vogel gevangen

Gestart door Audrey, september 22, 2008, 18:18:00

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Audrey

We hebben juist een parkiet gevangen, een gele met rode ogen (lutino, toch?). Ze (ik ben bijna zeker dat het een pop is) is wat groter dan Croky, dus vermoedelijk een Engelse. Ze zit nu voorlopig in zo'n bakje waarmee je katten vervoert, we hadden dat nog staan van toen we katten hadden en het leek me de beste voorlopige oplossing.
Het beestje ziet er uit alsof het al een eindje rondvliegt, het verenpakjeligt helemaal niet mooi en ik denk wondjes op het onderste deel van het bekje gezien te hebben. Ik zou er mee willen naar de vogelarts gaan, het is toch hier in de straat, enerzijds voor de vogel zelf maar als ik eerlijk ben vooral voor Croky, zodat hij geen eventuele ziektes overneemt. Maar mijn ouders 'willen er geen geld aanhangen' zoals ze zelf zeggen.  :( En ik ben ook niet van plan om hem te houden, aangezien ze een stuk groter is dan Croky.
Ik zal misschien vanavond nog foto's nemen, maar ik wil het diertje even wat rust gunnen. Zijn er in België instanties zoals amivedi?

carla-dobbe

Hoi hoi

Wat lief dat je het parkietje gevangen hebt!!  :)
Is het niet mogelijk de vogel bij de arts te brengen, en hem daar achter te laten? Vooral als je dan uitlegt dat je het vogeltje gevangen hebt, maar dat je geen geld hebt om het te verzorgen e.d. dan lijkt het mij dat zo'n arts je wel móét helpen, om het vogeltje zorg te bieden en contact op te nemen met verdere instanties. (met moet bedoel ik dat het mij heel logisch lijkt dat een dieren/vogelarts zoiets doet) misschien weten ze bij de vogelarts ook wel van wie hij/zij kan zijn? of hangt er een briefje in de wachtruimte?
Het lijkt mij dat informeren niets zal kosten, dus ik zou er zeker even langsgaan, om te vragen wat je het beste kan doen?

succes ermee,
groetjes Carla

Audrey

Ik dacht zelf ook dat de vogelarts er zeker niks voor zou vragen, maar mijn ouders denken er anders over. Ze zit nu al in een kooitje, morgen neem ik foto's en ga ik een briefje maken om hier in de streek rond te hangen (en advertentie zetten op amivedi en zo). Hoe ver zou ik ze best hangen, in een straal van...?
Ze is al wat bekomen, ze kijkt nog argwanend maar niet meer superbang, ik ben er bijna zeker van dat het een tamme is, ze is alleszins mensen gewend. Ik wil wel supergraag een vriendje voor Croky, maar deze is toch een stuk groter, dus ze blijft zowiezo niet. De termijn is toch 2 weken hé, dat de eigenaar hem kan halen? Als die tijd om is gaat hij waarschijnlijk naar een volière, tenzij hier iemand haar wil.

Kyrenna

Allereerst natuurlijk: tof dat je de zorg voor dit vogeltje op je hebt genomen, en de moeite gaat doen 't baasje te vinden. Ik hoop dat dat lukt.

Maar.

Ik ga er nu even van uit dat je 't baasje van dit beesje niet meer vindt. Als ik 't goed lees dan wil je 'm niet houden, ook al zoek je een maatje voor je eigen parkietje, omdat de vondeling te groot is?

Eh.

De huidige baas in mijn dameshok is *niet* de forse Engelse, maar de kleinere stuiterkip. De met afstand kleinste van het stel, een oude dame van bijna 8, laat zich echt niet koeioneren door de drie redelijk grotere jongeren. Ik heb ook koppeltjes gehad van Engelse mannetjes en krieltjes van wijfjes...of: het gaat er om of ze elkaar mogen, wat hun karakters zijn...de 'maat' van de vogel maakt weinig uit.

roha

Het kan zijn dat een vogelarts zegt dat je niet voor het consult hoeft te betalen, maar dat doen ze niet allemaal. Dus daar kan je niet van uit gaan.
Je kan toch ook zeggen dat je klusjes gaat doen voor je ouders, zodat je de vogelarts zelf kan bekostigen?

