Ziek jong in broedblok?

Gestart door denneboom, september 20, 2008, 18:26:53

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

denneboom

Hallo,

Ik heb sinds ongeveer 3 weken een nest jonge grasparkieten, 4 van de 5 eieren zijn uitgekomen.
ondertussen zijn 3 jongen ouder dan 2 weken en de laatste word morgen 2 weken.
Maar hij ziet er nog lang niet uit zoals de anderen eruit zagen op 2 weken.
Ook is het beestje heel rustig en lusteloos. Op de 2 foto's is het desbetreffende jong te zien met het oudste jong ernaast. Ik maak me zorgen en denk dat als ik niet doe dat die dan niet lang meer leefd.
Ook merk ik dat de moeder niet heel veel aandacht voor dit laatste jong heeft?
wat kan er met het jong aan de hand zijn en wat kan ik er aan doen?

mvg,

Dennis

Fotoformaat aangepast.
Gr.Sonja.


[verwijderd door de beheerder]

Mars

Tja, lastig...
Het lijkt er op dat er inderdaad iets mis is met het jonkie.
Maar ik denk dat je er niet veel aan kunt doen of moet willen doen. Blijkbaar is het kleintje erg zwak. Ik denk dat je zelf op je gevoel moet af gaan: als je het gevoel hebt dat het kleintje te weinig eten krijgt en mogelijk daardoor zwak is, dan kun je het proberen met de hand te voeden. Maar als het ziek is, dan denk ik dat je verder de natuur zijn gang moet laten gaan. Stel dat het nu 4 weken oud zou zijn, dan had ik daar misschien anders over gedacht, maar dit kleintje is gewoon erg jong...


Sterkte er mee!
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

denneboom

Ik denk zelf dat het gewoon te weinig eten krijgt omdat de moeder er ook weinig aandacht voor heeft en t ook niet goed groeit naar mijn idee. dus wil het best proberen bij te voeren maar wat voer ik t dan en hoe?

Mars

Dan zul je het handopfok moeten geven. Dat is een soort poeder dat je aanmengt met water, een voeding speciaal voor jonge vogels.
Alleen is daar nu lastig aan te komen, aangezien het zaterdagavond is. je geeft je vogels niet toevallig pellets, he? Want dat zou je ook mogen vermalen en verdunnen.
Bovendien is het geen gemakkelijke klus: ik denk dat je het elke 4 uur moet geven (misschien wel 3 uur).

Daarnaast moet je er natuurlijk rekening mee houden dat er een reden is waarom moeders het kelintje niet goed voedt: of het roept niet genoeg om eten, of zij heeft het gevoel dat er iets mis mee is. In principe heeft ze het met 4 kleintjes niet te druk, dus dat zou ik niet als reden willen zien.

Misschien kun je even vermelden waar je woont? je weet nooit of er mensen van het forum nog wat handopfokpoeder voor je hebben (of desnoods wat pellets).

Groeten marcia

Edit: woonplaats is Deventer... is er iemand die kan helpen? ;)

Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

denneboom

Nee ik geef ze gewoon parkietenzaad, eivoer en grit
maar kan ik niet iets van eivoer malen met water en ze dat geven?
Ik woon in Deventer

Mars

Daar heb ik net zelf ook even aan zitten denken.. maar daar twijfel ik over. Eivoer is namelijk niet heel gezond voor de niertjes.
Nu ken ik mensen die hun parkietjes dagen lang met de handgevoed hebben met een eivoerpapje, maar ik weet even niet of ik je aan moet raden om dat te proberen.

Iemand anders misschien?
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

denneboom

Kun je die mensen misschien niet bellen dan? om te vragen hoe die dat gedaan hebben?
maar alvast bedankt voor de goeie hulp  ;D

Mars

Nee sorry, iets duidelijker: er was ooit iemand die dacht dat je een parkietje wel kon handvoeden met een eivoerpapje. Dat dat een goede vervanging van kropmelk was.
Maar dat is het dus niet, aangezien het schadelijk kan zijn vor het kleintje. Dus even afwachten wat de overige leden zeggen die hier misschien wat meer ervaring mee hebben..

