mijn eerste parkietje? heb ik wel genoeg tijd?

Gestart door Stefanie, augustus 30, 2008, 22:47:53

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Stefanie

hooi,

ik krijg over een paar weken mijn eerste parkietje,
ik heb alles al aangeschaft en hij krijgt een prachtige kooi en kamer waar die als hij eenmaal tam is zovaak los mag als het kan.
maar als hij er straks is weet ik niet of ik genoeg tijd heb aandacht aan hem te geven.

ik ben halve dagen thuis, en ik zit er echt mee
ik wil dat kleine beestje echt niet te kort doen,

geef me alsjeblieft raad,
zou het ook goedkomen als ik middagen en avonden thuis ben?
kijk dan schenk ik hem zoveel mogelijk aandacht als het kan :)

laat de reacties maar komen, ben erg benieuwd
Groetjes Stefanie

Piknikki

#1
Ah, ook al verkocht aan een parkietje? :D
Waarom neem je er geen twee?
Dan weet je zeker dat ze elkaar nog hebben als jij er niet bent.

Maar wil je het echt bij eentje houden, dan kun je een parkietenvriendje (plastic parkietje voor aan de zitstok) in de kooi zetten, een spiegeltje erin hangen (en voldoende andere speeltjes), en ook de radio aanlaten voor achtergrond muziek. Natuurlijk, dit is niet hetzelfde als echte aandacht, maar ik denk wel dat het goedkomt als jij hem de rest van de dag gezelschap houd. :)
Als je alleen de ochtenden weg bent, dan valt het reuze mee, hoor. Als je van 9 tot 5 weg zou zijn dan zou hij zich op den duur wel 's eenzaam kunnen gaan voelen.

Groetjes,
-Nikki.

/edit
Ik weet het niet zeker, maar ik denk dat je parkietje op een gegeven moment ook wel went aan die ochtenden alleen. Na een paar weken zal hij wel ongeveer kunnen inschatten wanneer je terugkomt en dan zal hij zich daar op aanpassen. Kan hij fijn spelen terwijl hij ook weet dat je over een paar uur weer terug bent. ;) Ik denk dat iedereen z'n parkietje(s) wel eens voor een paar uurtjes alleen moet laten, dus dat is geen ramp.

Mo

Hoi,

Als je de middagen en avonden thuis bent kun je genoeg aandacht schenken aan je parkietje.Zorg in ieder
geval als je 1 parkietje hebt dat je een ruime kooi heb zodat ie lekker kan klauteren en bewegen in de kooi.
Verder als ie voldoende speeltjes heeft om mee te spelen zal ie zich niet snel gaan vervelen en zich eenzaam voelen.
Ikzelf werk sindskort 38 uur en daarnaast nog een dag naar school. Dus ik ben 6 dagen in de week van half negen tot 18:00 van huis. Ik heb 2 parkietjes zodat ze lekker met elkaar kunnen spelen en zich niet vervelen als ik er niet ben. Verder heb ik ook een ruime volire aangeschaft sinds ik zoveel van huis ben zodat ze lekker kunnen fladderen en vliegen in de kooi. Zo krijgen ze toch de beweging die ze eerder gewend waren. En ik heb het niet het idee dat nu ze minder aandacht van mij krijgen doordat ik veel weg ben dat ze zich eenzamer zijn gaan voelen.
Zolang je ze maar genoeg alternatieven aanbied voor de tijd dat je niet thuis bent is er niets aan de had.

Veel plezier met je toekomstige parkietenvriendje/dinnetje

Groetjes Mo

Caradow

Ik denk dat als hij alleen de ochtenden alleen zit dat hij al enigszins in een luxepositie zit vergeleken met vele parkietjes hier op het forum.

Maar dan nog, 2 is beter gezien het groepsdieren zijn. (maar als je eenmaal besmet bent met het parkietenvirus, zal dat snel genoeg  gerealiseerd worden ;))

fullmetalgirl

je hebt genoeg tijd voor 1 parkietje als ik dat zo hoor :)
zoals iedereen al heeft gezegd 2 is natuurlijk beter (deze kun je nogsteeds samen tam maken)

maar als je 1 parkietje neemt kan dat ook hor.. wat speeltjes .. een radio..
spiegeltje of plastic vriendje ben ik zelf geen voorstander van. maar dat kun je overwegen.
(ze zien daar een vriendje in en gaan er tegen babbelen en sommigge worden verliefd op hun nep vriendje)
maarja houd ze wel bezig  ::)

