Kalk in het waswater?

Gestart door Tine, september 08, 2008, 19:34:44

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Tine

Hallo iedereen,

Mijn parkietje woont in Leuven, waar er veel kalk in het water zit. Nu heb ik hier op het forum al veel gelezen over het aanzuren van drinkwater dat ik dan ook zal moeten doen (ik ga een beetje citroensap in het drinkwater doen), maar hoe zit dat met het waswater? Moet ik gedestilleerd water gebruiken als ik Phoenix wil wassen met de plantenspuit of mag dat ook met kraantjeswater? Ik vroeg me af of kalk net goed of niet goed is voor het verenkleed, het lijkt me namelijk wel leuk om haar op termijn te leren douchen onder de kraan (maar dit kan dus alleen als kalkwater niet slecht is voor de veren).

Groetjes,
Tine

Parkieten-Freak

Kraanwater is prima om de vogel mee te besproeien, ik neem tenminste aan dat het water bij jullie uit de kraan gewoon goed gezuiverd en drinkbaar is.


Tine

Het is drinkbaar, de parkiet krijgt het ook al zo lang ze leeft (2 j) maar het is niet zoooo heel lekker vind ik, maar ik drink dan ook enkel Spa  ::)

Jacko

Komt er dan alleen maar water met kalk uit jouw kraan, overal? ???

Tine

Ja, het water is in Leuven kalkrijk, dit merk ik doordat de waterkoker bijvoorbeeld veel sneller aankalkt dan thuis (in Limburg). En dit is overal in Leuven zo, dus het zal aan de streek liggen denk ik.
Nu, op zich brengt dit geen problemen met zich mee, zoals ik al zei drinkt Phoenix dat water al 2 jaar, maar ik vraag me af of het kwaad kan of misschien juist goed is voor het verenkleed.

Mars

Het water in Leeuwarden is ook kalkrijk (hard water noemen ze dat ook wel hier).
Geen probleem hoor!



In vrijwel al het water uit de kraan zit kalk, alleen in de ene plaats wat meer dan in de andere. dat merk je oa door de kalkaanzet aan je koffiezetapparaat en de waterkoker. Die heeft dan sneller witte (of bruinige) kalkafzettingen.

Zacht water heeft dat dus minder, bronwater is een voorbeeld van zacht water (om er maar even een waterlesje bij te geven voor wie het niet volgt).
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..