Eet geen trosgierst!!

Gestart door Mau, september 07, 2008, 19:05:43

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Mau

Hallo allemaal,
Ik ben al aan het zoeken geweest in vorige vragen, maar heb mijn vraag of soortgelijk niet gevonden.
Ik heb sinds afgelopen dinsdag een parkietje, maar deze eet geen trosgierst, maar wel veel zaadjes hoe vol of leeg ik het bakje ook vul en hij/zij gooit veel in de bodem van de kooi en op de laminaatvloer. Hoe ga ik hier mee om?

Hij/zij gaat bij me op de vinger zitten, ene keer langer dan de andere keer, maar vanmiddag vloog hij/zij er ineens uit, onverwachts,, dus snel gordijnen dicht, vloog kamer heen en weer, stootte het hoofdje, maar ging toen rustig op de lamp zitten, stokje uit de kooi voorgehouden en daar ging hij/zij opzitten. Zo ondertussen rustig pratend en lopend 5 meter naar de kooi gelopen en hij/zij er weer ingezet. Ging rustig zitten, na ong 15 min begon hij/zij weer te spelen,eten, tjilpen.
Ik heb hij/zij voor 2 uur met rust gelaten, nu wou ik weer oefenen, kan dit? En heeft hij/zij geen vertrouwen in me verloren nu?
Verder mooie, duidelijke site.Veel andere vragen welke ik had heb ik inmiddels antwoord op gevonden.
Trouwens hij/zij heet Ceesje.
Alvast bedankt, ik hoor graag.

Piknikki

Hoi Mau!
Ik heb ook zo'n parkietje wat eerst heel graag zaadjes uit haar bakje ik het rond smeet. Ik ben bang dat je hier niet zoveel tegen kunt doen. Een voederfonteintje is geen aanrader. Maar je zou wel eens kunnen proberen de zaadjes in een overdekt bakje aanbieden, dit vermindert de rommel al. Na een tijdje zal het vast een oud spelletje zijn om zaadjes in het rond te gooien, dus dit is geen blijvend gedrag.

Het kan altijd eens gebeuren dat je parkietje onverwachts uit de kooi floept (het is mij ook wel eens gebeurd, helaas is dit parkietje het raam uit gevlogen). Nou doe ik altijd voordat ik de kooi open zet - ook al is het maar om de bakjes te verschonen - de ramen en deuren dicht. Mocht je parkietje nog een keer uit de kooi floepen, blijf dan zelf zo rustig mogelijk en dan zal Ceesje waarschijnlijk ook niet in ernstige paniek raken.
Ik denk niet dat Ceesje vertrouwen in je verloren heeft, absoluut niet. Je zal het aan zijn/haar gedrag merken, doordat hij banger is dan voorheen, als hij/zij je niet meer zou vertrouwen.

Je kunt gerust een paar keer per dag oefenen (eventueel opbouwen). Zo'n drie tot vijf keer. Af en toe rust is wel belangrijk voor je parkietje, dus dat doe je prima. Je kunt ook tegen Ceesje praten als hij in de kooi zit, en kijk of hij/zij naar je toe komt. Je kunt Ceesje voorlopig ook met zaadjes of een speeltje lokken/belonen totdat hij/zij trosgierst eet.

Over het trosgierst - je kunt proberen een paar stukjes in het voerbakje te leggen, of een stukje van de sliert bij het favoriete zitplekje van Ceesje te hangen. Vroeg of laat zal Ceesje er toch nieuwsgierig naar worden.

Veel succes! ;D
-Nikki.

Tine

Hallo,

Wat ik geprobeerd heb - en met succes - om mijn parkiet trosgierst te laten eten is er een klein stukje van aan te bieden in plaats van de hele reep (zo'n grote stengel schrikte haar af) en er mee te kraken en zelf kleine zaadjes beginnen los te maken. Wat ik al doorheb over parkieten is dat ze alles graag kapot doen en rondgooien, dus als jouw parkiet doorheeft dat dat ook heel goed met trosgierst gaat, gaat hij dat waarschijnlijk ook proberen. Zo is het toch bij mijn Phoenix gegaan. Ze heeft dan tijdens het "slopen" per ongeluk van de trosgierst zaadjes in haar bekje gekregen, waarna ze proefde dat het goed smaakte en nu is ze er verlekkerd op.

Caradow

Waarom is het zo erg dat een parkietje geen trosgierst wil? Zo gezond is het nu ook weer niet!