gewicht parkiet.

Gestart door Mo, augustus 19, 2008, 20:55:24

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Mo

Hoi Allemaal,

Ik had een vraagje over het gewicht van mijn parkietjes.
Ik heb 2 parkietjes, waarvan Elmo 6 jaar is en 30 gram weegt en Pukkie 9 maanden 55 gram weegt.
Ik vind dit wel een heel groot verschil. Zal pukkie te dik zijn of Elmo te mager.
Zelf kan ik niet zeggen dat ik Elmo de laatste jaren dunnen is geworden en toen ik Pukkie kreeg had ik wel gelijk zoiets van he zij is wel een stuk molliger dan Elmo ( puk heb ik gekregen toe ze 6 weekjes was. Ik weet nu niet of dit gewicht normaal is of niet. Wel lees je verschillde waarden van gewicht voor parkieten, maar wat is nou echt realistisch.

Toen ik Pino nog had die kon je echt zien dat ie te mager was door zijn ziekte, maar Elmo lijkt mij erg ligt, maar heeft wel een bol buikje, niet zo ingevallen als Pino had en Pukkie is een lekkere stevige meid.

Graag jullie mening.

Groetjes Mo

hillie

IK weet niet precies hoeveel een parkietje moet wegen.
Dus of de ene de dik is of de andere te mager kan ik niet zeggen.
Maar misschien is pukkie wel een Engelse grasparkiet.... :-\
En die zijn wel wat steviger dan een gewone parkiet.
En anders moet je even de antwoorden van de experts afwachten.

groeten hilde

Mo

Hoi,

Nee Pukkie is geen Engelse grasparkiet, maar een gewone gewone parkiet.  Of het zou een kruising van Engels met gewone moeten zijn dat ze er tussenin zit. Dat zou ik niet met 100% zekerheid durven te zeggen. Ze ziet er in ieder geval uit als een gewone parkiet.

Groetjes Mo

Meltjuh

Een "normaal" parkietje weegt zo rond de 40 gram. Een engelse parkiet is iets groffer en zal daarom ook wat zwaarder zijn.
Maar ook bij de normale grasparkietjes onderling vind je toch veel verschil in het gewicht. Mijn parkietje Myla is een stuk zwaarder dan haar opa en oma waren :-X.

Als je wilt weten wat het normale gewicht is van jou parkietje dan is het handig om hem zo nu en dan te wegen. Aan het borstbeen kan je ook zien of voelen of Elmo wat aan de magere kant is en of Pukkie juist wat te dik is.

Mo

Alle keren dat ik Elmo heb gewogen zat ie altijd wel rond de 30 gram, wel eens 33 gram. maar nooit zwaarder. Hij is ook een hele energieke vogel. Heel veel vliegen in de kooi ook een echte drukte maker, gevalletje ADHD.
Pukkie had ik nog niet eerder gewogen, omdat ze niet toe liet, tot net dus dat is de eerste keer dat ik haar had gewogen en dus zag dat ze 55 gram weegt. Wel wist ik dat ze een stuk forser is dan Elmo, want dat verschil merk je wel als je ze vast pak.
Elmo's borstbeen kun je voelen, maar is niet botterig als toen Pino die ziek was. Pukkies borstbeen is minder goed te voelen als die van Elmo, maar wel te voelen.

Zelf heb ik het idee dat puk ook een stuk voller is in zijn geheel of eigenlijk moet ik zeggen breder. Want qua groote is ze net zo groot als Elmo.

Groetjes Mo

Mars

Ik vind de een wel erg zwaar en de ander erg licht.
Vooral de lichte zou ik me wel zorgen over maken.

Milan en Ilse's Mylo zijn (waren) allebeide rond de 35 gram, beide kleine parkietjes. Het eerste jaar van hun leventje zijn parkietjes meestal nog wat lichter, maar mijn ervaring is dat ze daarna nog wel wat aankomen.  Een vogel van 6 jaar oud en 30 gram vind ik daarom wel wat licht. Lijkt ze ook in gewicht veranderd de laatste jaren?

Mag ik vragen wat ze te eten krijgen (zaad, welk merk, hoeveel... en wat verder nog?) Een oorzaak van het gewicht (voor beide) kan liggen in de voeding.