Je kan de briefjes ophangen, wat voor jou toereikend is.
Er is niet echt een straal aan verbonden, want het parkietje kan best van heel ver komen, meegevoerd door de wind.

Wat al gezegd is over de grootte van de parkiet, dat maakt echt niks uit, het ligt aan het karakter van de parkieten of ze elkaar aardig vinden. Ik heb ook een grote lummel in voliere en tis echt een allemansvriend. Dus als je een vriendje erbij wil voor Croky en deze wordt niet opgehaald, dan kun je ze toch gezellig bij elkaar houden?!!
Ik heb ook nog nooit gehoord van een termijn bij particulieren, dat de eigenaar 'm kan halen. Waarschijnlijk doen ze dat bij dierenasiels, maar dat doen ze om ook een doorstroom te hebben van de dieren.


Moppers

CiteerDe termijn is toch 2 weken hé, dat de eigenaar hem kan halen?
CiteerIk heb ook nog nooit gehoord van een termijn bij particulieren, dat de eigenaar 'm kan halen. Waarschijnlijk doen ze dat bij dierenasiels, maar dat doen ze om ook een doorstroom te hebben van de dieren.
Deze termijn is in de wet vastgelegd. Het lijkt mij dat deze ook voor 'particulieren' geldt. MAAR! Deze wet is geldig in Nederland. Ik heb geen flauw idee of er ook iets dergelijks in België is.

Audrey, wat je misschien ook kunt doen is andere dierenartsen bij jou in de buurt op de hoogte stellen van je vondst. Als er in België niets is zoals amivedi, dan zou het kunnen dat de eigenaar zijn/haar dierenarts erover heeft gebeld.

roha

Okay, dat wist ik niet dat het in de wet is vastgelegd.
Ik denk dat het bij particulieren ook gewoon onderling geregeld kan worden toch!!
Ik heb een paar jaar geleden Gerrit (zo heb ik 'm gnoemd) gevangen, hij zat vreselijk onder de schurftmijt, pootjes en snavel en die snavel was al helemaal vergroeid.
Ik ben er mee naar de dierenarts geweest, ook al wilde ik Gerrit niet houden. (Moest dus wel alles betalen, ondanks mijn verhaal). Na een maand kreeg ik toch een een reactie op de briefjes die ik overal had verspreid in de supermarkten/dierenwinkels/dierenartsen.
(helaas was deze eigenaar niet zo attent om voor te stellen de rekening te betalen).

DarkWolf

Ik dacht dat de termijn in België ook 14 dagen is, na die 14 dagen kunnen de asieldieren geadopteerd worden. Maar ik wist dus ook niet dat dat voor de particulieren gold.
Ik heb ook geen idee welke instanties je hier kan verwittigen. Ik denk eerder meer aan kapaza enzo, en de vogelopvang in Merelbeke (Gent). Je kan misschien best gewoon bellen naar de vogelopvang en hun vragen hoe je best bekend maakt dat je een parkiet hebt gevonden en waar de parkiet misschien terecht kan tot het baasje is gevonden.

