Poema en Joey

Gestart door Milo-Pixel, juli 25, 2008, 00:00:03

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Milo-Pixel

Ik heb nu 4 1/2 uur gemasseerd en ingespoten, en ik zie gelukkig resultaat! Als ik nu over de krop wrijf, voel ik zaden zitten, en voel ik zachtjes de botjes die je voelt als de krop leeg is. Dat is dus een heel goed teken! Ook bij de ontlasting zit veel vocht, wat dus betekend dat er geen verstoppingen zijn in het lijfje, en dat alles weer op gang komt. Ik ben blij, maar ik ben er nog niet. Ik ga nu nog verder met masseren en spuit nog een aantal keren water in, dan om 6 uur ga ik voeren.. Ik vind het eigenlijk een beetje eng om te voeren, waarom weet ik niet want ik kan het echt wel, het gaat meer om het idee dat ik niet weet wat ik fout heb gedaan dus ben bang dat ik het weer fout doe. Mijn da zei wel dat als ik weer ging voeden dat ik de eerste keer even iets meer water moet doen dan 1deel exact op 2 delen water, omdat de krop nu veel vocht nodig heeft.

Laten we het positief inzien! Ze gaat de goede kant op ;). Nu hopen dat alles weer voorspoedig gaat, net als de dagen ervoor. Ik wil zo graag dat ze lekker opgroeien en zelfstandige vogeltjes worden...

Jasmin

Gelukkig gaat het weer wat beter Poema :)

Chicowen

Hej marit,

Dat is schrikken zeg. Gelukkig gaat het nu weer een stukje beter.
In ieder geval let je goed op. ;)

Liefs en succes
snavelkusjes van Chico, Pucky, Fender, Noukie, Junior en Kiki!
Dag lieve Zipper en Yno, we zullen jullie niet vergeten.

Caradow

Het gaat de goede kant weer op Marit :)

Even mijn gedachten:
At Poema nu ook al wat zelf?
Zou het niet kunnen zijn dat je daardoor misschien eigenlijk nu teveel voeding hebt gegeven, wat ze niet goed heeft kunnen verwerken waardoor het in de krop is gaan uitdrogen?
Niet opvatten als een verwijt hoor, ik vind het al ontzettend knap wat je nu allemaal doet en dat je de beestjes hebt overgenomen! Ik denk niet dat ik het zou aandurven (hoewel als je voor zo'n keuze staat...)

Maar als dat een oorzaak zou kunnen zijn, dan zou je nu dus in ieder geval de voedingen qua hoeveelheid moeten minderen en waarschijnlijk toch na de voedingen ook vaker de krop inspecteren (hoewel je dat waarschijnlijk sowieso wel gaat doe nu ;))

Marit, ik hoop dat Poemaatje het verder gewoon goed gaat redden nu en ik ben heel trots op je hoe je dit allemaal toch voor elkaar bokst! Complimenten meis!

Milo-Pixel

O Renaat,

Ik zie het helemaal niet als verwijt ;), ik ben juist blij als ik weet wat er mis gegaan is, zodat ik het kan voorkomen..

Poema eet inderdaad ook wat zelf, en dat wordt steeds wat meer. Maar ze gaf zelf aan hoeveel ze wilde van de spuit, en ze is al niet zo fan van de spuit. Dus ik denk niet dat ze teveel at. Ze eet namenlijk zo'n 5 ML per voerbeurt, Joey eet er ongeveer 8 en die eet nog geen zaadjes. Dus dat lijkt me nu niet echt te veel, of wel? Ik kan wel doen, dat ik Joey nog 4 keer voer, en dan ga ik Poema drie keer doen. Is dat een idee?

Zowiezo controleer ik de krop voor, en na het voeren. Ook houd ik de ontlasting nauwlettend in de gaten.. Ze krijgen continu zaden en pellets schoon, en ook met een spuit wordt maar 1 dag gedaan, de dag erna weer een nieuwe..

hillie

Marit je doet toch goed je best met poema en Joey.
Dus als het fout gaat wil het niet zeggen dat het aan jouw ligt.
Dat is denk ik het risico als je zoiets doet.

Maar gelukkig gaat het al weer wat beter toch...
En je eigen meisje heb het gered.
Dus deze gaat het ook redden met jouw goede zorgen.
Sterkte er mee.

groetjes hilde

Milo-Pixel

Ik heb haar om 6 uur gevoerd, en het lijkt goed te gaan. Het lijkt goed te verteren, en de krop raakt leger. Ik heb ook een dunnere voeding gemaakt, dus het kan zijn dat het daardoor beter door de krop heen gaat. Ook heb ik haar een paar slokjes water met druivensuiker gegeven, om een beetje extra energie te krijgen. De krop blijft nu zacht (echt dat kussentjes gevoel), in plaats van dan er een 'bal-brei' in lijkt te zitten.

Gelukkig had ik het wel meteen door toen het begon, anders was het echt verkeerd afgelopen. Hopen dat ze er nu weer helemaal bovenop komt.

Liefs  :)

Milo-Pixel

Het is gelukkig helemaal goed gekomen. De krop is gewoon weer zacht.

