Mijn eerste jong...help !!

Gestart door fonske, augustus 26, 2008, 22:30:59

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

fonske

Als trotse "vader" van één jong (vader en moeder zijn ongeveer één jaar oud-slechts één eitje is uitgekomen) kom ik tot de vaststelling dat het jong ,na drie weken in het broedblok te hebben doorgebracht,er maar niet uit wil komen.Het diertje is volledig "bepluimd"-de staart is mooi uitgegroeid-een prachtige parkiet !!
Ik stel nu echter vast dat de tenen niet zijn volgroeid.
Aan één poot tel ik slechts drie tenen-aan de andere zijn het er vier.De poot met vier tenen ziet er nog het meest "normale" uit...ook al zijn de tenen de helft te kort,ze hebben geen nageltjes.De poot met de drie tenen ( en een hel klein stompje) is echter voorzien van drie -echt veel te korte-tenen ..eveneens zonder nagels.
Ik heb het dier nu op de bodem van de kooi gezet.De ouders voederen hem wel,hij maakt echter geen aanstalten om te vliegen.
Het dier ziet er verder volkomen gezond uit en gaat (op z'n eigen manier) wat rond op de bodem van de kooi.
Ik heb vanaf het uitkomen van het ei enerzijds parkietenzaad en anderzijds gierst en eivoer gegeven.Dagelijks is alles ( ook het water) ververst.
Mijn vraag is : Had ik deze misvorming kunnen voorkomen? Is er een kans dat de tenen nog groeien?
                   Zijn er middeltjes om dit dier een "normaal" leven te laten doorbrengen- het kan op geen stokje zitten...
Dank voor uw reacties.
Ivo Smets

Moppers

Parkietjes met misvormde pootjes leren snel genoeg hoe ze stabiel op een stokje moeten zitten. Vooral voor dit parkietje zal het denk ik geen probleem zijn, aangezien het niet eerst andere voetjes is gewend. Het is dus niet ineens een omschakeling van volledige pootjes naar minder, maar hij moet net als alle andere jonge parkietjes van het begin af aan leren hoe je op een stokje kunt blijven zitten. De hersentjes van jonge wezentjes zijn nog erg plastisch, dus die passen zich goed aan aan de situatie, of die situatie nu de norm is of niet.

Of je er goed aan gedaan hebt het jong uit het blok te halen kan ik je niet vertellen, ik heb geen verstand van kweken.

Milo-Pixel

Een jong die drie weken oud is, zit normaal nog gewoon lekker in het blok. Ik zou hem dus terugzetten. Het is ook logisch dat hij nog niet vliegt, daar heeft hij namenlijk de leeftijd nog niet voor. Ook is het logisch dat hij nu nog niet op een stokje kan zitten.

De kans dat de tenen nog groeien is eigenlijk nihil. Het is een misvorming van het lichaam, in dit geval de pootjes. Dit kan niet zomaar aangroeien. Maar ze kunnen er wel goed mee omgaan, hij is niet anders gewend.

Ga je het jong zelf houden?

Mars

Ik sluit me bij Marit aan: zet het jong gewoon lekker terug in het blok, het komt er wel uit als het daar aan toe is. Als het tam wilt maken mag je het er wel af en toe uithalen en lekker even aaien of voorzichtig  proberen of het al trosgierst wil eten. Maar voor gewoon zelfstandig eten en op de stok zitten lijkt het nog wat te vroeg (uitzonderingen daargelaten). De meeste parkietjes 'vliegen' met 4 tot 6 weken leeftijd uit. Vaak hebben ze dan eerst behoorlijk moeite om op de stok te blijven zitten en dat zal deze helemaal hebben.

Of je de vervormde pootjes had voorkomen? Tja, het kan een speling van moeder natuur zijn, maar het is ook belangrijk dat jij zeker weet dat de ouders geen familie van elkaar zijn.
Net als bij mensen gaat er dan wel vaker iets mis. Als dat het geval is (het zouden broer en zuster kunnen zijn, bijvoorbeeld). Dan raad ik je zeer aan om niet meer met ze te kweken: de kleintjes hoeven niet per se vervormingen te hebben, maar zullen veelal zwakker zijn dan hun soortgenootjes en dus eerder ziek worden en dood gaan.
Dus zorg er voor dat je dat in ieder geval zeker weet.

Groetjes Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

chrikske

zou je anders eens een foto kunnen maken van de pootjes?,  ::)
ben benieuwd hoe deze eruit zien.

groeten Christophe