Hoeveel gram per schepje?

Gestart door Jasmin, augustus 08, 2008, 20:26:05

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jasmin

Hoeveel gram is het per schepje van Xtravital?

Petr@

Volgens mij is 1 schepje 5 gram
In Memory: Mijn lieve Mitzi 2010
                  Mijn allerliefste Vledder 2013
                  Mijn altijd lieve angstige Goofy 2014
                  Mijn lieve pratende Pluto 2014
                  Mijn lieve dikke Luna 2015
                  Mijn lieve kleine Lola  2016

Floorparkiet

Ja klopt, één schepje is 5 gram

Parkieten-Freak

Staat dat niet op het pak?

Edit://ok, is al opgelost.  ;)


Jasmin

Niet gelezen.(kan er overheen gekeken hebben :-X)

Petr@

Maar geef je nu Xtravital of Vitakraft want in een ander topic van je lees ik dat je nu Vitakraft gaat geven
In Memory: Mijn lieve Mitzi 2010
                  Mijn allerliefste Vledder 2013
                  Mijn altijd lieve angstige Goofy 2014
                  Mijn lieve pratende Pluto 2014
                  Mijn lieve dikke Luna 2015
                  Mijn lieve kleine Lola  2016

Jasmin

Ja het was eigenlijk meer bedoeld hoeveel gram ze per dag moesten hebben. Op dat pak van vitakraft stond 1 theelepel dat is denk ik te weinig. Dus heb ik maatschepjes gepakt en dacht ik hoeveel krijgen ze van Xtravital kan ook wel van dit voer. Alleen wist ik niet hoe groot dat schepje moest zijn dus vroeg ik het maar nu heb ik het. ;)

Floorparkiet

#7
Op het pak van xtravital staat 7,5 gram per dag, dus anderhalf schepje.
oja vergeten, als je mischien iemand kent die bij jou in de buurt woont en xtravital geeft kan je vragen of ze een maatschepje over hebben, want bij elk pak dat je koopt krijg je altijd een nieuw schepje erbij.... teminste dat heb ik bij de pakken van 500 gram.

Dolce

ik hoorde toevallig laatst van de dierenwinkel meneer, hihi, dat van xtravital 1,5 schepje (inderdaad 7,5gram) genoeg is omdat dat allerlei zaden enz bevat.

als je echter ander voer heb, het 'eigen merk' voer van de dierenwinkel zeg maar, dan mag hij veel meer.

weet iemand of dit waar is? ik vind t n beetje vaag.. zo ook zei hij dat xtravital alleen maar grote reclame is met mooie verpakking enz. en dat t voer wat hij verkocht (in die bakken eigen merk voer noem ik dat maar even)
veel beter is en verser.. nou geloof ik die man niet zo.. volgens mij wil HIJ juist zijn voer verkopen..  :-\

mijn zus trapte er toen in en zei, nou ing ik koop dat gewoon dan krijg je die van mij voor je parkiet..

(zelf heb ik , altijd xtravital...)

Sammydeparkiet

Citaat van: Dolce op augustus 09, 2008, 15:07:51
als je echter ander voer heb, het 'eigen merk' voer van de dierenwinkel zeg maar, dan mag hij veel meer.

Ik denk wel dat dat waar is, in het 'eigen merk' voer zitten minder calorieen en vitamines dan in Xtra vital.
Ik denk dat ze vandaar, dus meer mogen dan bij Xtra vital.

Liefs,
x

Caradow

Nee, dat is onzin.... hoe meer je geeft hoe meer de parkiet kan gaan snacken en hoe eerder er voedingstekorten ontstaan.
Voor elk voer geld, dat je de hoeveelheid geeft die ze helemaal opeten.
Op die manier krijgen ze alle verschillende zaden binnen en word snackgedrag tegen gegaan.

Jan Willem Rotteveel

Ik heb sinds kort 4 parkieten en in de kooi hangen 4 bakjes waarvan ik er 2 voor het voer gebruik.
Elke ochtend blaas ik de lege zaden eruit en stop er dan wat nieuw voer bij.
Maar dat zijn maar 2 a 3 schepjes per dag.

Caradow schrijft dat ze het voer helemaal moeten opeten.
Waarom is dat? En eten ze eigenlijk niet te weinig.

Ik let er op dat ze allemaal aan eten toekomen, want ze hebben een duidelijke pikorde. Maar volgens mij eten ze wel genoeg naar hun zin.

Jasmin

Ze moeten alles opeten en niet teveel krijgen als je ze een volle bak geeft halen ze alleen de lekkere zaadjes eruit en dan kunnen ze dik worden. En het is beter elke dag de bakjes helemaal leeg te maken en er nieuw voer in te doen dat is gezonder.
En eigenlijk moet je per parkiet toch wel een voerbakje hebben.

Jasmin

Jan Willem Rotteveel

Dank voor je reactie.
Ik zal een extra bakje erbij hangen die ik als waterbakje ga gebruiken. Is 1tje wel genoeg voor 4 parkieten?
En er is een duidelijke hiërarchie tussen mijn parkieten.
De kans bestaat dan toch dat de hoogste in de hiërarchie uit alle bakjes de lekkerste zaden weghaalt?

Maar hoe dan ook; eten ze wel genoeg met 2 schepjes in totaal?

Jasmin

ongeveer 2 schepjes per parkiet is goed.

Caradow

Dat is iets wat je zelf moet bekijken. De ene parkiet zal een grotere behoefte hebben dan de ander.
Is het eind avn de middag helemaal op, dan geef je gerust nog een schepje bij en zo kom je wel op ene gemiddeld dat ze eten per dag.

Sammydeparkiet

Op het pak van Xtra vital staat dat je 7,5 gram (dus anderhalf schepje) moet geven,
aan een parkiet die 50 gram weegt.
Dus dan kan je ongeveer uitrekenen hoeveel jou parkiet nodig heeft.

Liefs,
x

Ingrid

Citaat van: Sammydeparkiet op augustus 16, 2008, 09:59:43
Op het pak van Xtra vital staat dat je 7,5 gram (dus anderhalf schepje) moet geven,
aan een parkiet die 50 gram weegt.

Dat staat er niet helemaal ;). Er staat een indicatiehoeveelheid: een grasparkiet met een gewicht van 50 gram heeft plusminus 7,5 gram voer per dag nodig.

De tip die Caradow je geeft, is dan ook een heel goede tip. De ene parkiet heeft een grotere behoefte aan eten dan de andere. Wat ook meespeelt is natuurlijk hoeveel energie een parkietje verbruikt.