Een Dringende Vraag

Gestart door eef, augustus 17, 2005, 18:48:54

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

eef

hallo,

allereerst wil ik laten weten dat ik deze site echt helemaal top vind. Ik ben nog niet zo goed bekend met parkieten en de informatie is dan ook super.

Verder heb ik een vraag. Niet zo lang geleden heb ik mijn parkietje moeten laten inslapen. (ik had hem pas 3 maanden) Volgens de dierenarts (ik ben 2 keer met hem geweest) had hij een aangeboren afwijking aan zijn evenwichtsorgaan en ik vond het echt ontzettend zielig en erg. Nu zag mijn buurman dat en hij heeft mij als verrassing een nieuwe parkiet gekocht.

Ik wil dan nu ook zeker zijn dat mijn parkietje niet ziek is, en misschien stel ik wel een domme vraag, maar liever dat dan dat deze parkiet ook ziek wordt.

mijn pietje is erg speels en druk, maar ik heb begrepen dat dat juist heel goed is. Hij vraagt ook veel om aandacht (die ik natuurlijk graag geef!) Maar het valt me op dat hij soms als hij door de kooi aan het klauteren is naar beneden valt. De ene keer vangt hij zich goed op, maar soms valt hij ook wel eens op de bodem. Is dit erg? Of hoort dit bij het spelen? Verder heb ik gemerkt dat hij last had van hele kleine luisjes of mijtjes (kleine bruine beestjes die zich volzuigen met bloed) en ik heb toen de kooi goed schoongemaakt en een anti-parasieten spul bij de dierenwinkel gehaald. Is dit voldoende of is er nog iets dat ik kan doen?

De vogel zit vaak te plukken in zijn veren, maar kan dit ook te maken hebben met de rui die bij jonge vogels voorkomt? Er komen kleine veertjes en ook kleine schilfertjes af.

Het zijn een heleboel vragen, maar ik hoop dat iemand ze wil beantwoorden.

groetjes evelien

jessay

Hmm jammer dat je een vogeltje krijgt met bloedluis.
Volg de instructie op het busje en dan zal het wel goed gaan. Bel voor alle zekerheid de dierenarts.

Hij zou door de jeuk aan zijn veren kunnen plukken maar meestal jeuken veren die uitgaan vallen zoiezo.
Maar jeuk zou zeker veroorzaakt kunnen worden door de bloedluis.

Let wel goed op want bloedluis kan een vogeltje helemaal leeg zuigen aangezien parkieten weinig bloed hebben.

dus dan zeker naar de dieren arts.
Dat vallen weet ik alleen niet.
Zou dat onervarenheid kunnen zijn.

gr jess

Safrena

Hey eef

Welkom op het forum

Een spuitbus voor mijt is niet goed en niet gezond vor je parkietje

Het beste kun je even met je parkietje naar de dierenarts gaan en ook daar even vertellen over het steeds vallen.

Parkietjes poetsen heel vaak hun veertjes.

Echter als je parkietje nu in de rui is zal hij zich meer poetsen en ook mede door de bloedluisjes.

Mijn advies beste zo snel mogelijk even met je lieverdje naar de dierenarts gaan

Vele groetjes

Parkieten-Freak

#3
Hallo Eef, welkom op het forum!
Jonge parkieten kunnen inderdaad wel eens vallen. Ze zijn nog onervaren en proberen van alles uit. Vroeger viel mijn jonge parkiet ook ook wel eens uit een plant waar hij graag in speelde. Ook aan het "dak" van de kooi ging hij wel eens triomfantelijk aan 1 poot hangen en liet zich vervolgens plompverloren vallen. Zo gedragen sommige jonge vogeltjes nu eenmaal wel eens.... :)
Vergelijk het een beetje als met kinderen: ze leren lopen met vallen en opstaan.
Wat betreft de bloedluis: ik sluit me bij Safrena aan.
Ga met je vogeltje eventueel een keer naar de dierenarts voor een diagnose.
Van zelf dokteren ben ik niet zo'n voorstander, en in dit geval helemaal niet omdat bloedluis bestreden moet worden met anti-parasitaire middelen. Deze kunnen schadelijk zijn voor je vogeltje als je het niet goed gebruikt.
Ook het krabben kan veroorzaakt worden door bloedluis.
Ik zou geen risico nemen met je nieuwe parkietenvriend, en eventjes naar de dierenarts gaan!
Veel succes!