's Winters buiten en is het aantal vogels oke?

Gestart door theo66, oktober 14, 2008, 23:58:47

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

theo66

Afgesplist van: Aanschaf Van Een Parkiet

hoi
ik heb vanaf maart parkieten het waren jonge parkieten zijn nu wat ouder en heb 2mannetjes en 4vrouwtjes.
ze zitten in een buiten volière...... misschien ken je die wel zitten wieletjes onder ongeveer afmeting 140 hoog en 60 bij 40cm breed. de parkieten zijn de gehele zomer buiten geweest en nu zijn ze ook nog buiten.maar heb wel alle kanten van de kooi plastic er voor gedaan (licht door latend)en s,avonds doe ik de voorkant ook met plastic dicht. nu is mijn vraag of ik ze buiten kan laten s,winters en doe ik het zo op deze manier goed en het aantal vogels in die kooi of dat kan ? hopelijk kun je me daar wat meer info over geven.... hoor het wel alvast bedankt Theo

Piknikki

#1
Nou, als ik heel erg eerlijk moet zijn, vind ik de volière wat klein voor 6 grasparkietjes. Ik heb ook een (binnen)volière van ongeveer die afmetingen, en ik heb er vier in. Voor zes grasparkietjes zou je voor een bredere volière kunnen zoeken (omdat breedte belangrijker is dan hoogte). Dus een volière van ongeveer 120 cm breed zou beter zijn.
En ook, meer vrouwtjes dan mannetjes samen in een kooi of kleinere volière wordt afgeraden, omdat vrouwtjes grasparkieten over het algemeen genomen dominant zijn. Dan kunnen de twee mannetjes niet op tegen de vier vrouwtjes, snap je? :) Misschien twee mannetjes erbij in een ruime volière dan.
's Winters kunnen grasparkietjes prima buiten blijven, mits ze 'winterklaar' zijn gemaakt. En da's bij jou inderdaad het geval - als je ze al de hele zomer hebt laten wennen aan het weer. Het is goed dat je de volière voor de winter wilt afschermen met plastic. Zo blijft de warmte toch nog wat beter bewaard. Misschien kun je ook een nachthok in de volière hangen. En het kan ook een goed idee zijn om zelfs in de zomer de volière gedeeltelijk af te schermen, omdat grasparkietjes niet goed tegen tocht kunnen - dan zou het voldoende zijn het plastic tegen drie wanden te bevestigen.

theo66

#2
hoi.......
oké ja ...heb me pas hier aan gemeld om eens het een en ander te kunnen vragen en weer tips te krijgen over parkieten.... bedankt voor je informatie....dus hoef ze niet binnen te zetten als het min 5 of min 10 graden is.
en de vogels doen het ook heel goed zijn ook heel levendig in de kooi en misschien volgend jaar maar een grote volière maar moest ook even weten of ze dan buiten kunnen blijven. heb wel foto,s van de kooi en dan kun je zien hoe ik het heb. ze krijgen geregeld trosgiers en eiervoer om de 2a3 dagen. af en toe wat groen uit bos weet niet zo goed hoe dat heet maar weet dat ze er gek op zijn.het groeit bij gras op vochtige grond,soms zitten er ook knopjes in en die eten ze er als eerste af. moet eerlijk zeggen dat ze ze wel bezig houden met elkaar.... heb er ook stoken in hangen uit het bos en daar zitten ze mooi aan te eten om het schors er af te halen. ook doe ik er wel eens rijsterwaffels tussen de tralies en dan zijn ze mooi aan het verpulveren en niet te vergeten schommeltje en trapje en 2 mineraal steentjes en meerdere klim dingen  observeer ze wel geregeld en zijn ook altijd bezig..... leuk om te zien.... zo zijn ze mooi bezig..... lijkt me wel een keer leuk om foto,s uit te wisselen om te zien waar we over praten......groetjes Theo


Citaat van: Piknicky op oktober 15, 2008, 01:52:19
Nou, als ik heel erg eerlijk moet zijn, vind ik de volière wat klein voor 6 grasparkietjes. Ik heb ook een (binnen)volière van ongeveer die afmetingen, en ik heb er vier in. Voor zes grasparkietjes zou je voor een bredere volière kunnen zoeken (omdat breedte belangrijker is dan hoogte). Dus een volière van ongeveer 120 cm breed zou beter zijn.
En ook, meer vrouwtjes dan mannetjes samen in een kooi of kleinere volière wordt afgeraden, omdat vrouwtjes grasparkieten over het algemeen genomen dominant zijn. Dan kunnen de twee mannetjes niet op tegen de vier vrouwtjes, snap je? :) Misschien twee mannetjes erbij in een ruime volière dan.
's Winters kunnen grasparkietjes prima buiten blijven, mits ze 'winterklaar' zijn gemaakt. En da's bij jou inderdaad het geval - als je ze al de hele zomer hebt laten wennen aan het weer. Het is goed dat je de volière voor de winter wilt afschermen met plastic. Zo blijft de warmte toch nog wat beter bewaard. Misschien kun je ook een nachthok in de volière hangen. En het kan ook een goed idee zijn om zelfs in de zomer de volière gedeeltelijk af te schermen, omdat grasparkietjes niet goed tegen tocht kunnen - dan zou het voldoende zijn het plastic tegen drie wanden te bevestigen.

