Draaihalsziekte??? Verloop ziekte Zazou (3 topics samengevoegd)

Gestart door yvonn1, oktober 05, 2008, 19:38:25

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

yvonn1

ik heb een parkiet en die heeft nu ong. een week last van zijn evenwicht, en zijn nek staat ook helemaal scheef!!
Hij kan niet goed op zijn stok blijven zitten , en hang helemaal voorover en valt dus heel vaak.
ook als hij over de bodem kruipt lijkt t of hij een soort verlamt is, hij sleept zijn lichaampje mee.
Hij eet en drinkt veder wel goed, en probeert door zijn kooi te klimmen.Ook kwebbelt hij soms, niet zo veel maar dat heeft hij nooit gedaan.
Ik ben al naar de dierenarts geweest en hij dacht aan draainek, volgens hem is daar geen oplossing voor.
Nu heb ik op internet naar informatie gezocht, maar iedereen zegt wat anders...

Wie heeft er ervaring mee??

En is het besemettelijk voor mijn andere vogels??


Hopelijk heeft iemand wat meer informatie want t is verschrikkelijk zielig om te zien :(

Mars

De term draainek ken ik niet, maar je omschrijving lijkt in ieder geval op een probleem in de hersentjes en het evenwicht. Nu kan het zijn dat je parkietje een klap gemaakt heeft of dat er bijvoorbeeld toch een soort van virusje in zit. Toen ik mijn parkietje net had liet het zijn koppie hangen, tot tussen de pootjes op een gegeven moment. Dat is een teken van een probleem met het evenwichtsorgaan, misschien zelfs een hersenbloedinkje, maar met een antibioticakuurtje kwam ze er wonder boven wonder weer bovenop.

Wat ik niet begrijp is:
Waarom geeft je DA je niet toch Antibiotica? En waarom heeft je DA niet in overleg met jou zich afgevraagd of dit nog een parkietwaardig bestaan is?

Ik hoop dat je er wat aan hebt ;)

Groeten Marcia

Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Sonja

Hoi Yvonn,

Welkom op het forum.

Wat akelig dat je parkietje dit heeft. :(

Wat je beschrijft klinkt hetzelfde als wat ik jaren geleden mee heb gemaakt met mijn mozambique-sijsje.
Het zag er echt heel naar uit, je werd al moe als je naar haar keek....
Zij at en dronk ook gewoon, maar verder....zo zielig....
Ik ben naar de dierenarts geweest en heb ook nog contact gezocht met een goede en ervaren kweker van deze vogeltjes.
Beiden waren van mening dat het om de draaihalsziekte ging en vertelden me dat er niets aan deze ziekte te doen viel.
Daarom heb ik uiteindelijk het diertje in moeten laten slapen. :(

Hierbij nog een link:
http://www.hobbyvogels.nl/ziekten1/draaihalsziekte.htm

Je zou voor alle zekerheid nog eens contact kunnen opnemen met Anton Beijer, en het probleem voorleggen:
http://www.dierenkliniek-de-toren.nl/Discussie/discussie.html

Sterkte!

Groetjes, Sonja.

Parkieten-Freak

#3
Ja, ik ken het wel. Volgens mij is het parkietenencephalitis, (een soort hersenvliesontsteking) veroorzaakt door het paramyxo-virus.
Er is inderdaad geen therapie mogelijk: antibiotica zeker niet want die zijn niet werkzaam tegen virale infecties. Een infectie in de hersenen is sowieso moeilijk te bestrijden omdat heel veel medicijnen de bloed-hersenbarrière niet kunnen passeren.
(De bloed-hersenbarrière is een soort van extra bescherming tussen de bloedvaten in de hersenen en de hersenen zelf).

Bij deze ziekte valt met name de scheve nekstand op en later treden verlammingen op. Vogels kunnen nog wel blijven leven, maar ze blijven wel het virus uitscheiden. Als de ziekteverschijnselen ernstig zijn, is het beter (hoe moeilijk het ook is!) om de vogel in te laten slapen.
Ik wens je heel veel sterkte!

(edit:// bericht even aangepast, heb nog wat opgezocht.)




yvonn1

Ik heb hier al eerder een bericht geplaats over dat mijn vogeltje waarschijnlijk symptonen van het "draaihalsvirus" vertoont.

Ik ben hiervoor al bij de dierenarts geweest en hij zei mij dat er niks aan te doen viel.
Wel kon hij wat nagaan vragen ivm testjes hoe hij aan dit virus gekomen is, hij zou mij hier nog over terug bellen.

Dit is inmiddels 3 weken geleden...

Ik heb rond gezocht op internet en ben eigenlijk helemaal niet tevreden over de reactie van de DA.
ik bedoel heel makkelijk gezged dat er niks aan te doen is, en hij zou mij bellen wat nog niet gebeurd is, en toen ik zelf belde had hij nog geen antwoord gehad  ???
En zover als ik gelezen heb, zijn alle vogeltjes met dezelfde symptonen hier op t forum vrij snel overleden...





