handopfok 8 jongen

Gestart door kimmy89, augustus 17, 2008, 20:27:06

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

kimmy89

heey

sinds eergister zit ik met 8 jongen. het was al een apart geval toen ze nog in het nest zaten.
er zaten 2 vrouwtjes op het nest. 1 was de echte moeder maar de vader voerde haar niet (keek niet naar het nest om). de niet moeder en haar mannetje zorgde er ook voor. dat mannetje voerde wel steeds terwijl het nest echt niet van hem was. tenminste, ik neem aan dat 2 popjes niet samen een broedblok delen en tegelijk de eieren leggen en uitbroeden.
op zich ging het 3 weken verbazend goed. tot donderdagavond. de moeder ging voor het blok zitten en liet de andere pop er niet meer in. maar zelf ging ze er ook niet meer in. de jongen werden niet meer gevoerd en de moeder ging weer op pad en keek niet meer om naar het blok.
vrijdag eind van de ochtend hebben we de jongen dus uit het blok gehaald zodat ze niet van de honger zouden sterven. ze hadden allemaal de hele ochtend al een lege krop.

nu hebben we dus 8 jongen. de oudste is van 25 juli (3 weken) en de jongste zal dus ong 1 week zijn.
het is mijn eerste nestje wat ik met de hand moet voeren. nou heb ik een paar vragen:

- heeft iemand eerder 2 popjes op 1 nest gehad? ging dat goed?
- de jongste moet vaker gevoerd worden dan de oudste (qua uren), hoe zouden jullie dit oplossen? ik voer ze nu elke 4 uur.
- moet je de 4 uur tellen vanaf begin van t voeren of t einde? we zijn nu met 2 personen en 8 vogels ruim een uur bezig.
- we voeren ze in 2 rondes omdat de laatste anders erg lang moeten wachten en ze werken nog niet heel erg mee. is het beter om het in een keer te geven of is het niet erg om in 2x te voeren (zelfde voedering). bijv als ze 3 ml moeten geven we eerst 2ml en als alles weer geweest is 1 ml.
- de oudste wil zijn snavel niet open doen dus ik kan de spuit heel moeilijk erin krijgen. hoe is dit op te lossen? met vinger snavel open maken is zo'n gepruts en zag er best zielig uit. hij stribbelt maar tegen.
- moet het dagelijks wegen echt smorgens of maakt het niet uit of het een vast tijdstip (18.00) is of moet het echt bij/voor eerste voedering?
- en voor degene die nog iemand rond apeldoorn zoeken die een handtam vogeltje wil, mag contact opnemen. ik wil er 2 houden en de rest mag weg.

sites heb ik al veel rondgelezen en ook op dit forum gezocht op handopfok. zijn er verder nog tips?

bedankt!
groetjes kim

Mars

Hallo Kim,

Wat een werk! Allereerst vraag ik me af waarom je niet geprobeerd hebt om dan de vervelende pop bij het nest weg te halen en dan te kijken of de andere pop het toch overneemt. Handopfok moet je zo veel mogelijk vermijden het is geen gemakkelijk klusje, zeker niet als de vogeltjes onder de drie weken zijn!

De jongste moet volgens mij iedere twee uur eten hebben, of in ieder geval iedere 3 uur of niet? Ook moet dat eten vloeibaarder zijn dan het andere. Je kunt met het voederen wel gewoon een vast ritme aanhouden van bijvoorbeeld 9 uur, 12 uur, 15.00 uur enz. Houdt het legen van de krop in de gaten, in principe moet deze leeg zijn voor je weer eten geeft. Dat is meteen antwoord op je vraag of je in twee keer mag voeren. Dat zou ik persoonlijk vermijden.

Het geeft niet als de laatste langer moeten wachten, ze zullen steeds de laatsten zijn en het voederen zal meestal even lang duren: dus de periode tussen het eten krijgen zal even lang duren als bij de eerste.

Het niet openen van de snavel zal wel een beetje weg gaan,a sl hij eenmaal doorheeft dat je eten geeft. Probeer het anders ook eens met een lepeltje en een beetje smeren rondom het bekje, dan zal hij snel wat binnen krijgen. Ook kun je vanaf deze leeftijd een beetje gaan proberen of hij al wat trosgierst wil eten. Hoe eerder ze over zijn op zaad, des te beter.

