Ziek of niet?

Gestart door Egel007, september 27, 2008, 23:44:38

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Egel007

Goedeavond,

Ik ben bang dat Jaco ziek is. Ik weet het niet, maar ik denk van wel. Ik ben een week met school op excursie geweest naar Londen, en heb gevraagd of mijn ouders op Jaco wilden letten. Nu hebben ze de kooi niet verschoond, maar wel eten en drinken gegeven. De kooi is dus helemaal vies. Nu had ik vandaag geen tijd om de kooi schoon te maken, dus is hij dat nog steeds. Maar, Jaco doet vandaag de dag allemaal wat raar. Hij is duf, valt neer als hij probeert te vliegen (komt niet verder dan een meter), zijn ontlasting is waterig en ik zag hem net eventjes braken (2 à 3 zaad[velletjes?] zonder slijm ofzo, teminste.. zover ik kon zien). En bovendien hoor ik hem niet meer en merk je niet eens dat hij er is. Hij beweegt ook in de kooi al bijna niet.

Ik ben bang voor het ergste, dat hij het niet overleefd. En ik weet niet wat er is. Papa zegt dat het zo wel weer overgaat, maar ik geloof het niet. Het liefste hoop ik zo snel mogelijk antwoord/advies.

Alvast hartelijk bedankt!

Piknikki

Nou, die symptomen wat je opnoemt duiden zeker niet op een gezond parkietje.
Je ouders hadden best beter of het diertje kunnen letten, en dan mogen ze niet doen alsof het vogeltje niks heeft. :-\
Ik weet niet hoe oud je bent, maar je papa draagt zeker ook wat verantwoordelijkheid om je parkietje de nodige hulp te bieden als hij dat nodig heeft.

Egel007

#2
Ik ben 15, en wat mijn vader zegt geloof ik echt niet. Mijn vogeltje zit nu op mijn knie wat duf voor zich uit te staren en een poging tot slapen te wagen (wat hij overigens al de hele dag doet). Bovendien denk ik dat ik dus morgen nog afwacht, en maandag (als het dan nog is) onmiddelijk naar de DA ga rennen. Ik heb net nog even versneld de kooi schoongemaakt (dus niet grondig, dat gebeurd morgen zodra ik wakker ben). Is er misschien iets wat ik er zo al aan kan doen, of hem een extra'tje geven?

Overigens heeft hij deze tussentijd niet meer gebraakt en heeft hij net nog eventjes lekker zitten pikken aan mijn mond, zoals hij altijd doet. Ik ben blij dat hij dat nu weer even heeft gedaan. Maar ik zal nog eventjes een foto posten. Misschien dat daarop iets op te merken valt ofzo.  ;)

in ieder geval, hartelijk dank voor de reactie!

PS. Hij kwispelt overigens nog wel af en toe wat met zijn staart.

Piknikki

Kwispelen? Hihi, 't is geen hondje, eh.
Dat 'staartwippen' kan ook een symptoom zijn, maar dan moet je wel goed kijken. Als hij heel erg met z'n staart wipt (of trilt), dan is 't niet goed. Maar als z'n staartje rustig op en neer gaat, is het geen probleem.

Ik denk niet dat je echt iets extra's kunt doen. Als een parkietje ziek is, heeft het in de eerste instantie rust nodig.
Hou het wel goed in de gaten, want je weet niet hoe erg (of hoe niet erg) het is, en in geval van nood moet je echt direct naar een arts gaan, of dat nou op zondag of 's nachts is. Mja, wat je vader ook zegt, ieder diertje wat ziek is, heeft recht op de juiste verzorging. Je kunt het beestje niet zomaar aan z'n lot overlaten.

Ik hoop in ieder geval het beste. :)

Egel007

Citaat van: Piknicky op september 28, 2008, 00:30:45
Kwispelen? Hihi, 't is geen hondje, eh.
Dat 'staartwippen' kan ook een symptoom zijn, maar dan moet je wel goed kijken. Als hij heel erg met z'n staart wipt (of trilt), dan is 't niet goed. Maar als z'n staartje rustig op en neer gaat, is het geen probleem.

Ik denk niet dat je echt iets extra's kunt doen. Als een parkietje ziek is, heeft het in de eerste instantie rust nodig.
Hou het wel goed in de gaten, want je weet niet hoe erg (of hoe niet erg) het is, en in geval van nood moet je echt direct naar een arts gaan, of dat nou op zondag of 's nachts is. Mja, wat je vader ook zegt, ieder diertje wat ziek is, heeft recht op de juiste verzorging. Je kunt het beestje niet zomaar aan z'n lot overlaten.

Ik hoop in ieder geval het beste. :)

Ach, haha! Ik noem het kwispelen, aangezien het van links naar rechts gaat. Maar, dat 'staartwippen' doet hij al vanaf kleins af aan, en dat gaat altijd nog zo'n paar seconde snel een keertje en dan doet hij het weer niet voor een poos. Daar merk ik niks apparts aan, aangezien hij dat altijd al doet. Ik laat hem deze nacht denk ik maar bij mij slapen, op bed.. En morgen zie ik wel. Ik hoop dat hem niks overkomt en dat het morgen beter gaat met hem. Misschien heeft hij ook echt z'n dag wel niet.

Ik vrees eerlijk gezegd voor kropontsteking, maar ik weet het niet zeker. Hij slaapt nu weer op mijn bureau.
In ieder geval, echt hartelijk bedankt voor de reactie!

