline. Goed insmeren, want je parkiet mag t zelf niet binnen krijgen.
Meer info over schurftmijt vind je met de zoekfunctie.

Moppers

Het wordt in ieder geval veroorzaakt door een parasiet. Ik zou zelf niet kunnen zeggen of het hier gaat om de schurftmijt of de kalkmijt (kalkpoten).
Ik ben zelf geen fan van alleen behandelen met vaseline, maar raad altijd een bezoekje aan de vogelarts aan. Deze kan een schraapseltje van de pootjes onder de microscoop bekijken en zo met zekerheid vaststellen van welke mijt je parkietje last heeft. Ook krijg je hierbij een gepaste behandeling voorgeschreven: schurftmijt en kalkmijt worden vaak met verschillende medicijnen bestreden, en bij kalkmijt is het ook verstandig om de pootjes in te smeren met slaolie.

SteelTitan

alvast heel erg bedankt voor jullie reactie. Ik ga het nog even overleggen met mijn zus, die is dierenarts. Helaas woont ze in canada waardoor ze het niet zelf kan zien. Ik weet nu in ieder geval dat het een mijt is!
Nogmaals erg bedankt!