Het wegen mag altijd op een vast tijdstip. het beste 's ochtend omdat ze dan een lege krop hebben en dus de weging het eerlijkste is. Maar als dat jullie beter uitkomt doe je het gewoon iedere dag om een vast tijdstip. Toch is 's ochtends het meest praktisch, ook omdat straks de tijden van de voeding zullen verschuiven (hoe ouder, hoe lnager tussen de voedingen).

Tot slot: ik zou nog niet beginnen met het laten reserveren van parkietjes, handopfok is heel moeilijk en vooral onder de twee/drie weken heb je vrij weinig overlevingskans. Als je de jongsten ergens anders onder kunt brengen zou ik dat zeker doen!

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

kimmy89

heey

bedankt voor eerste reactie! altijd fijn als iemand zijn ervaringen kan delen en meningen kan geven.

om de moeder er weg te halen had ik eerlijk gezegd niet zo gauw bedacht. ik was vooral bang dat ze het niet zouden gaan redden. gelukkig zijn ze nog wel zeer levendig!
ook wist ik niet wie er in het blok uiteindelijk voerde. beide zaten erop maar wie gaf het voer? kon de niet-moeder anders het nest aan? is het een optie om alsnog terug te plaatsen en te proberen? een ander nestje heb ik niet en ik ken momenteel ook niemand met een nestje. daar had ik wel naar gezocht voor ik zelf begon. gelukkig wist ik al veel erover (qua lezen van sites) dus ik wist waar ik aan begon. t valt een beetje tegen om zoveel thuis te moeten zijn maar dat is het zeker waard!

ik voer ze nutribird a21 met verhouding 1:2. is dit te dik of te dun? moet ik 2 papjes maken? waar trek ik de grens van wie welke pap dan moet hebben?
en qua tijden, als ik de jongste elke 2 a 3 uur voer n de oudste elke 4 a 5 uur voer, dan ben ik helemaal de hele dag aan het voeren! hoe doen jullie dit? of wat is er aan te raden? kan ik het beter naar 3 uur verschuiven en dan natuurlijk met de jongste beginnen?

het in 2 rondes voeren is ook omdat ze dus nog niet echt meewerken. het is soms echt een gemartel om ze vast te houden en die spuit erin te houden. zo'n hoeveelheid in zo'n klein bekje spuiten lijkt me toch zielig om door te zeuren om het in een keer te doen? ik heb ook de indruk dat ze vervelender worden als het te lang duurt, kan dit?
vanavond kan ik wel proberen om het in een ronde te doen. of zijn er nog andere tips ofzo?

ik denk dat we voorlopig even op 18.00 blijven wegen (voor het voeren dus wel lege krop). smorgens lig ik liever weer gauw in mijn bedje (heb vakantie). eventueel is dit later inderdaad wel te verzetten. maar dat maakt toch niet uit?

inderdaad twijfelen we ook over de overlevingskansen. we gaan er vanuit dat er vast wel een zal zijn die het niet volledig gaat redden (dan zal het dus niet te zwaar tegenvallen als er een overlijdt). maar zo de eerste dagen vond ik het prima gaan! ze zijn allemaal schreeuwerig en actief. geen tekens van lusteloos ofzo. wel heb ik de indruk dat de oudste minder interesse toont dat er nog meer vogels zijn. hij zit er wel bij maar wandelt er niet direct heen als hij ze ziet. dit is ook de vogel die zo moeilijk eet.


verder nog iets over de warmte. ik heb een huisje (zo groot als goed broedblok) van ruim 1cm dikke houte muren (goed geisoleerd dus lijkt me). ze zitten allemaal tegen elkaar in een hoekje en ze voelen nog altijd warm aan. is dit ook voldoende voor de jongste? of toch maar een warmtelamp ophangen?

nog een vraagje: ik heb ze op mijn slaapkamer geplaats omdat we 2 katten hebben (daar komen ze niet). vooral omdat ze op de grond zitten in een huisje en de katten vinden dat lage bewegen wel erg leuk. ze kunnen er niet bij maar het zal wel stress geven (voor jongen) denk ik toch? mijn voliere (met volwassen vogels) staat buiten en daar kijken de katten niet meer naar om maar de jongen nu wel.
is het beter om ze in de huiskamer te plaatsen zodat het gezelliger is? of vanaf welke leeftijd zal dit wel beter zijn? is het voorlopig wel goed om ze lekker rustig daar te hebben?


nogmaals zeer bedankt en hopelijk komen er nog veel meer antwoorden en ervaringen.
groetjes kim

Milo-Pixel

#3
Jeetje, 8 parkietjes van allemaal onder de 3, of net 3 weken oud.. Dat is een hele opgave.
Marcia heeft eigenlijk al heel veel verteld, wel wil ik hier wat aan toevoegen.