Sonja

Hoi Egel007,

Het klinkt niet als een gezond parkietje.
Daarom zou ik ook niet wachten met naar een vogelarts toe gaan.

Zieke vogeltjes kunnen hun lichaamstemperatuur niet goed op peil houden, en daarom kun je hem het beste lekker warm zetten, op een rustige plek.
Hoe je dat doet, kun je hier lezen:
http://www.parkietenfreak.nl/ziekten.php

Als je naar de dierenarts gaat moet je hem ook goed warm houden.

Je schrijft dat je je parkietje bij jou op bed laat slapen. Hoe bedoel je dat? Los, uit de kooi?
Dat raad ik je ten zeerste af, het is levensgevaarlijk voor het diertje, je kunt er in je slaap per ongeluk op gaan liggen....Er zijn al eerder dergelijke ongelukken gebeurd.
Geef je parkietje gewoon een lekker rustig plekje, met kooi en al, waar hij rust en warmte heeft, en haal hem maar liever niet steeds uit de kooi, dat kost hem alleen maar energie en die heeft hij nu veel te hard nodig omdat hij al niet in orde is.

Hier kun je zien wat kropontsteking is:
http://www.parkietenfreak.nl/ziektengtmm.php

Maar om erachter te komen wat er nu precies scheelt, zul je toch naar een vogelarts moeten, die moet eerst je parkietje onderzoeken.
Het gaat niet vanzelf over, parkietjes verbergen hun ziek zijn zolang mogelijk, dus op het moment dat je in de gaten krijgt dat er iets niet in orde is, heeft hij het al een tijdje. Daarom is het zo belangrijk het dierenartsbezoek niet uit te stellen.

Hierbij een lijst met vogelartsen, wellicht zit er eentje bij jou in de buurt:
http://www.parkietenfreak.nl/a-dierenartsen.php

Sterkte, hou je ons op de hoogte?

Groetjes, Sonja.

Egel007

#6
Jongens, met zware pijn in mijn hart moet ik jullie mededelen dat Jaco vanacht om 4:31 is overleden.

Ik heb hem nog drie kusjes op zijn borstkas gegeven, net toen hij nog ademde.. En nu hebben we hem nog even beneden in de kooi laten staan. Morgen gaan we hem begraven, en op dit moment kan ik niet stoppen met huilen. :(
Nuja, ik wil de schuld ook niet in mijn ouders' voeten steken, en ook niet de schuld zelf opofferen aangezien ik hem zoveel liefde heb gegeven als ik kon. *ik kan het echt niet aan nu*

En met de hele familie hopen we dat Jaco ook daarboven zoveel liefde krijgt, netjes wordt gevoed, iedere dag lekker kan spelen en vooral; geen pijn meer heeft.
Dus; proost, Jaco! We gaan je allemaal heel erg missen!


Sonja

Och wat een verdrietig berichtje..... :(

Arme Jaco....wat een lieverdje was het.

Heel veel sterkte bij het verwerken van het verlies van je lieve maatje.... :(

Groetjes, Sonja.

Chicowen

Jeetje wat een verdrietig bericht!
Veel sterkte met dit verlies.
snavelkusjes van Chico, Pucky, Fender, Noukie, Junior en Kiki!
Dag lieve Zipper en Yno, we zullen jullie niet vergeten.

Egel007

Hartelijk bedankt voor jullie lieve berichtjes natuurlijk!
We hopen aanstaande week nog een nieuw vogeltje in huis te nemen, om het verdriet wat makkelijker te verwerken (zo zie ik namelijk telkens weer die lege plaats in mijn kamer en moet ik er telkens aan terugdenken).
In ieder geval, ik ga hem zo begraven en daarna ga ik even de deur uit voor de afleiding.

En nogmaals, hartelijk bedankt voor jullie lieve berichtjes!  :-\
Groetjes en een hemelpootje van Jaco!  :-*

roha

Heeeel veel sterkte  :(

Ik hoop dat je ouders nu ook door hebben wat voor tere diertjes het zijn en dit voor het volgende parkietje voorkomen zal worden.

Milo-Pixel

#11
Sterkte met dit verlies :(
Laat het voor het volgende vogeltje een les zijn..
Als ze al laten zien dat ze ziek zijn, is het echt heel belangrijk een dier/vogelarts op te zoeken.

hillie

Wat naar voor je dat je parkietje toch is overleden. :(
Sterkte met het verwerken van dit grote verdriet.

groeten hilde

Egel007

Natuurlijk nogmaals de beste danken aan jullie lieve reactie's!

We hebben inmiddels een nieuw huisgenootje erbij; Chiko. Een mooie wit/paarse parkiet en hij zit nu nog wat stil op zijn stokje. Maar, dat veranderd natuurlijk nog. Eventjes wennen met wat achtergrondmuziek.
We hopen dat hij een net zo'n leuk leven krijgt als Jaco, en natuurlijk gaan we meteen naar de DA/VA zodra we wat vreemds opmerken.

Ik ben blij dat we weer een nieuweling hebben gekocht bij de kweker, want ik kan absoluut niet zonder gevleugelde vriend.

Maar nogmaals, hartelijk dank!
Groetjes!

Jasmin

Sterkte met het verlies van Jaco :(
En ik hoop dat je veel plezier hebt van Chico.

Jasmin

Ingrid

Heel veel plezier met Chiko.

En hier gaat dan nu heel stilletjes een slotje op *KLIK*