gewicht!

Gestart door pirusje, augustus 28, 2008, 12:06:54

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

pirusje

Hallo ik zit met een vraag, onze koko is een maand of 2 oud en weegt maar 25 gram, is dat normaal?


bluebird23

#1
Wat een aparte vraag, ik zou't iet weten in ieder geval..
Hij is nog wel erg jong 10 weken....en erg klein, maar dat hoort misschien zo.. dat weegt toch ook niks.. dat 'spul'  ;)

De mijne is 15 weken.. ik ga hem direkt in de weegschaal zetten, wat een goed idee..
moment ik ben zo terug.. even Bibi wegen..

Goh.. Bibi is 15 weken en het weegschaaltje gaf ongeveer, tussen de 45 en 48 gram aan.
Maar het is een Engelse Grasparkiet.. zijn altijd groter.
Wat een leuk onderwerp, hahaha

Misschien dat meer parkieten baasjes hun parkieten kunnen wegen, leeftijd erbij en dan hierbij neer zetten,
als Pirusje akkoord gaat.

pirusje

zeker ga ik akkoord,  ;D
maar wanneer dat ik koko gekocht had wist ik niet precies hoe oud hij was,
ik zag dat hij een van de kleinste was en ik schatte dat hij ongeveer een maand was,
en ik heb hem nu een maand ofzo...

happy girl

ik zag dat hij een van de kleinste was en ik schatte dat hij ongeveer een maand was,
en ik heb hem nu een maand ofzo...


ik neem aan dat ie zo wie zo 6 weken of ouder was ?? want ik begreep dat ze eerder niet verkocht mogen worden?

Wouter

Ik zou hem op zo'n 3 maanden schatten, aangezien zijn neusdopje al helemaal blauw is.
Qua gewicht is hij aan de lichte kant, een volwassen parkiet hoort tussen de 30 en 50 gram te wegen.

pirusje

#5
ow jah, een typ- foutje,

maar hoe moet ik maken dat hij verzwaard?

ik vind dat hij een klein gestalte heeft maar dat kan toch geen 5 gram schelen...

ik bedoelde 1.5-2 maand

Wouter

Verzwaren: ik zou zeggen steeds een klein beetje meer zaad geven of trosgierst.
En hij ziet er ook op de foto wel redelijk mager uit.

simpy

Hallo.

Ik heb hier thuis een parkiet die is altijd aan de magere kant geweest. Maar deze parkiet is nu al 10 jaar oud en in hardstikke gezondheid. Dus je moet je niet al te druk maken over zijn gewicht, als het aan mij ligt dan. :P

Groetjes, Simone

pirusje

ik geef hem een bakje maar hij eet er niet veel van, als ik de pellen zie blaas ik erin tot ik zaadjes zie , als ik niet genoeg zaadjes zie dan geef ik hem ander eten,
heb vandaag nog een ander bakje eten gehangen.

Wouter

Als hij niet goed eet moet je eens een ander merk proberen of even langsgaan bij de dierenarts, want het is niet gezond als een parkiet niet genoeg binnenkrijgt!

Petr@

Wat voor zaadmengels geef je? Xtravital is een goede zaadvoeding waar ze maar 1 1/2 tot 2 scheppen van nodig hebben. En zo kunnen ze ook niet snacken.

Even over het wegen ik woog mijn parkieten ook wel eens maar ben er wel achter gekomen dat me weegschaal afwijkt.Ik heb hier een popje dat volgens mijn weegschaal 51g weegt.
Je zou even het borstbeentje kunnen voelen of dat heel scherp aan voelt als dat zo is dat is je parkietje te mager.Voel je hem een beetje is het goed, voel je hem helemaal niet dan is hij te dik.