Poema, een parkietje dat ik met de hand gevoerd heb, was ook 3 á 3,5e week oud. En zij wilde hoe dan ook die spuit niet in haar bekje hebben. Ook een lepeltje weigerde ze stellig. Aangezien ze wel moest eten, heb ik haar ook echt vast moeten pakken, haar kopje tussen duim en wijsvinger, en dan het spuitje schuin tussen haar bekje 'wringen'. En ja, dan zit de spuit er wel in, maar je moet niet denken dat je het kropje even makkelijk vol kan spuiten, integendeel. Als je dat doet, kan de voeding in de luchtpijp terechtkomen wat verstikking veroorzaakt. Dus je moet drupje voor drupje in het bekje spuiten, zodat ze het zélf wegslikt. Het vergt veel geduld ;). Bij mij heeft het soms zo lang geduurd dat ik een nieuwe voeding moest maken omdat het te koud werd. En een te koude voeding kan kropverzuring veroorzaken.

Ook moet je uitkijken met de dikte van de voeding. De jongste hebben een veel dunnere voeding nodig, dan de oudste. Maar de oudste moet wel genoeg vocht binnen krijgen, zeker als het erg warm weer is. Ik heb hier bij 1 kropverharding gehad, omdat ze een dikkere voeding kreeg, maar ik geen extra vocht had toegedient terwijl het wel erg warm was. Ik wil je dan ook aanraden om, als ze een dikkere voeding krijgen en het is erg warm, wat water met brandnetelthee te geven. Dit is erg goed voor de stofwisseling. Je moet dit doen met lauw warm water (dit is bij mij ook in overleg met mijn DA gegaan). Ik lees nu net dat je 1:2 geeft? Dit is voor de jongste echt nog te dik, en kan zo moeite krijgen met de spijsvertering. Ik zou de jongste eerder 1 deel nutribird geven, met 2 1/2 á 3 delen water. Ze moeten ook vaker gevoerd worden, kijk en observeer gewoon wanneer de kropjes leeg zijn, zo kan je zelf zien hoe vaak ze moeten. Bied ook nu al wat trosgierst aan, zodat de oudsten er aan kunnen wennen, en spelenderwijs kunnen ontdekken dat het lekker is.

Terug zetten zal denk ik niet meer werken, aangezien je ze al sinds eergisteren hebt. Ik denk dat het nu alleen maar veel stres met zich mee brengt. Wat je misschien wel kunt doen, is kijken of er iemand is die ook een aantal parkietjes voor je wilt grootbrengen, want ik denk dat 8 in je eentje heel zwaar gaat worden.. Ik had het met twee al erg zwaar. En dan waren deze nog ouder ;) (3,5 week).

Hoe heb je ze nu gehuisvest? Want ik neem aan dat ze nog niet in de veren zitten, en de oudste nog niet volledig. Ik zou ze in ieder geval op je slaapkamer houden, de katten zijn erg gevaarlijk bij deze kleintjes...

Heel veel succes!

Groetjes,Marit

kimmy89

heey

met de oudste dus gewoon blijven dwingen? lepeltje ga ik straks ook weer even proberen en daarna gewoon dwingen met de spuit.
hoe lang duurde t bij jou/marit om ze te laten wennen aan de spuit?
en sowieso hoe lang duurt het ongeveer tot ze door hebben hoe het werkt?
en gaat lepel aanleren sneller? ik vond het voordeel van spuit dat je ziet hoeveel ze binnen krijgen.

geduld wordt inderdaad zeer getest. mocht iemand bedenken om ook zoeits te gaan doen en die geen geduld heeft raad ik t nu al af. opzich vind ik het geen probleem om een uur met n vogel te zitten. t is en blijft hobby en liefde voor de vogels dus blijft ook leuk.

moet ik met dit weer ook brandnetelthee geven? hoeveel moeten ze hiervan krijgen? hierover ben ik nog niet veel tegen gekomen. kunnen de jongste dit ook al krijgen?

