niet weer de zelfde fout!!, te jong/te oud?

Gestart door Stefanie, oktober 03, 2008, 16:05:50

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Stefanie

Lieve dierenvrienden.(voornamelijk parkietjes ;))

ik heb na het overleiden van Cody besloten toch een nieuw grasparkietje te nemen.
ik wil het graag nog eens proberen, omdat iedereen me blijft vertellen het echt niet aan mij lag.
en misschien is dat ook wel zo, maar je twijfelt wel, het is wel je huisdiertje.

nu heb ik een nieuwe fokker gevonden, in mijn buurt waar de grasparkietjes uit de voiere komen.
daar vliegen dit weekend of een paar dagen erna de parkietjes uit!
mevrouw gaat dat weekend erna voor 1 week op vakantie, het is of er voor of erna?
wat moet ik nu doen, want wil hem niet te vroeg vanwege Cody, die daar waarsschijnlijk aan overleden is, maar ook niet te laat
omdat ik hem nog wel tam wil kunnen maken.
hij leeft ook in de voiere, en ik denk als hij te lang daar blijft, zo klein kooitje niet echt gaat accepteren vergeleken een grote ruimte die hij voorheen buiten had.

hoe oud zijn ze dus als ze net uitvliegen? hoeveel weken?
Alvast bedankt,

Liefs Stefanie

Audrey

Je moet er vooral op letten dat je parkietje al helemaal zelfstandig kan eten. Als je twijfelt, laat hem/haar dan lekker nog een weekje bij de ouders zitten. Zelfs parkietjes die al enkele jaren oud zijn kun je nog tam maken, dus op die paar dagen zal het zeker niet aankomen.  :)

hillie

#2
Dan zal ik nog voor de zekerheid het weekje wachten dan weet je zeker dat ze uitgevlogen zijn en zelfstandig zijn.
En wat is nu een week je nou dat is toch ook zo voorbij.
parkietjes zijn 6a7 weken oud als ze uitvliegen.
De keuze is aan jouw.
Succes ermee.

Milo-Pixel

#3
Een parkietje is meestal zo'n 4 weken als deze uitvliegt. Een parkietje dat helemaal zelfstandig is, is minimaal 6 weken oud. Het beste kun je dus wachten totdat ze weer terug is van vakantie, anders heb je misschien toch een parkietje dat gewoon nog niet zelfstandig kan eten.. En ook dan, als je een parkietje uitkiest, er zeker van zijn dat deze ouder is dan 6 weekjes. Het wennen aan de kooi zal echt geen probleem zijn :).

Liefs,
Marit

Piknikki

Meestal vliegen ze uit met 4/5 weken, maar dan moeten ze natuurlijk nog even leren hoe ze buiten het broedhok aan eten komen. Dat duurt dus nog wel een weekje. Vanaf 6 weken zullen ze volledig zelfstandig zijn. :)

Je kunt ook een paar keer komen kijken voordat je het vogeltje besluit mee te nemen. Dan kun je zelf zien of het parkietje echt zelfstandig kan eten. Neem lekker de tijd om het parkietje te observeren. Een actief en alert parkietje met een glanzend en netjes glad verenpakje zal gezond zijn. Hij zal ook gezellig met de andere parkietjes spelen, en niet eenzaam in een hoekje blijven zitten. Let ook op de pootjes (of alle teentjes goed zitten), de oogjes (moeten helder en niet waterig zijn), en het snaveltje.

Je kunt dus gerust de tijd nemen om een vogeltje uit te zoeken, je hoeft niet direct eentje te kiezen en mee te nemen, dat zal de kweker ook wel snappen. :)

Ik heb ook een jonkie wat in de volière geboren is en 6 weken daar geleefd had.
Het duurde misschien twee weken voordat ze zich eindelijk prettig voelde in de kooi. In het begin was ze erg onhandig aan het klauteren en stuntelen, maar het kwam uiteindelijk toch goed.

Knap van je, dat je het toch aandurft. Je hebt enorme pech gehad met je eerste vogeltje.
Dit keer gaat het vast een stuk beter. :)

Stefanie

Bedankt voor de snelle reacties,
ik zal is vragen hoe oud ze zijn, maar illy zegt dat ze nu 6/7 weken zijn en de ander zegt weer 4/5??
dus uuh wat is het nou?

de meeste zeggen nu na de vakantie, ik hou jullie op de hoogte
Bedankt,

Liefs Stefanie

Milo-Pixel

Ìk denk dat Hillie in de war is met wanneer een parkietje helemaal zelfstandig is ;).
Een parkietje vliegt zo rond de 4/5 weken uit :).

Liefs,
Marit

DarkWolf

Super dat je het toch weer gaat proberen ;D
Als ik jou was zou ik nog een week wachten, tot de mevrouw terug is van vakantie. Die ene week dat je parkietje in de voliere zit is geen probleem hoor. Hij/zij zal nadien zonder problemen wennen aan de kooi, aan het tam maken,...
Succes ;)

Kleintjes

HOihoi,

wat de leeftijd betreft: 4 tot 5 weken dan vliegen uit en met (gemiddeld) 6 weken zijn ze zelfstandig.

Over dat wennen aan 'n 'gewone'  kooi als hij de voliere gewend is is geen enkel probleem. Onze Kruumel is ook in 'n voliere geboren en heeft daar tot 6 weken gewoond. Met 6 weekjes kwam hij bij ons wonen en geloof me; hij vond 't niet erg om binnen te zijn. Dat ' probleem'  waar je dus voor vreesde is er eigenlijk niet. Tweety is 'wildvang' (gevangen bij de manege in de buurt, waarschijnlijk ergens ontsnapt) en was ook snel gewend aan 't luxe leventje van ' huisparkiet' .

Blij dat je 't trouwens nog eens gaat proberen met 'n parkietje als maatje, en al alles goed gaat zul je nog van je maatje kunnen genieten  :D

Groetjes en liefs van ons aan jullie
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

roha

Ik zou voor de zekerheid gewoon nog dat weekje vakantie afwachten.
Dan weet je zeker dat je goed zit voor het vogletje.
Dat ene weekje maakt niets uit wat betreft tam maken.
Beter het zekere voor het onzekere.

Stefanie

ik heb weer een nieuwtje, en vraag om meningen.
het nestje waar ik mijn oog heb op laten vallen is vrijdag uitgevlogen.
nu gaat zij a.s vrijdag(10ok) voor 10dagen naar kreta, het is of ervoor (woensdag of donderdag)
of 10dagen erna?
zou hij al zelfstandig zijn midden deze week? 

ik nog regelen of ik hem ondertussen als zei weg is mag op komen halen, er moet toch iemand zijn
die de vogeltjes komt voeren?

xx Stefanie

hillie

als die afgelopen vrijdag is uitgevlogen dan is die nog niet zelfstandig.
Dat duurt dan nog ongeveer 2 weken.
Voor dat ze helemaal zelfstandig zijn.
Dus ik zou die 10 dagen gewoon even afwachten als ik jouw was.

groeten hilde

DarkWolf

Ik blijf er ook bij dat je beter nog 10 dagen wacht..Dan ben je sowieso helemaal zeker dat je parkiet helemaal zelfstandig kan eten :)

Mars

Zoals eerder gezegd:

Een parkietje kan wel te jong zijn, maar niet te oud. Heb dus een beetje geduld en wacht gewoon af.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..