Stefanie

#5
bedankt voor de tips en de aanmoedigingen om toch door te gaan.
ik heb nog eens een heleboel informatie gelezen en rond gevraagd op mijn werk(intratuin)

ik denk wel dat het er 2 worden, maar ik begin met 1 en dat niet thuis zijn is de radio inderdaad wel een optie,
maar nu heb ik nog een vraag
ik zet hem eerst rustig op mijn kamer neer want we hebben een hond en 2 broertjes die dat beestje waarsschijnlijk niet met rust kunnen laten.
als hij eenmaal tam is kan ik hem dan mee naar beneden nemen, zonder kooi op de hand/schouder?
of zal ik dan het kooitje beneden zetten omdat daar overdag wel vaak mensen lopen.
als hij nu overdag boven staat als ik er niet ben raden jullie dan wel of geen spiegel aan omdat de een zegt dat ze dan verlieft worden en agressief, en ander zegt ja moet je doen want dan is die niet alleen?

dan neem ik over een paar maanden als het me allemaal bevalt er eentje bij zodat ze samen zijn overdag

dan moet ik opnieuw beginnen met tam maken, toch?
want als de een tam is en de ander niet, dan word mijn eerste ook minder tam lijkt mij?
ik moet nog zoveel leren hahhaa...

maar ik twijfel gewoon nog erg, en dit is een goeie site dus laat de reacties maar komen:D!

alvast heel erg bedankt!

Groetjes Stefanie

samengevoegd bij je eerste vraag ;) Caradow

Mo

Je kunt rustig eerst met eentje beginnen en die eerst goed tam maken. Als je een tweede er bij neemt wil dat niet zeggen dat de eerste niet meer tam is, of minder tam wordt. Als je ze beiden genoeg aandacht geeft zal je merken dat de tweede dingen overneemt van de eerste. De eerste wordt een soort leermeester voor de tweede. Dus dat kan ook heel veel schelen in het tam maken van de tweede. Als ie ziet dat de eerste zonder angst bij je komt zal de andere dat ook makkelijker gaan doen. En zo zijn er nog veel meer dingen.

Je kan rustig de kooi boven laten staan en je parkietje meenemen naar beneden. Maar je zou ook eens kunnen uitproberen hoe het is als je parkietje gewoon beneden staat. Hoe reageerd de hond erop en je parkietje op de omgeving. Als je merkt dat het parkietje er onrustig van wordt, of dat de hond je parkietje niet met rust laat, dan kun je de kooi beter op een rustiger plekje zetten. Je moet dat gewoon uitproberen en je zult vanzelf de beste oplossing vinden wat voor iedereen het prettigst is.

Wat de speeltjes betreft, is het ook gewoon uitproberen wat ie leuk vind en wat niet. Je kunt er rustig een spiegeltje in doen. Als je merkt dat je parkietje er agressief van wordt verwijder je hem weer uit de kooi. Ook voor het tam maken maakt een spiegeltje geen verschil. Tam maken is puur een kwestie van veel aandacht geven en heel veel geduld hebben. Wie weet helpt een spiegeltje bij jou parkietje juist erg veel om hem tam te krijgen.
Het zijn levende wezentjes en die hebben allemaal hun eigen karakter. Dus ieder is verschillend en zal ook anders reageren op dingen. Ik zou zeggen twijfel niet en probeer gewoon van alles uit. je zult merken dat je je parkietje steeds beter leert kennen en zien wat ie wel of niet leuk vind.

Groetjes Mo

Piknikki

Citaat van: Stefanie op augustus 31, 2008, 14:05:43
als hij eenmaal tam is kan ik hem dan mee naar beneden nemen, zonder kooi op de hand/schouder?

Dit lijkt me een minder goed idee. De kooi is de vertrouwde omgeving van je vogeltje. Als hij tam is, neem ik aan dat je hem ook een aantal uren per dag loslaat in je kamer. Zo wordt zijn vertrouwde omgeving al iets uitgebreid, maar de kooi is nog steeds zijn 'huisje'. Hij zal dan door je kamer vliegen voor zijn plezier, en omdat hij hier dan al een hele lange tijd heeft rondgekeken, is het al iets minder nieuw (eng) voor hem. Echter, als je hem op je hand of schouder naar beneden meeneemt, haal je hem uit zijn veilige vertrouwde omgeving en kan hij ieder moment schrikken en wegvliegen (misschien niet naar buiten, maar toch).
Misschien zou je dan eens, als hij zich comfortabel voelt op je kamer, zeg maar, na twee maanden, in het weekend als jij er ook bij bent, hem in zijn kooi meenemen naar de huiskamer. Zo kan hij al iets wennen aan deze nieuwe omgeving, en kun je hem doordeweeks zijn vliegvrijheid geven in je eigen kamer. Als hij zich ook op zijn gemak voelt in de huiskamer (met of zonder jou), kan hij hier ook eens uit de kooi. Houd dan wel je hond goed in de gaten (zet die eventueel even in een andere kamer) zodat je vogelvriendje rustig zijn gang kan gaan. :)

Voordat ik mijn parkietjes had, maakte ik me ook enorm zorgen of ik de beestjes niks tekort zou doen. Maar je zult zien dat het reuze meevalt. Het vogeltje moet evengoed aan jou wennen als jij aan hem. ;) Zoals Mo al zei, je leert je parkietje steeds beter kennen en dan kun je hem ook beter aanvoelen.