trosgierst ligt op de bodem en af en toe heb ik het voor hun gehouden (de oudste 2). maar echt interesse hebben ze niet. zijn er ook bepaalde grensen dat ze t niet mogen hebben? kunnen de maagjes van de kleinste t aan als ze t proberen (zij kunnen erbij komen).

trouwens iets wat ze tijdens het wachten bij voeren doen is in de bak schelpenzand en beukensnippers in hun bek nemen. hout slikken ze niet door hoor. met voeren zitten ze in een bodem van een kooi met schelpenzand en beukensnippers. beetje dubbel maar ik dacht eerst dat schelpenzand wel kon maar later voor beter grip beukensnipper ingedaan.
in de winkel zeiden ze dat zaagsel.houtsnippers ook goed was en dat ik ze daar het best op kon zetten. dus in de kooi zit er alleen zaagsel in en in de bak met voeren half beukensnippers en half zaagsel.

de kooi waar ze inzitten is een binnenvoliere (60x60x170). zo hebben ze best wat ruimte en op de bodem staan wat klimdingen maar vooral een huisje (eerder omschreven). daar slapen ze ook in en vlak voor het voeren zitten ze vooraan te schreeuwen en te wachten.
later hebben ze hier met zijn 8e ook nog genoeg ruimte.
qua warmte twijfel ik alleen. in mijn vorige reactie had ik al gevraagd of ik beter n warmtelamp erbij kan hangen? of een kruik? ook heb ik een pittenzak (ipv kruik).

gelukkig voer ik niet in mijn eentje. mijn moeder helpt met elke keer en als de een niet kan, kan de ander het nog overnemen.
het is inderdaad erg veel maar ik weet niemand die t ook zou willen doen. daarnaast houden ze elkaar mooi warm.
gelukkig heb ik tot 8 september vakantie (mijn meoder is docent dus heeft ook vakantie) dus dan zouden de oudste in ieder geval zelfstandig moeten zijn. en ook met school is het te combineren om gewoon op tijd te voeren. ook kan tegen die tijd mijn oma helpen. zij heeft ook parkieten maar dit voeren kan ze niet aan. als het er eenmaal nog 2 of 3 zijn ofzo kan ze wel dagdelen voeren.
allemaal goed geregeld dus. (gelukkig ook maar).

pff  weer een lang verhaal. wel leer ik hier veel van! bedankt!
gr

kimmy89

heey

nog een klein vraagje.
ik heb een schema gevonden waarin staat dat je 7 tot 21 dagen (leeftijd) elke 4 a 5 uur kan voeren.
waarom spreken al die dingen zo tegen?

moet ik nou elke 3 of elke 4 uur voeren?

hieronder het schema wat ik vond op http://www.parrotbunch.com/handopfok.htm

gr



Leeftijd   Voedingen (ik gebruik kaytee handopfok poeder)
dag 1 - 3    om de 2 uur voeden (dunne pap!! 1 kaytee: 6 water)
dag 4-7                om de 2 a 4 uur voeden (1 kaytee: 3 water)
dag 7-21                om de 4 a 5 uur voeden ( 1 kaytee: 2 water)
3 tot 4 weken   om de 5 a 6 uur voeden (ong. 4 a 5  keer per dag)
<4 tot 5 weken   om de 7 a 8 uur voeden (ong. 3 a 4 keer per dag)
5 tot 6 weken   ong. 3 keer per dag
6 tot 7 weken   ong. 2 keer per dag
7 weken <   1 a  max 2  keer per dag (bij)voeding, evt. alleen fruithap

Milo-Pixel

Ja, de oudste moet gewoon eten.. Je kan de oudste misschien wel al in de trosgierst laten bijten, zo heb ik Poema en Joey ook nieuwschierig gemaakt ernaar. Dat de jongste er al aan kunnen zitten is niet erg hoor. Ik heb niet met een lepel gewerkt, maar met spuitjes. Ik wilde gewoon weten hoeveel ze binnen kregen, en Poema wilde de lepel niet, en Joey snapte de lepel niet ;). Wel gebruikte ik iedere dag een nieuw spuitje, gewoon voor de hygiene. Ze zijn nog zo kwetsbaar! Je kan ze gewoon bij de apotheek halen.