Groetjes Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Mo

Ze krijgen gewoon zaadjes van dat schepzaad geen idee wat voor merk dat is. Heb Elmo toen proberen over te zetten op pellets , maar dat weigerde hij te eten, dus ben ik er mee gestopt. Elmo is eigenlijk nooit zwaar geweest en al een aantal jaar op dit gewicht. Misschien een 2 gram meer. Maar zeker niet meer dan dat. Elmo was ook altijd lichter dan Pino die er nu niet meer is, pino zat meestal rond de 35 tot 37 gram) Verder krijgen ze enkele keer trosgierst 1 keer in de 2 maand een sliert. En verder fruit en groente.

Ik heb twee foto's toegevoegd die ik vanavond heb genomen. Dan kun je zien hoe ze eruit zien. Elmo is nou wel heel erg in de rui.
Elmo is de blauwe en pukkie de geel/blauw groene


[verwijderd door de beheerder]

Caradow

Op een foto kun je het haast niet aflezen of een parkiet te dik of te dun is. Echt te dik vaak nog wel, maar te dun niet.
Beter is om het borstbeen te voelen. Voelt deze erg scherp, dan is de vogel te mager, voel je het borstbeen haast niet, dan is het te dik.
Voel je het borstbeen wel zitten, maar voel je ook vlees goed eromheen en is het niet te scherp, dan is het gewicht goed.

Wel vind ik inderdaad dat Elmo er behoorlijk fors uit ziet maar Pukkie is moeilijker te zien.

Waarom stap je niet over op bijvoorbeeld XtraVital of Prestige Premium, dit zijn voeders die veel gevarieerder en completer zijn en risico's op vervuiling van het voer (dat in de winkel open ligt en waar iedereen met zijn handen in graait) zijn veel kleiner. Ook is het vaak veel verser, omdat zeker het onderste gedeelte uit de schapbak er vaak maanden ligt omdat er gewoon bovenop word bijgevuld.

Mo

 @Wel vind ik inderdaad dat Elmo er behoorlijk fors uit ziet maar Pukkie is moeilijker te zien

Ik denk dat je het omgekeerd bedoeld, pukkie fors en elmo moeilijk te zien.
Bij elmo is het borstbeen wel te voelen,maar niet scherp en botterig. En aangezien ie eigenlijk altijd al wel rond het zelfde gewicht zit dacht ik dat dat op zich wel goed was. Maar ik begon te twijfeleln, omdat het verschil tussen pukkie en elmo zo groot is.

Ik kan xtraVital en prestige Premium nergens vinden bij direnspeciaalzaken hier. Heb al meerdere malen op gelet of het te krijgen , maar nog nergens tegen gekomen.
Ik geef naast de zaden wel 3 keer in de week eivoer. En zoals eerder vermeld groente en fruit. Verder hebben ze ook grit tot hun beschikking en ik doe ze weinig extra lekkers wat betreft snoepstokjes en gierst.
Ik zal nog eens beter gaan zoeken of ik ander voer voor ze kan krijgen. Pellets was echt een ramp, dus daar wil ik ze niet mee gaan plagen. Elmo is al 6 jaar aan de gewone zaadjes en die pellets daar gruwelt ie van.

Groetjes Mo

Caradow

Ik heb het verkeerd gelezen, maar ik vind de blauwe, Elmo, er op de foto fors uitzien ;)

Dus dan zou het nog ergens meevallen?

Mo

de blauwe Elmo (man) weegt 30 gram
de geel groen blauwe (pop) weegt 55 gram.

Ik zal eens goed rond kijken of ik andere voer kan vinden en zal ze eens regelmatig gaan wegen
of ze op het zelfde gewicht blijven.
Elmo is ook een echte adhder en vliegt graag en is heel druk. Pukkie scheurt een paar rondjes door de kamer en gaat weer in de voliere.

Verder merk ik ook geen ziekte verschijneselen aan geen van twee. Dus daar ben ik ook niet bang voor. Ze zijn allebei lekker vlot en kwebbelen de hele dag, slapen niet onnodig veel, Elmo nu iets rustiger, maar dat is ie meestal alsie in de rui zit en zelfs dan is het nog een drukte maker. Gaat echt niet eerder slapen dan dat ik alle lampen uitdie en ie geen geluid meer hoort.