Audrey

#8
Jullie geloven het nooit  :D

Ik had voor de vondeling een kooitje geleend bij een collega van mama, die vroeger het zusje van Croky had, en ze waren er vandaag over aan het praten op het werk. Er werkt nog een derde persoon bij hen, die plots zei dat het wel eens haar parkiet kon zijn, die was een grote week geleden ontsnapt en ze had er wel iets over gezegd maar mama had er verder niet meer aan gedacht. Dus zijn zij en haar man vanavond komen kijken, en het was de parkiet in kwestie.
De parkiet was niet echt tam (mag niet in huis rondvliegen en zo, ze zit in een volière), maar wel mensen gewend, en toen ze voor de kooi stonden zag je wel dat ze hen herkende. Dus ze is nu weer thuis bij haar mannetje en nog enkele koppels (de man van die collega is een hobbykweker), ik zal dit weekend nog es proberen te gaan kijken. En als ze nog es jonkjes hebben mag ik er misschien wel eentje kiezen zeiden ze!  ;D Ze waren superblij dat ze hun vogeltje terughadden! Gelukkig maar dat hij besloten had om in onze tuin te landen, ook al omdat er rond ons huis nogal tuinen met honden zijn.
Eind goed, al goed dus   ;D

Milo-Pixel

Wat een toeval zeg..
Gelukkig is het beestje weer bij de baasjes :)

Smikkelparkiet

 :) Geweldig! Ik ben zo blij als een vogeltje in mei!  ;D ;D

roha

Wauw wat een goed nieuws  ;D
Leuk hoor!!  :)

DarkWolf

Super ;D Het vogeltje heeft dus geen reis rond de wereld afgelegt..

hillie

Wat fijn dat die weer bij ze baasje terug is.

Zo zie je maar weer dat je altijd wel door moet geven als een parkietje aan komt vliegen.
Hoe klein de kans ook is dat die bij ze baasje terug komt.

Audrey

#14
Nog even een staartje aan het verhaal:

De vondeling is waarschijnlijk ziek (uit wat ik hoor maak ik op dat het waarschijnlijk schurftmijt is dus mijn vermoeden van wondjes op het bekje gezien te hebben klopt waarschijnlijk, en misschien nog wat), dus ben ik gisteren naar de vogelarts geweest voor een onderzoekje. Hij zei dat Croky er gezond en 'goed gekweekt' uitzag  :P maar kon niet veel zeggen. Ik was een beetje ongerust omdat de laatste dagen enkele van zijn ploepjes wat waterig waren, als het deze week nog voorkomt moet ik er eentje binnenbrengen voor een microscooponderzoekje. Dat zal ik waarschijnlijk zowiezo doen, zelfs als blijkt dat hij op en top gezond is, is het in elk geval goed voor mijn gemoedsrust. Ik moet het wel zelf betalen maar dan koop ik wel eens een trui of zo minder, Crokytje is mij veel meer waard.  :-*
De arts heeft dan nog enkel zijn nageltjes wat bijgeknipt, ze waren niet heel lang maar wel erg scherp, dat vond mijn kleine schat wat minder leuk, om zo vastgenomen te worden ;)
Dus, nadat ik een ploepje heb binnengebracht horen jullie wel nog wat van me! Maar tenzij hij echt heel waterige ploepjes heeft zal het niet voor vrijdag zijn.

Groetjes en een (pasbijgeknipt) pootje van Croky

Smikkelparkiet

Wooow Audrey, heb je z'n poten afgeknipt? :o

Audrey

Citaat van: Smikkelparkiet op september 30, 2008, 23:48:42
Wooow Audrey, heb je z'n poten afgeknipt? :o


Tuurlijk  :P een vogel heeft toch geen pootjes nodig, jullie hebben vleugels. En als je het mij vraagt, bij sommigen is hun bekje ook af en toe overbodig, hé Smikkelparkiet  :D

Audrey

Ondertussen is het al een eindje geleden dat ik naar de vogelarts geweest ben met een ploepje (was het vergeten te laten weten), er zaten wat microobjes in die er niet zouden moeten inzitten maar het is niks ernstigs. De arts heeft een flesje Baytril 10% meegegeven, Croky moet het 10 dagen innemen en daarna nog een kuurtje om z'n goede bacterieën terug op peil te brengen. Ben even de naam kwijt  :-\

Ik ben blij dat er niks ernstigs was en dat alles weer in orde komt met m'n kleine schat  :-*