Als ondergrond zou ik alleen houtsnippertjes gebruiken, het lijkt me niet erg goed dat ze het schelpenzand (nu al) in de bek krijgen. Maar dat is puur mijn gevoel, misschien is het helemaal niet erg. Zaagsel beter niet gebruiken, omdat het heel erg stoffig is, en zeker omdat ze over de bodem lopen en zitten, krijgen ze dat snel in de longen. Ik zelf had doeken in het blokje, en corbo op de boden. Bij mij zaten ze bijna volledig in de veren, dus ik had geen extra warmte. Ik denk op zich dat ze elkaar warmhouden, maar je moet het heel goed in de gaten houden, en geef ze wel doeken. Een kruik zou ik niet doen, omdat je het misschien niet doorhebt wanneer deze alweer koud word, en zo kunnen de jongen afkoelen, wat natuurlijk niet de bedoeling is.

De brandnetelthee hoef je nog niet aan de jongste te geven, je kunt het gaan geven als ze 1:2 krijgen en het erg warm is (warmer dan vandaag). Ik gaf ze gewoon tussen de voedingen door 1 ML. En dat was dan 1 of 2 keer per dag. Toen Poema kropverharding had moest het veel vaker, maar dit kan vrijwel niet gebeuren als je extra vocht toediend.

Het is fijn dat je moeder je ermee helpt! Het is een zware taak, ik weet het, maar uiteindelijk echt de moeite waard ;). Het parkietje van mijn avatar, Joey, is degene die ik gekregen heb van Anne-Wil (ik voerde de jongen voor haar, omdat het haar niet lukte en de ouders niet meer voerden), en echt, als ze eenmaal zelfstandig zijn ben je zo ontzettend trots!

Liefs,
Marit

Ps. op je tweede bericht nog even: Kijk zélf naar je jongen.. als de krop helemaal leeg is, ga je weer voeren. Ik probeerde het eerst ook met schema's, en heb het uiteindelijk toch op mijn gevoel gedaan. Gewoon goed de kropjes in de gaten houden. En voeren wanneer deze helemaal leeg zijn :)

Mars

Even een korte reactie.

Houd de voeding voor de jongsten wat dunner, waar de scheiding ligt is een beetje gevoelsmatig. Leg die lijn bijvoorbeeld rond de twee weken.
De brandnetelthee kun je bijvoorbeeld 1 keer per dag als basis gebruiken voor de voeding (dus ipv water, thee door de voeding). Dan hoef je het niet nog los te geven.

Zoals Marit al schrijft: houd de krop goed in de gaten. Dat is je belangrijkste leidraad, niet de tijd.

Mag ik weten waar je woont? Je weet nooit of we misschien iemand kennen die nog een nestje heeft.

Groeten marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

kimmy89

heey

de oudste eten trosgierst!!
sowieso de 2 oudste en de 3e en 4e knabbelen er ook al n beetje aan. dat is dus al n hele opluchting dat ze in ieder geval iets meer binnen krijgen en t nog lekker vinden ook!  ook heb ik nu een dekseltje met geplette zaadjes.
drinken degene die trosgierst eten vanzelf water? daar staat ook n dekseltje mee maar heb ik ze nog niet bij gezien.

met de brandnetelthee ga ik gauw proberen. zullen ze het dan ook lekkerder vinden?

de krop vind ik wel moeilijk soms. de oudste hebben er al veren overheen waardoor het moeilijk te zien is. het is wel n beetje te voelen.

ik woon in apeldoorn. is het nog mogelijk dan om ze alsnog bij n nestje te plaatsen? misschien dat ik via de dierenwinkel bij een kweker kan komen.

Milo-Pixel

De krop is als het goed is heel goed te voelen: hebben ze pap op, is het een kussentje. Het is dan heel soepel. Is de krop leeg, dan voel je geen kussentje maar de botjes die achter de krop liggen. Als ze net pap op hebben, moet trouwens niet in het kropje duwen, dan kan de voeding weer omhoog komen.

Het is heel goed dat de oudste het al wat eten. Waarschijnlijk is het nu nog meer spelen, maar dat gaat vanzelf veranderen in echt eten.

Je kan inderdaad de voeding ook maken met de brandnetelthee, maar ik gaf het er echt naast, zodat ze extra vocht kregen. Als je de voeding ermee maakt, blijft het namenlijk dezelfde hoeveelheid vocht als normaal. Bij mij vond Joey het wel lekker, de thee, en Poema niet (maar die wilde gewoon geen spuit ;) ).