Mars

#11
Je kunt ook zelf een wat gevarieerder zaadmengsel samenstellen door wat verschillende merken zaad te mengen, als je geen XtraVital kunt kopen. Dan is er al meer variatie in zaden. Liever geen schepzaad zoals eerder genoemd: niet vers, onhygienisch.

Geef ook niet te veel: een eetlepel zaad per parkiet, eind van de dag de bakjes even uitblazen en als er heel weinig overblijft een beetje er bij.

Als je te veel aanbiedt kiezen je parkietjes het lekkerste er uit en dat kan er dan voor zorgen dat ze te dik worden (namelijk de vette zaden en niet genoeg voedingsstoffen om de trek te stillen) of te dun (niet genoeg voedingsstoffen). Belangrijk dus om voldoende vitaminen binnen te krijgen: netjes alle soorten zaad opeten en zo veel mogelijk verschillende zaadjes.

Groetjes Marcia

tikfoutjes verbeterd ;) Caradow
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Mo

Ik heb niet van dat zaad wat je zelf nog in een zak moet scheppen, maar wel gewoon zaad dat al verpakt is. Ik noemde het inderdaad schepzaad, omdat je bij veel dierzaken je dat zelf ook kan scheppen, maar waar ik het haal is het al verpakt. Ik wissel wel eens af, de ene keer met van die zonnepitten erin ( maar dat laten ze liggen) en de andere keer met van gemengde zaadjes waar van die gekleurde stukjes in zitten.

Ik ga toch eens kijken of ik ergens xtravital kan krijgen, misschien in een andere plaats dan waar ik woon. Ik wil namelijk wel zo lang mogelijk van mijn pietekens genieten. Ben in december 1tje kwijtgeraakt door ziekte, nou ik ben nog nooit zo verdrietig geweest. Dus ik wil mijn beestjes wel zo goed mogelijk verzorgen.
Maar zoals ik al zei, ondanks dat ik twijfelde over het gewicht ben ik er wel van overtuigd dat ze op dit moment verder niets mankeren, want na Pino weet ik heel goed hoe een zieke parkiet reageerd en waar ik op moet letten en ben ik ook extra allert. En zodra ik ook maar even het vermoeden heb dat iets niet pluis is, ga ik ook zeker naar een vogelarts en niet meer naar een gewone dierenarts, want die hebben het bij mij verprutst na pino.
En ik ga Elmo en Pukkie ook even een tijd goed in de gaten houden wat gewicht betreft.

groetjes Mo

Mo

Hoi allemaal,

Nog even een vraagje. Ik heb vandaag xtravitak gekocht. Eindelijk gevonden. Maar nu is mijn vraag
hoeveel moet ik per vogel geven. Er zit een klein doorzichtig schepje bij in. Hoeveel van die schepjes moet ik per vogel geven.
Alvast dank voor het antwoord.

Groetjes Mo

Milo-Pixel

1,5 รก 2 schepjes per parkiet ;) En dan moeten ze alles opeten, anders geef je wat minder, eten ze alles op, en willen ze meer, mogen ze natuurlijk meer.

Mo

Dank je voor je antwoord Marit.

Hoop dat ze het lusten.

Groetjes Mo

Mars

Dat zal geen probleem zijn hoor! Het komt zelden voor dat de parkietjes kieskeurig ziijn over XtraVital.


@cara: en de rest van de typfouten dan, als je toch bezig was... ? :)
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Mo

Nou ze smullen er van. Dus de nieuwe voeding valt in goede aarde. Hopen dat elmo een beetje aankomt en pukkie iets afvalt. Dan zal het helemaal geweldig zijn. Ze krijgen nu in ieder geval een goed zaadmengsel.

Iedereen bedankt voor jullie antwoorden.

Groetjes Mo

Mo

Hoi Allen,

Nou Elmo en Pukkie zijn nu een tijdje aan de extra vital. En heb ze de laatste tijd regelmatig gewogen.
Elmo woog eerst 30 gram en zit nu op 35 gram en Pukkie woog eerst 55 gram en weegt nu 52 gram.
Dus naar mijn idee gaan ze er alle twee op vooruit. pukkie mag nog wat lichter worden van mij, maar ben al blij dat ze al wat lichter is geworden. Als je haar nu vast pakt heb je ook niet meer zon dik propje in de hand  :)Elmo zit nu mooi boven het minimum gewicht.
Dat wou ik jullie even vertellen.

Groetjes Mo