harrison's fine of superfine?

Gestart door marte, augustus 05, 2008, 14:26:27

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

marte

hallo

ik ga vanaf volgende week mijn parkietjes proberen over te zetten op harrison's. nou weet ik dat ik met high potency moet beginnen, en uit de diverse topics over pellets weet ik dat de meeste mensen fine geven. is het echter handig/belangrijk om eerst met de superfine te beginnen? mijn beestjes eten nu gewoon xtravital en groente en fruit als ze daar zin in hebben.

Caradow

Toen mijn bende voor het eerst over ging was er nog geen Superfine en ik had toen geen keuze.
Het kan handig zijn om met de fijnere variant te beginnen, omdat ze toch moeten leren dat ze de korrels moeten vermalen. Je kunt er ook voor kiezen om zelf de fine variant een beetje te pletten.

Maar dat is net de keuze die je maakt. In principe is het alleen een verschil in formaat.

Je kunt ze trouwens altijd op de High Potency laten hoor, dit word door meerdere dierenartsen aangeraden. Deze is wel iets vetter dan de Adult Lifetime, maar dat maakt voor de grasjes niet uit, aldus mijn arts. Mijn bende zit dus voor vast op de HP.

Je zou ook zelfs nog en Mash versie kunnen gebruiken, dit is een grove poedervorm.

Wat mogelijk ook nog een aanrader is voor in de toekomst (of misschien voor nu tijdens het overzetten) De juvenile variant (poeder, handopfok en bij zieke vogels) (of je zou hiervoor ook de Mash variant kunnen gebruiken) gebruik ik zelf om eventueel medicijnen (die door het voer mogen dan) te geven. Ik meng de medicijnen dan door het voer en geef het als grof poeder. Ze krijgen hier regelmatig een keer een juvenile portie, om ze hier aan gewent te houden.

Als ze dan een keer aan een medicijnkuur moeten, dan kennen ze dit en geeft het eten ervan geen problemen.



Moppers

Ik denk dat het er ook een beetje aan ligt wat voor formaat zak je koopt. Je kunt Fine makkelijk met een vork of lepel pletten zodat er fijnere korreltjes en kruimels ontstaan. Zo kun je het steeds wat minder pletten tot ze aan de normale korrels gewend zijn Koop je een grote zak, dan laat je de rest gewoon ongeplet als ze helemaal over zijn. Anders zit je met een grote zak superfine... Niet dat dat nou een ramp is, het is precies hetzelfde spul, maar misschien iets om in gedachten te houden.

marte

bedankt dames!

ik zal gewoon een grote zak fine kopen, en met wat pletkunsten en een overzetschema hoop ik er dan maar het beste van : )

Caradow

Het belangrijkste is de observatie van je vogels tijdens het overzetten. De poep, het gewicht, gedrag..

En natuurlijk JOU uithoudingsvermogen wanneer het gaat om de manipulatieve vaardigheden van je vogels ;)

Succes! En als er iets is, je weet ons te vinden ;)

liesanne

Parka bij ons krijgt gewoon Mash. Dit krijgt hij altijd en dat gaat goed. Ik ga niet over op pellets.
Dit is hetzelfde, maar dan in poeder. Mash adult krijgt ze.
Het gaat heel goed, al moet ze wel eens niesen als ze te gulzig eet. De poeder komt dan in de neus.

Liesanne. ;D

Mars

Ik zou beginnen met een klein zakje (as het overzetten wat moeizaam verloopt, dan zit je neit met zo'n grote zak. Verder kan ik me helemaal aansluiten bij het verhaal van caradow: gewoon fine kopen en dan op de high potency blijven.
ook hier krijgen ze juvenile als extraatje.

Je kunt de harrisons het beste in de vriezer bewaren en er steeds iets uithalen voor gebruik (bijvoorbeeld voor een weekje, hoewel er ook mensen zijn die het direkt uit de vriezer gebruiken). Dan is het houdbaar tot de datum die er op staat.

Succes!
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

liesanne

misschien een rare vraag tussendoor, maar wat zijn jullie kwijt voor een zak Harrisons?
Volgens mij is onze dierenarts flink aan het verhogen met de prijs.
Daphne :-[

Caradow

Op dit moment is voor zover ik weet DA Hoogvliet het goedkoopste, er komen dan alleen verzendkosten overheen. (6,20 tot 10 kilo)

http://www.dachoogvliet.nl/

Bij mijn eigen DA betaal ik 40 Euro (grote zak)(die heeft de prijs verlaagd) en voor mij is het dan niet meer voordeliger om het in Hoogvliet te bestellen.

Petr@

#9
Ik betaal voor een grote zak 50 euro de HP.Deze haal ik dan wel bij het dierenziekenhuis bij mij in Rotterdam.Omdat de kleinere praktijken bij mij in de buurt vaak deze grote zakken niet hebben of de datum is al verlopen

Er is zelfs een praktijk bij mij die er over de 70 euro voor vraagt.



Petra
In Memory: Mijn lieve Mitzi 2010
                  Mijn allerliefste Vledder 2013
                  Mijn altijd lieve angstige Goofy 2014
                  Mijn lieve pratende Pluto 2014
                  Mijn lieve dikke Luna 2015
                  Mijn lieve kleine Lola  2016

Mars

Ik heb net twee zakken bij Hoogvliet besteld, duurde enorm lang, maar scheelt ook enorm in prijs!
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Caradow

@ Petra: dan is het voor jou voordeliger om het in Hoogvliet te bestellen!

en inderdaad, in Hoogvliet kun je 2 zakken bestellen, de houdbaarheidsdatum is daar altijd behoorlijk lang. Je hebt dan maar 1 keer verzendkosten, die zijn dan nog steeds 6,20 omdat je nog niet aan de 10 kilo zit.

Hoogvliet duurt niet altijd heel lang, maar je moet er inderdaad wel rekening mee houden dat het langer duurt. Als ze zelf op de bestelling vanuit de USA wachten, dan kan het inderdaad langer duren.

Mars

Om het maar even voor te rekenen: het scheelt mij inclusief verzendkosten 13 euro per zak!
Ik betaal zelf altijd 53 euro voor de high potency fine, online 37 euro! Dus zelfs al zou ik maar 1 zak bestellen dan zou ik nog bijna 10 euro besparen.

De houdbaarheidsdata waren keurig (en ik deel een zak met Ilse): april en juli 2009.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Petr@

Ik zou ook naar Hoogvliet kunnen rijden is niet zo ver bij mij vandaan,en wat ik op de site leest hebben ze daar ook een vogelarts.Want dat is hier in Rotterdam een ramp.
In Memory: Mijn lieve Mitzi 2010
                  Mijn allerliefste Vledder 2013
                  Mijn altijd lieve angstige Goofy 2014
                  Mijn lieve pratende Pluto 2014
                  Mijn lieve dikke Luna 2015
                  Mijn lieve kleine Lola  2016

Moppers

Als ik twee zakken bestel bij Hoogvliet, dan zit ik op dezelfde prijs als wanneer ik het bij mijn eigen dierenarts haal (mijn 'overigen' dierenarts, bij De Rooy is het duurder). Hoogvliet is dus wel goedkoper dan Breuk, maar met de verzendkosten erbij (ik fiets niet zomaar even naar Hoogvliet) ben ik niet goedkoper uit.

En Liesanne, voor meer prijsvergelijking van harisson's kun je ook in dit topic kijken: http://forum.parkietenweb.nl/index.php?topic=17388.0

liesanne

Bedankt voor de tip.
Mama zegt dat het niet erg is als het geld kost. Maar we wilden weten of het goeikoper kan.

Liesanne. ;)