Groetjes,
Marit

Mars

Dat is goed nieuws Kim!
Bij mij was de eerste met 3,5 week echt al zelfstandig aan het eten en het zou voor jou een hoop zorgen weg nemen als die oudsten van jou ook zulke slimmerikken zijn!
Zodra ze wat meer interesse in de zaadjes gaan hebben, mag je straks ook de pap wat verminderen, dat zou perfect zijn!

Maar eerst maar even afwachten!
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

kimmy89

haay

t zou erg schelen als de oudste zelfstandig gaan eten. een kleine trosgierst is vandaag helemaal op gegaan (met 4 vogels). dus nu liggen er 3 stengels zodat ze in ieder geval genoeg aangeboden krijgen. ook zaadjes liggen er maar dat vinden ze nog niet echt wat.

de oudste krijg ik echt geen spuit in. ook met n lepel is het een heel geklooi. en als we er al iets in hebben, slikt hij (of een zij maar hij is koppig dus ik vind t n hij :P) niet. het is er echt 1 die niet wil.
als deze al wel wat eet, hoeveel moet hij dan aan pap krijgen? hij is 33 gram.
de andere eten wel iets maar krijgen daarnaast ook gewoon pap. maakt dit ook uit hoeveel ze dan minder krijgen? 0,5 ml minder geven om te beginnen? ook deze wegen ong 31 gram.

vanavon krijgen ze brandnetelthee. misschien vind hij de smaak dan anders dat ie t hopelijk wel neemt!  ik maak me beetje zorge of hij t wel redt. maar als t mogelijk is dat ze bij 3,5 week zelfstandig zijn heb ik in ieder geval nog hoop.

de krop heb ik inderdaad wel door of t n kussentje of botje is. maar wanneer zi er dan een klein laagje in? wanneer je net geen bot voelt maar ook geen kussen?

verder heb ik ondertussen 2x een papje. een dunne en als die op is een dikkere.

nog 2 vraagjes.
is zaagsel op de bodem echt niet goed? de dierenwinkel zei dat t goed zou zijn vanwege warmte (zodat ze het juist warm houden)
is het goed om alsnog een warmtelamp ergens op te hangen in de voliere?
en het verhaal ervoor, heeft iemand wel eens zoeits gehad dat 2 popjes 1 nest hadden?

gr

Milo-Pixel

Het klinkt al erg goed dat ze al zoveel trosgierst eten! Super.

Hoe voelt de krop van de oudste? Voel je genoeg zaden zitten? Anders moet ze toch echt nog hand gevoerd worden.. Opzich is 33 gram, voor een parkietje van 3 weken, een prima gewicht. Zolang dit niet daalt, dan is het goed. Als je geplette zaden geeft, eet ze deze dan ook op?

Als er een klein laagje in zit dan voel je, in mijn ervaring, vooral aan de zijkant van de krop nog wat 'kussen-achtigs'.

En ja, ik persoonlijk vind zaagsel echt niet geschikt. Voor warmte zou je doeken (theedoeken) neer kunnen leggen, of inderdaad een warmtelamp gebruiken, waar ze ook onder vandaan kunnen kruipen. Dat is beter dan zo'n stoffige ondergrond.

Tot slot: ik heb geen ervaring met twee poppen op 1 nest.. Maar volgens mij komt het wel eens vaker voor (ik geloof dat ik het laatst ook op het forum gelezen heb, geen idee meer waar..)

Groetjes,
Marit

kimmy89

haay

wat n opluchting dat t in ieder geval er goed uit ziet dat ze goed eten. ik was al bang dat t meer moest zijn.
de geplette zaadjes eten ze niet. in ieder geval heb ik t nog neit gezien. ook heb ik ze nog niet zien drinken maar ik zit er ook niet constant met mijn neus bovenop.
oja, hij heeft ook best groene ontlasting. ook meer groen dan wit. is dit slecht?

als 33 gram in ieder geval goed is, wat is het minimum wat hij mag wegen en bij welk gewicht moet ik echt ingrijpen om te dwingen tot meer pap?

ik denk dat ik toch het zaagsel maar eruit ga halen. theedoeken zal ik in het huisje leggen en de rest beukensnippers.