Quote tags aangepast. Gr. Ingrid

Piknikki

In het foto album (http://album.parkietenweb.nl/index.php)  kun je een account aanmaken en foto's uploaden, ook foto's van andere leden bekijken. Het is altijd leuk om te zien hoe andere parkietjes het maken, eh? ;)
Nou, je verzorgt ze prima, hoor! Ik denk dat het in Nederland geen -10°C zal worden. Maar ik denk dat als het eens -5°C is, en ze hebben die beschutting van plastic wanden om de volière heen, en een extra nachthok, dan moet het goed komen. Ze zullen elkaar dan warm houden, en hun verenpakje zal dan ook extra dik zijn (door de rui).
Veel vogeltjes overleven de winter, dus je hoeft niet bang te zijn dat je straks parkieten ijslolly's hebt, hehe.
Alleen opletten dat het drinkwater niet bevriest, want ze moeten wel nog kunnen drinken. Maar niet dat ze gaan badderen, anders vatten ze wel kou en kunnen ze erg ziek worden.
Ze zullen vast een goede weerstand hebben opgebouwd, en zo te horen komen ze niks tekort qua voedingsstoffen en speel/sloopmateriaal.

theo66

oke bedankt....... zal het proberen om dat eens te doen....ben niet zo held op de pc maar ga het proberen...hahaha  je zult wel zien dan als ik daar op die site sta.... vind het wel fijn om te horen dat ik het wel goed doe....  ;)  maar dan komt het wel goed met de winter.... ;D  zou ook wel isolatiewanden aan 2 muur kanten maken...de voliere staat in de hoek met 2 muren,tegen het huis en zomers staat de voliere achter in de tuin ook dan een mooi uitzicht.... maar dat zul je zien als ik de foto,s er op heb staan.... 


Citaat van: Piknicky op oktober 15, 2008, 16:46:31
In het foto album (http://album.parkietenweb.nl/index.php)  kun je een account aanmaken en foto's uploaden, ook foto's van andere leden bekijken. Het is altijd leuk om te zien hoe andere parkietjes het maken, eh? ;)
Nou, je verzorgt ze prima, hoor! Ik denk dat het in Nederland geen -10°C zal worden. Maar ik denk dat als het eens -5°C is, en ze hebben die beschutting van plastic wanden om de volière heen, en een extra nachthok, dan moet het goed komen. Ze zullen elkaar dan warm houden, en hun verenpakje zal dan ook extra dik zijn (door de rui).
Veel vogeltjes overleven de winter, dus je hoeft niet bang te zijn dat je straks parkieten ijslolly's hebt, hehe.
Alleen opletten dat het drinkwater niet bevriest, want ze moeten wel nog kunnen drinken. Maar niet dat ze gaan badderen, anders vatten ze wel kou en kunnen ze erg ziek worden.
Ze zullen vast een goede weerstand hebben opgebouwd, en zo te horen komen ze niks tekort qua voedingsstoffen en speel/sloopmateriaal.

Piknikki

Hier vind je een uitlegje over hoe de fotoalbums werken: http://forum.parkietenweb.nl/index.php?topic=19157.msg105649#msg105649
:)

En ik wilde ook nog even zeggen dat het best mogelijk is om parkietjes 's winters binnen te houden en in de zomers buiten. Maar in principe hoeft dit niet als de vogels al gewend zijn aan de buitentemperaturen. Maar als je eenmaal een beslissing hebt gemaakt ('s winters binnen halen of buiten laten), hou je daar dan ook aan. Het zou niet goed zijn om de vogels een paar daagjes binnen te houden, en dan weer buiten te zetten - want dan raken ze helemaal ontregeld.
In de natuur hebben vogels immers ook geen mogelijkheid om even een avondje warm bij het haardvuur te gaan zitten, om 't zo maar te zeggen. :D

Even voor de moderators: is het de bedoeling dat dit een sticky topic blijft? ;)

theo66

Zou de volière wel buiten houden maar als het echt te hard vriest dan kan de volière eventueel in de schuur... waar wel licht binnen komt hoor.... ga gauw een keer wat foto,s op de site zetten maar moet er even voor gaan zitten. jij hebt de vogels binnen?en hoe heb jij het verder dan ?

Piknikki

Ah ja, dat kan wel. Als ze buiten toch beschut staan voor regen, vorst, of wind, dan kun je ze gerust in de schuur zetten. Maar ik dacht dat je een volière hebt die daar echt gebouwd staat, dus niet ene die je kunt verplaatsen. Als de volière op wieltjes staat kun je ze gerust bij heel slecht weer in de schuur zetten. Ik bedoelde alleen, niet dat je er een verwarming bij zet of zo, want dat is niet goed. ;)

Ik heb een binnenvolière (op wieltjes) met 4 parkietjes, dus die hebben weinig 'last' van het weer buiten. Ik heb ze pas 2 maanden, maar op een mooie zomerdag zal ik ze vast wel eens een paar uurtjes buiten zetten. :)

theo66

heb geen verwarming in de schuur en probeer het eerst gewoon buiten.en dat moet goed gaan.... hoor het van meer mensen. volgens mij hebben we de zelfde volière. wel makelijk op wieltjes en verplaatsbaar hè  ;) en jij hebt twee paartjes? wat ik zie op de foto die er bij staat zijn het mooie gekleurde parkietjes. ik heb een 1 x groene en 1 x gele met rode ogen en 1 x geel met wat groen en 2 x blauw met wit en 1 x grijs blauw en iets geel er in ,maar die is nog jong kan nog niet zien of het een mannetje is of vrouwtje. vind het wel mooi allemaal verschillende kleuren. en ze komen niets te kort van alles.....