Zieke grasparkiet... help?

Gestart door Tarzan, augustus 02, 2008, 17:25:46

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Tarzan

Hallo,

Onze grasparkiet (inmiddels 13 jaartjes oud) is ziek :(
Toen ik vandaag de kooi ververste en zij inmiddels een bad nam, zag ik ineens een knobbel bovenaan haar staart, aan haar rugje dus. Ik heb haar veren schoongemaakt met compresjes en lauw water en heb onder de veertjes uit een heleboel etter en vuil weggehaald, blijkt dat ze een vrij grote open wonde heeft :(
Geen idee hoe die daar gekomen is... ze vliegt wel vrij rond, maar altijd als wij het zien, dus ze kan zich niet gekwetst hebben zonder dat we het gezien hebben. Nu is het wel zo dat ze de laatste weken last heeft van haar snavel ook, die vergroeit de hele tijd... misschien houdt dat verband met een ziekte aan de veren? Hoe dan ook, ze schijnt er niet erg veel last van te hebben, liet zich gewillig verzorgen (ik heb de wonde gereinigd en ontsmet), eet goed, baddert, kwettert, ... maar zo'n wonde kan niet goed zijn :(
Iemand enig idee wat dit kan zijn en wat eraan te doen is?

Parkieten-Freak

Oei dat is niet zo mooi...... :(
Je hebt er goed aan gedaan om de wond voorzichtig wat schoon te maken. Wat de oorzaak van de wond is, is moeilijk te zeggen. Het kan gewoon een simpel wondje zijn wat is gaan ontsteken, ook kan de oorzaak in de stuitklier liggen en is daar een ontsteking ontstaan.
Het lijkt me verstandig om nu de wond 2 x per dag met een beetje betadine te ontsmetten en maandag meteen naar de dierenarts te gaan. Hij zal een diagnose stellen en een gepaste behandeling instellen.

Doorgroeiende snavels zie je vaker bij oudere parkieten. Je kunt er niet veel aan doen, behalve het snaveltje op tijd bij (te laten) knippen. Laat het eerst door de dierenarts een keer voordoen, voordat je zelf aan begint dan weet je precies waar je op moet letten.
Beterschap met je vogeltje!


Tarzan

Hoi,

Bedankt voor het snelle antwoord. Het snaveltje knip ik zelf bij, dat lukt zonder problemen, 't is een heel erg tam parkietje (laat zich dus geweldig goed doen) en ik knip nooit te ver. Van haar snaveltje heeft ze ook echt geen hinder, ik vroeg me alleen af of het zou samenhangen met wat anders. Onze vorige parkiet is vrij oud geworden en die had geen vergoeiingen... dat beestje is eigenlijk heel gezond geweest tot hij stierf, dus dit is allemaal nieuw...
De wonde (inderdaad ter hoogte van de stuitklier) ziet er heel erg uit, ontstoken in ieder geval... ik vind het vreemd dat ze er niet meer last van lijkt te hebben, 't is echt rood vlees :(. Ik Ga maandag in ieder geval naar de dierenarts en zal in de tussentijd blijven reinigen en ontsmetten, kwaad kan dat niet.

ciske