kosten van een parkiet

Gestart door dobbie, september 12, 2008, 22:14:52

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

dobbie

Beste mensen,
Ik was aan t googlen en tot mijn verbazing kwam ik een site tegen
over de prijzen van de (gras)  en andere soorten parkietjes,
ik heb volgens mij veel te veel betaald,
ik heb namelijk 35 euro betaald voor mijn parkietje .
deze man werkte namelijk bij mijn vriend in het ziekenhuis.
maar nu ik me meer inters eer in dobbie (de parkiet)google
ik heel wat af,dus ik heb het idee dat deze man de boel aardig loopt te flessen,
en dan nog een vraagje horen parkietjes geringd te zijn en als de eitjes uit komen is het normaal
dat je de natuur zijn gang laat gaan of laat je ook effe kijken daarna BV (.dierenarts)
die man waar ik mijn parkietje heb gekocht fokt ze gewoon voor de verkoop
en volgens mij gaan ze ook nog veel te vroeg uit het nest,
Hij wilde ook dat ik dobbie eerder zou kopen maar dat wilde ik niet omdat ik en mijn man full time
werken.En dobbie kon nog niet eens alleen op een stok zitten dus ik zei tegen mijn vriend nee ik wacht een paar dagen,pas toen dobbie alleen at en kon zitten heb ik hem pas mee genomen,
Als ik naar die fokker had geluisterd zou dobbie veel tammer worden als ik hem hand matig zou voeren.
en dan zou die niet bang zijn.maar zoals ik zij ik werkte te veel en kon dobbie niet geven wat hij nodig had.
ik heb die man toen 20 euro aanbetaald anders zou hij dobbie weg doen.en toen ik hem ging op halen moest ik weer 15 euro betalen,de prijs was zo hoog omdat dobbie naar de dierenarts is geweest ,maar hij heeft mijn vriend maar wat voor gelogen want als ik vraag naar de papieren,zijn ze r niet,,,,,
en by the way   hoeven ze niet geringd te zijn ??????????

ps mijn zusje wil dolgraag ook een parkietje
heeft iemand een betrouwbaar adresje voor mij
alvast bedankt

Piknikki

#1
35 euro is best wel wat veel, als ik het vergelijk met prijzen andere parkietjes.

Hm, en het klinkt ook wel wat verdacht.

Parkietjes hoeven overigens niet geringd te zijn. Alleen als de kweker is aangesloten bij een bond, krijgen de parkietjes een ringetje.

Over het algemeen zijn parkietjes bij een dierenwinkel ook wat duurder dan bij een hobbykweker.
De parkietjes die ik bij hobbykwekers heb gekocht kostten €5 en €7.
Bij dierenwinkels heb ik er €17,95, €16, en €14 voor betaald.

Die man waar jij Dobbie van hebt gekocht, klinkt mij als iemand die inderdaad geen eerlijke prijs heeft gevraagd.
Het kan best zo zijn dat hij voor Dobbie naar de dierenarts moest, of dat Dobbie van handopfok is, dan kan ik me inderdaad voorstellen dat Dobbie daarom duurder was. Maar het zou wel zo eerlijk zijn als hij dat kon aantonen met een bonnetje van de dierenarts.
Het is ook vreemd dat hij een aanbetaling vraagt. Dit heb ik bij geen van de hobbykwekers hoeven te doen. ??? Ze zeiden ook nog dat ik, als ik niet tevreden was, de vogeltjes kon komen ruilen. Mja, dat heb ik niet gedaan, ik was tevreden.

Het kan best zijn dat jij met een broodfokker te maken hebt gehad. Dit zijn mensen die parkietjes (of andere beestjes) kweken en fokken, puur om er geld aan te verdienen, en zich niet bekommeren om het welzijn van de diertjes. Je hebt er goed aan gedaan dat je Dobbie niet hebt meegenomen terwijl hij niet op het stokje kon zitten. Met 6 weken zijn grasparkietjes zelfstandig genoeg om bij de ouders weg te mogen. Neem dus nooit een parkietje wat jonger is dan 6 weken, dat is vragen om moeilijkheden.

Vaak ook zijn dierenwinkels niet altijd eerlijk en/of deskundig. Ilya had ik bij de dierenwinkel gekocht, daar zeiden ze dat het een mannetje van 3 maanden was. Dankzij dit forum ben ik er achter gekomen dat ze een popje is, en ook nog eens een aantal maanden ouder dan mij in de dierenwinkel werd verteld.

En tja, papieren.. En zijn kwekers die papieren van hun vogeltjes bijhouden, maar dit is niet gebruikelijk. Het lijkt me dat kwekers papieren bijhouden als ze een bepaalde mutatie (kleur of type) parkiet willen kweken, en de papieren moeten inteelt voorkomen.

Met eitjes kun je in de eerste instantie de natuur zijn gang laten gaan. Er moet dan wel een broedhok of nestkastjes aanwezig zijn. Maar soms willen de ouders het jong niet meer voeren, dan kun je overgaan op handopfok (het jong met de hand voeren). Er zijn kwekers die bewust om de dag of iedere dag eens de jongen met de hand voeden en daarna weer in het nestje terugzetten, om ze zo te laten wennen aan mensen.

Voor je zusje kan ik aanraden vooraf bij de kweker informatie te vragen. Bel bijvoorbeeld voor een afspraak, of je vrijblijvend mag komen kijken. Let dan op hoe de vogeltjes erbij zitten (levendig, alert), dus of ze een gezonde indruk maken. Let ook op de hygiëne (of de volière voldoende schoon is, of ze vers drinkwater hebben). Je kunt een kweker gerust vragen stellen, zoals hoe oud de vogeltjes zijn, welk geslacht ze zijn, hoe lang hij de vogeltjes heeft, of er koppeltjes zijn (let op dat je een koppeltje niet uit elkaar haalt), of ze ook groenten krijgen. Pas als je het echt vertrouwd, dan kun je er daar eentje kopen.
Prijs is niet zo erg belangrijk. Beter een gezond vogeltje voor wat meer geld, dan een goedkoop ziek vogeltje. ;)

joopie en mutz

Mijn parkietjes waren veel goedkoper ik heb ze uit de dieren winkel 24 euro geloof ik!

Marcus

Ik heb 7 euro betaald voor beide vogels.  :D Volgens mij ben je flink om de tuin geleid!

Lorri

Wow dat is inderdaad veel te duur.
Meestal kun je aan de prijs al gauw zien of de verkoper een hobby kweker is of het puur voor het geld doet.
Ik heb mijn parkiet in de dieren winkel voor €11 gekocht , en m'n andere parkiet kreeg ik gratis van mijn oom die hobby kweker is. :D