Dus nu heb ik morgen om half 9 een afspraak met VA van Zetten, in Zoetermeer...

ben zo benieuwd, zou Zazou dan nog alsnog beter kunnen worden??

yvonn1

#5
Vandaag naar de VA geweest, antibiotica gehad, alleen gaf hij t een kleine kans dat t zou aanslaan...:(



Wel heb ik het besluit genomen dat als de antibiotica niet aangeslagen is voor t weekend (want ik zou binnen een paar dagen verbetering moeten zien) ik het diertje in ga laten slapen, omdat dit geen normaal vogelbestaan is..




Dus we hopen dan maar op een klein wondertje!! :(

Topic opgeschoond.
Gr PF

Caradow

En als er nu ook een diagnose gesteld dan?


Mars

Ja, daar ben ik ook wel nieuwsgierig naar: is er nog een diagnose gesteld?

Mijn parkietje had toen ik haar net had een hangend koppie, in een paar dagen tijd zat ze ongeveer dubbel gevouwen op het stokje. Zwaar ademend en doodziek.
Met antibiotica is dit toen toch nog goed gekomen, ook al geloofde de VA daar eigenlijk niet.

Als het aanslaat, dan duurt dat wel een paar dagen, de eerste dag zul je dat nauwelijks merken, pas de tweede dag aan het eind misschien een beetje.

Sterkte er mee!
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

yvonn1

Hij had het over het over een virus dat het kon veroorzaken en dan zou hij op kunnen knappen of over het Parmixo? virus en als dat het was dan zou de antibiotica niet aanslaan.

Hij had er weinig hoop in omdat Zazou in korte tijd veel afgevallen is en omdat het in de meeste gevallen om het Parmixo virus gaat.
Wat me trouwens wel opviel is dat hij sinds vandaag wel wat actiever is en wat meer met zijn vriendinnetje zit te kroelen.
Maar dat kan ook alleen maar schijn zijn omdat ik heel graag wil dat hij opknapt!!

De dierenarts zei indd dat ik binnen een paar dagen resultaat moest gaan zien, alleen vraag ik me af wat hij bedoelt met resultaat, gaat dat langzaam of snel...

Was ik helaas vergeten te vragen en dacht ik vandaag pas aan..

yvonn1

Zoals ik al in een ander topic vemeldt heb is Zazou erg ziek, ik ben met hem naar de VA geweest en heb nu antibiotica, hiervan zou hij moeten opknappen maar hij is erg dun!!
Ik heb hem gister gewogen en schrok er erg van 28 gram!! De VA zei ookal dat hij er dun is, maar zei niks over bijvoeren, hij zag het zowiezo al somber voor hem in.

Maar moet ik hem nu gaan bijvoeren? Want nu hij zo dun is heeft hij niet veel kracht lijkt mij en kan ik ook niet goed zien of de antibiotica aanslaat..

maar hoe en met wat moet je hem bijvoeren? Ik heb al ee brinta papje geprobeerd met een beetje eivoer, maar hij eet t niet...

Tjipie lover

Ten eerste veel sterkte.
Snap wel dat je Zazou graag bij je wil houden.
Maar als de VA het al somber inziet....... hoe moeilijk het ook is - heb je de VA gevraagd of Zazou pijn heeft??
Stel die vraag, als hij ja zegt doe dan Zazou een plezier en zorg dat ie geen pijn meer hoeft te hebben.
Weet hoe hard het is, zelf al meegemaakt.

Denk in het belang van je lieve Zazou, hij/zei is je zowieso al dankbaar voor wat je gedaan hebt.

Heel veel sterkte, hoop of cours dat het toch goedkomt maar aangezien de VA al dat heeft gezegd..

Knuffel Ank

yvonn1

Ik heb hem wel al gevraagd of hij pijn heeft, en hij zei dat hij er geen pijn aan heeft, dat is ook de enigste reden dat ik de antibiotica kuur nog probeer anders was de keuze al gemaakt :).

ik ga in ieder geval morgen de VA weer bellen en dan vragen wat hij denkt/zegt.


Tjipie lover

Okee.
;D, hoop echt voor je dat het allemaal goed komt.

Groeten Ank

Ingrid

Ik heb 3 topics samengevoegd tot 1. Het is niet nodig om voor elke update een nieuw topic te plaatsen, daar kan dit topic voor gebruikt worden. Zo blijft alles overzichtelijk bij elkaar, het gaat tenslotte allemaal over Zazou en zijn ziek-zijn.

Geef eens wat extra trosgierst, of eet hij ook geen zaadjes? Morgen kun je eventueel naar de dierenwinkel gaan en opfokvoer voor hem halen. Toch zou ik niet teveel pushen, want Zazou heeft zijn energie hard nodig om beter te worden.