Is het kleintje sinds vandaag zo lusteloos, of al langer?
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

denneboom

Hmmm ja maar ik wel wel snel weten wat ik kan doen want keb t idee dat als t zo door gaat ie niet heel lang meer leeft :(

Caradow

Ehmm...

De moeder laat het jong links liggen, terwijl het in het begin duidelijk wel goed gevoed is, anders had het nooit zo ver gekomen...

Ik neig ernaar om te zeggen, laat de natuur zijn gang gaan en grijp niet in...
Het jong heeft nu al zon grote achterstand dat ik me afvraag hoe het jong eruit komt als je het met de hand verder groot gaat brengen...
En dan hebben we het nog niet over het slagingspercentage, aangezien je helemaal geen ervaring hebt met handopfok...


denneboom

Kan ik het jong niet een beetje water bijvoeren om een beetje op kracht te komen tot ik weet wat het verder mag hebben?

ja daar heb je gelijk in caradow maar ik heb dus niet echt opties om het in leven te houden?

Mars

Nee, er is maar een heel minieme kans dat dit kleintje het gaat redden, zeker zonder goede voeding.
Wat je zou kunnen proberen is even een beetje lauwwarm water met een beetje opgeloste (druiven)suiker geven. Dat geeft een beetje extra energie (het liefste dus druivensuiker, je weet wel extrantabletje) en mogelijk dat hij dan toch weer om eten gaat piepen..

Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

denneboom

Maar mensen ik heb opties nodig wat ik kan doen?
heeft het zin om te proberen het in leven te houden
kan ik het niet tijdelijk alleen wat vocht geven
want ik weet niet hoelang het nog overleeft

Caradow

Ik denk het niet nee... het jong is al zo verzwakt!

Je hebt maar 1 koppel met jongen nu?  Anders zou je het eventueel nog bij een ander koppel kunnen leggen, maar ik denk dat je niet veel meer kunt hier.

Het kleintje lijkt een volledig lege krop te hebben, dat betekend dat het al een tijdje niet gevoerd is. Het ligt ook op de zij, terwijl normaal een kleintje de pootjes toch meer onder zich heeft...

Een jong word niet zomaar genegeerd door de oudervogels. Zodra een ouder merkt dat het jong het niet gaat redden, of niet goed gezond is, laat het het rustig sterven. MI is dat ook hier aan de hand...

Het is heel wrang, maar ik denk niet dat je hier nog moet willen ingrijpen...

Caradow

Vocht zitten geen voedingsstoffen in en vocht kunnen parkietjes heel goed langere tijd zonder...
Alleen vocht heeft het kleintje nu zeker niets aan..

Heeft het jong de afgelopen dagen/uren uberhaupt wel om voedsel geroepen?

Mars

En hoe groot je teleurstelling ook is, ik wil je er toch even op wijzen dat we in een eerder topic je er op hebben gewezen dat je niet zo maar moet gaan broeden zonder een goede voorbereiding. En 1 van die voorbereidingsdingen is dus hadopfok in huis halen.

Ik vind het heel sneu voor je, maar dit jong is gewoon al erg ver heen. Zoals caradow al schrijft: als je nog een koppel hebt, probeer het daar bij te leggen (ik zou het eerst wat suikerwater geven, misschien krijgt het wat energie), maar anders ben je gewoon te laat denk ik.

Groeten marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

denneboom

Het jong is net gestorven, we hebben het naar beneden gehaald en water met druivensuiker gegeven. het bewoog even wat maar het hielp niet en uiteindelijk stopte het met bewegen. ik ben in ieder geval blij dat ik nog 3 gezonde jongen heb. Bij een volgend nest zal ik er voor zorgen dat ik opfokmeel in huis heb maar van je ervaringen leer je vind ik. In ieder geval bedankt voor alle hulp

Jasmin

Jammer dat het kleintje is overleden

hillie

Wat sneu voor je dat het jong gestorven is.
sterkte er mee.