Kropontsteking?

Gestart door annerite, augustus 15, 2005, 13:01:06

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

annerite

Hallo!
Ik heb een jong parkietje (4 maanden). Ongeveer 1 keer per dag begint ie te niezen en te hoesten en dan braakt ie zaadjes uit. Dit doet ie al een paar weken. Verder is ie heel levendig, eet en drinkt goed en vliegt naar hartelust als ie er uit is. Dus maakt verder geen zieke indruk.

Ik weet dat dit onderwerp al vaker is geweest, maar ik zou toch nog graag willen weten of iemand denkt dat ie kropontsteking heeft. Of wat het anders zou kunnen zijn?

Alvast bedankt, groetjes!

Ingrid

Hoi Annerite,

Niesen doen parkietjes ook wel om stofjes ed uit hun neusgaatjes te verwijderen. Als je parkietje zaadjes uitbraakt let er dan op of er vies stinkend slijm meekomt. Dat wijst meestal op kropontsteking en moet direkt behandeld worden omdat de parkiet dan snel kan overlijden. (Meer over kropontsteking kun je hier lezen: http://www.parkietenfreak.nl/ziektengtmm.php)

Het is moeilijk om te zeggen wat er met jouw vogeltje is, maar je zegt dat ie verder levendig is en goed eet en drinkt. Het kan zijn dat hij een beetje gulzig eet en een zaadje daardoor een beetje verkeerd valt, zodat hij het ophoest. Ook kan het zijn dat hij jou of een speeltje wilt voeren, iets wat parkietjes onderling ook doen.

Groetjes, Ingrid

Safrena

Hey annerite

Ik sluit me helemaal aan bij Ingrid

Hou je pakietje goed in het oog.
Van zodra je enige verandering in haar gedrag ziet zoals bv bol zitten of minder of niet eten of niet meer actief zijn kun je beste even langs de dierenarts gaan.

Vele groetjes

annerite

Ok bedankt! Ik had op internet gelezen dat parkietjes met kropontsteking niet bol zitten, maar met platte veren, hoe zit dat?
Er komt geen vies slijm mee volgens mij... Als parkietjes kropontsteking hebben, kan je dat dan echt duidelijk merken? Zijn ze dan ook echt ziek ervan?

Groetjes!

Parkieten-Freak

Als je parkiet kroponsteking heeft, is hij echt doodziek.
Waarom de veren plat gedragen worden weet ik niet. Het is een specifiek kenmerk bij vogels die aan kropontstking lijden.
Vogels sterven vaak zeer snel als niet tijdig een behandeling met antibiotica ingezet wordt.
Kropontsteking heeft je parkietje niet, maar hou het goed in de gaten! Als het niet snel stopt, of erger wordt, zou ik een keer naar de dierenarts gaan.