Petra
In Memory: Mijn lieve Mitzi 2010
                  Mijn allerliefste Vledder 2013
                  Mijn altijd lieve angstige Goofy 2014
                  Mijn lieve pratende Pluto 2014
                  Mijn lieve dikke Luna 2015
                  Mijn lieve kleine Lola  2016

Caradow

#11
Laten we nu asjeblieft niet allemaal onze vogels gaan wegen en de gewichten hier neerzetten en elkaar bang maken door te zeggen dat een parkiet te licht is.


Ja, zo tussen de 35 en 50 gram is een normaal gewicht voor een standaard grasparkietje, maar het is een standaard, dat wil niet zeggen dat alle parkietjes daar aan (moeten) voldoen.
Het gewicht van een parkietje is ook sterk afhankelijk van lichaamsbouw, net als bij mensen en kan dus best meer of minder wegen dan bij de standaard word aangegeven.

Het gewicht bepaalt niet of een parkiet te licht of te zwaar is, daar is dus een ruimere observatie voor nodig. daarvoor moet je dus inderdaad het borstbeen voelen en de algehele conditie van de vogel bepalen. Het beste kun  je dat dus door een vogelarts laten doen, zeker als je er zelf geen ervaring mee hebt.

Op een foto kun je lang niet altijd beoordelen of een parkiet te licht of te zwaar is, het voelen van het borstbeen is een van de dingen die daarin veel meer uitsluitsel geeft.

Dus 1 dringend advies:

Voordat we hier nu allemaal gaan zorgen dat de vogel van Pirusje flink in gewicht gaat aankomen, gaat Pirusje even na of de vogel inderdaad veel te mager is of dat het allemaal best wel meevalt en dus even naar de vogelarts om het te laten beoordelen. Als de vogel echt veel te mager zou zijn, dan zal een vogelarts een plan moeten geven, om de vogel gecontroleerd aan te laten komen en niet zomaar vanalles erbij gaan geven waardoor de vogel misschine naar de andere kant uitschiet.  @ PIrusje: Als jij serieus het gevoel hebt dat jou vogeltje aan de magere kan is, dan is het zeker aan te raden om hem na te laten kijken door een VA. Te mager kan op verschillende ziektebeelden duiden, al hoeft dat niet perse, maar dat kan alleen ee VA beoordelen.

We gaan niet allemaal in paniek onze vogels wegen. Het wegen is vooral van belang bij een aantal ziektebeelden (bijv Megabacterie) waarbij de vogels snel afvallen. Bij het overzetten op pelletvoeding is het gewicht een goede graadmeter om in de gaten te houden de vogel genoeg binnen krijgt.


Wouter

Goed gezegd! Ik ben het hier helemaal mee eens!

pirusje

ik ook, maar ik heb wel nog een vraagje, het borstbeen, is dat bovenaan het lichaam?
ik vind het niet erg scherp

en het kan dat ons weegschaal afwijkt...

Caradow

Het borstbeen is het bot dan de ribbetjes met elkaar verbind. Zeg maar het bot dat bij ons ook op de borst zit, zo zit dat bij parkietjes ook.
We noemen het borstbeen scherp, als het dusdanig duidelijk voelbaar is en naast het borstbeen ook weinig vet/spierweefsel te voelen is.
Voel je het borstbeen haast niet, omdat er juist veel vet/spierweefsel voelbaar is, dan is het vogeltje te dik.

Moppers

Ik heb eens even in mijn verzameling parkietenfoto's gebladerd op zoek naar een frontale foto. Die heb ik in paint bewerkt. De donkerrode lijn in de foto geeft aan waar het borstbeen zit.

[verwijderd door de beheerder]

pirusje

ik vind niet dat het erg scherp is..,
maar ik geef koko nu wat meer fruit enzo...

pirusje

ik denk dat de weegschaal niet zo goed is,
vandaag woog hij ongeveer 32 gram =)

Dolce

beste pirusje,

kijk voortaan alsjeblieft even verder, ik heb hier nog niet zo lang geleden een topic over geplaatst, met precies de zelfde vraag.

en mij werd precies het zelfde antwoord gegeven,

dus is dit topic eigenlijk een beetje zonde

pirusje