hoe zie ik dat??

Gestart door xander, augustus 23, 2008, 22:13:06

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

xander

hoe zie ik dat mijn parkieten heb gepaard??
en dat er een jongen of meisje bij kan komen??

groetjes, xander

Mars

Parkieten zullen niet zo snel paren als ze geen broedgelegenheid hebben. En als ze al paren dan zal het popje niet zo snel eitjes gaan leggen, tenzij je daarvoor een broedblok ophangt.

Dat kun je het beste alleen doen als je veel van parkietjes afweet en een goede voorbereiding (extra voedingsstoffen, goed dag-nachtritme) hebt getroffen. Ook moeten je parkietjes ouder dan een jaar zijn en geen familie van elkaar zijn.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Thomie

Als ik een broedhok ophang dan zie ik mijn parkieten vaak paren. Ik weet het niet zeker maar als ik kijk hoe vaak ik ze zie paren dan lijkt  het alsof ze overdag elk uur/twee uur een keer paren.
Je kunt het paren ook wel aan zien komen, het mannetje maak zich dan groot en gaat alsmaar naar het popje toe. Het popje maakt zich dan klein (bukt naar beneden met haar hoofd) en loopt dan meestal een paar keer weg. Ze zijn dan druk heen en weer aan het lopen naar elkaar en van elkaar af. Na een tijdje springt het mannetje op de rug van het vrouwtje en gaat de staart van het vrouwtje opzij en de staart van het mannetje gaat naar beneden. Het duurt maar een paar seconden en dan hebben de vogels gepaard.

Ik heb mijn parkieten ook wel eens zien paren terwijl er geen nestkastje hing, maar dat zie ik bijna nooit gebeuren.

Petr@

Nou ik heb hier 2 koppels die volop aan het paren zijn zonder nestkastje ;)



Petra
In Memory: Mijn lieve Mitzi 2010
                  Mijn allerliefste Vledder 2013
                  Mijn altijd lieve angstige Goofy 2014
                  Mijn lieve pratende Pluto 2014
                  Mijn lieve dikke Luna 2015
                  Mijn lieve kleine Lola  2016

Moppers

De enige manier om naderhand vast te stellen dat er gepaard is, is als er bevruchte eitjes komen. Je kunt het verder niet aan de vogels zelf zien.
Zoals hierboven ook vermeld worden eitjes bijna alleen gelegd als er daarvoor een geschikt broedblok is aangeboden. Maar zonder broedblok kan er ook nog gepaard worden. Paren wil niet zeggen dat er eitjes komen. Mijn paartje Binky en Deuntje zijn voor en tijdens de zomer af en toe, eh, van bil gegaan (;)), maar aangezien zij geen broedblokje hebben zijn er geen eitjes van gekomen.
(ik weet trouwens dat ze gepaard hebben omdat ik het enkele keren met eigen ogen gezien heb)

roha

Je kunt aan de parkieten zelf niet zien of ze net gepaard hebben. Je weet het alleen als je het zelf ook daadwerkelijk ziet gebeuren.
Heb je dit niet gezien, weet je dat alleen maar als er bevruchte eitjes zijn.
Er zijn ook popjes (uitzonderingen) die zonder paring eitjes leggen, maar deze zullen nooit bevrucht zijn.
Een paring zelf hoeft ook geen eitjes te geven, zoals al eerder benoemd is, komen er na een paring vaak alleen eitjes als er ook een geschikte broedgelegenheid wordt aangeboden.
Hoe weet je of de eitjes bevrucht zijn, dit is heel moeilijk te bepalen, je weet het echt zeker als er een jonkie uitkomt kruipen (tenzij er complicaties zijn geweest).
Het blijft vaak ook niet bij 1 eitje  ;)
Je kan pas later zien of het een mannetje is of een popje, maar daar staat ook voldoende over geschreven, met veel foto's erbij. Kijk maar eens rond op het forum, an vind je vast nog wel meer informatie hierover, veel plezier!  :)