het kan dat je eerder het verhaal van mij al had gelezen. toen begonnen ze net met broeden. maar het ging 3 weken toch best goed (tot verbazing). helaas niet de volledige tijd maar ze hebben in ieder geval iets van de moeder gehad.


verder schoot me nog iets te binnen.
wanneer mogen ze grit en eivoer hebben? dit kan ik nergens terug vinden. kan ik dit gewoon neerzetten? wat ze eten is mooi meegenomen.

ondanks dat ik me zorgen maak om de oudste (qua pap) maar aan andere kant het ook ebst goed gaat, ben ik over t algemeen heel erg tevreden.
misschien neit iets om weer te laten gebeuren om zoveel jongen in een nest te hebben maar verder is het de moeite waard.

gr


Mars

Als je het gevoel hebt dat de oudste al aardig trosgierst eet, zou je toch kunnen proberen om hem eens zaadjes vanaf je hand te leten eten. Alleen trosgierst is niet voedzaam genoeg en daar moet je dus zeker niet op gaan gokken. Je kunt bijvoorbeeld een paar uurtjes trosgierst neerleggen 's ochtends en 's avonds en de rest van de dag eens zaadjes. Dan zie je snel genoeg of daar ook aan gerommeld is.

Als dat het geval is en je voelt zaadjes, dan kun je het gewicht in de gaten houden en kijken of je alleen genoeg hebt aan een voeding 's ochtends en 's avonds.

Voor de jongsten van het nest wordt het een hele moeilijke periode. Ik hoop met je mee dat het gaat lukken, maar onderschat dat niet.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

kimmy89

heey

de jongste 2 of 3 vind ik erg goed gaan. ze accepteren de spuit en grijpen er een beetje naar.
ze zijn nog wel erg klein maarja. ook kan ik bij hun goed de krop zien en voelen.
qua gewicht gaan zij ook goed (tot nu toe). t enige waar ik bij hun over twijfel is de temperatuur maar grotendeels liggen ze onder of tussen de rest van het nest.

ik geef ze 10% van hun lichaamsgewicht. dus de jongste is 20 gram en krijgt 2 ml (knoeien haast niet meer).

als ik zo doorga, zouden ze dan een goede kans van slagen hebben?

met de oudere ga ik eens proberen! maar de iets jongere (3e en 4e die geboren zijn) knabbelen er wel wat aan maar krijgen gewoon pap. kunnen die ook gewone zaadjes gaan eten?
maar ik ga t proberen! wie weet of t lukt.
als ze daarvan eten, zullen ze(of vooral de weigerende parkiet) het dan redden zonder pap? of in ieder geval met een klein beetje pap. mij lijkt dat ie toch n keer zal accepteren als ie trek heeft.

gr

Caroline, Daniel en Timo

Ik ken wel een kweker in Apeldoorn, met op dit moment ook een nestje (dit is te zien op de website)
Of je daar jongen onder kan brengen weet ik niet.
De website is www.valkparkiet.net

Groetjes en succes!
Caroline

Mars

De jongen zullen geen zaad gaan eten als ze daar niet aan toe zijn, dus geen probleem.

We maken het helaas maar weinig mee dat parkietjes jonger dan twee weken handopfok overleven. En ook daarna blijft het een grote gok. Soms lijkt het tijden goed te gaan en gaan ze na twee weken handopfok nog steeds dood.

Daarom is het zeker verstandiger in ieder geval de kleinsten onder te brengen in een ander nest, maar het is jouw keuze... (Kim liet per PB weten dat ze daarin geen interesse had).

De oudste zal in eerste instantie toch ook zeker nog pap nodig hebben. Zorg er eerst voor dat je zeker weet dat hij zaad eet en dan kun je langzaam beginnen met het terugbrengen van de voedingen. Het gewicht moet je daarbij zeker in de gaten houden.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

kimmy89

heey

als de kans zo klein is dat ze het overleven wil ik best ergens onderbrengen. ik wist niet dat de kans zo klein is.
morgen ga ik verder kijken naar kwekers in apeldoorn. ik heb er al een gemaild en een t telnr van.

is het zonder problemen mogelijk om ze gewoon in n nest erbij te stoppen? ook na deze dagen handopfok?

gr

Caradow

Zonder problemen is nooit gegarandeerd, maar er zijn gelukkig popjes die het gewoon accepteren.