En nog wat leuk nieuws; geheel onverwacht begon de inmiddels stuiterende Poema (door de druivensuiker denk ik..) te vliegen! Recht het blokje in dat open stond aan de kooi. En uiteindelijk vloog Joey haar achterna  ;D. Ben helemaal trots..  :-\

Net wilde Poema trouwens ook geen pap, maar ze wilde zaad, dus ik heb haar maar geen pap gegeven. Ik denk eigenlijk dat ze snel helemaal over zal zijn op zaad. Joey daarintegen nog niet.

Alles loopt dus weer op rolletjes, en ik ga gewoon verder. Even een moeilijk dagje gehad, maar dat hoort erbij..

Chicowen

Super Marit, ik vind echt dat je het super goed doet!!!
Veel plezier met de kleintjes.

Liefs voor de trotse mama ;) :P
snavelkusjes van Chico, Pucky, Fender, Noukie, Junior en Kiki!
Dag lieve Zipper en Yno, we zullen jullie niet vergeten.

Mir

Hoi Marit,

Ik kijk telkens met spanning uit naar updates van dit topic. Ben heel benieuwd hoe het de kleintjes vergaat! Ik heb pas 2 weken een parkietje, dus ik weet helemaal niets van broeden / handopfok etc maar al lezende leer ik steeds meer. Wat een enorme hoeveelheid zorg kost het je en wat heb je een geduld! Vooral de twijfel ("doe ik het wel goed") en de zorg als er iets mis gaat en je weet niet wat lijken me het zwaarst. Als ik het zo lees kun je gerust op je eigen intuitie (samen met kennis natuurlijk) vertrouwen!!!

SUPER!!!

Groetjes, Mir

Ingsu

Wat goed zeg dat je deze taak op je hebt genomen!
Het lijkt me zeker niet makkelijk....
Hopelijk gaat vanaf nu alles goed met de kleintjes!
Enneh, wat zijn het een dropjes zeg!  :-*
Lijkt me verschikkelijk moeilijk ze terug te geven aan hun eigen baasje als de tijd rijp is!

Succes verder! En groetjes van Inge

Milo-Pixel

Bedankt allemaal voor de lieve woorden en reacties  :)

Poema vertikt het nog steeds om pap te eten, maar ze eet wel zaadjes. Voldoende zaadjes ook. Wel geef ik nog water bij (uit de spuit), dat moet nog om de krop soepel te houden. Maar ze eet dus gewoon zelfstandig nu. Ik houd het wel heel goed in de gaten, en als ik merk dat er geen zaden meer in de krop zitten zal ik zeker ingrijpen. Maar ik heb het idee dat ze dit kan.. Ze pelt goed, en eet er goed van. De krop is nu gewoon soepel, maar niet meer dat kussentjes gevoel als ze pap op hebben, ik voel alle zaden zitten. Dit klopt toch? Ik heb het even vergeleken met de krop van Milo (zij laat zich nu zo makkelijk pakken.. Is het blijkbaar gewoon gewend), maar dat voelde toch weer anders omdat ze pellets eet.

Citaat van: Mir op juli 31, 2008, 10:19:10
Vooral de twijfel ("doe ik het wel goed") en de zorg als er iets mis gaat en je weet niet wat lijken me het zwaarst.

Hier heb je helemaal gelijk in.. Je moet heel secuur zijn, en je moet over alles wat je je afvraagd dingen opzoeken waarna je tot een conclusie kan komen. Je moet keuzes maken, net als dat ik er nu voor kies Poema helemaal zelf te laten eten. Pas naderhand zie je of de keuzes de juiste geweest zijn. Het kost veel energie, op lichamelijk en geestelijk gebied..

Maar ik geniet er van hoor! Want het is echt geweldig om de twee kleintjes zo te zien groeien, en zeker als je ze voor het eerst ziet vliegen... Dat geeft zo'n goed gevoel!

Maar handvoeding is absoluut niet simpel, en snap nu des te minder waarom kwekers te jonge vogels verkopen en daar even simpel een spuit en een pot opfok bij geven........ Want nu zie ik pas hoe onverantwoord dat is, en dat het een gevaar is voor het leven van het diertje.

Liefs,
Marit

Sonja

Hoi Marit,

Oei dat was even spannend met Poema....

Maar wat boffen deze vogeltjes dat jij de zorg op je hebt genomen, dankzij jouw goede zorgen gaat het nu weer goed. ;D

Er komt inderdaad heel wat bij kijken, handopfok is niet iets wat je zomaar even doet, er kan van alles misgaan.

Dat je de zaadjes in de krop voelt zitten, is normaal hoor.
Bij Joepie en Pucky was dat ook zo.

Wel moet je er goed op letten dat ze echt goed zelf zaadjes eten, want het gebeurt soms een enkele keer dat een jong parkietje "ineens" een volle krop met zaadjes heeft. Terwijl het diertje dan toch nog niet zelfstandig genoeg is om al helemaal zelf zijn maagje te vullen.

Toen ik dit voor het eerst hoorde en las, vond ik het best vreemd klinken.
Maar Pucky had het een keertje, zomaar 1 keertje....
Niet lang daarna kon ze echt goed zaadjes eten, maar tijdens die overgang van wel/niet zelfstandig eten en drinken blijft het goed opletten.

Sommige parkietjes geven zelf aan geen pap meer te willen, zelfs als ze het af en toe nog wel nodig hebben.

Maar er zijn er ook die blijven bedelen, terwijl ze het eigenlijk niet echt meer nodig hebben.

Beide heb ik meegemaakt, er zit gewoon wat verschil in per parkiet.

Fijn hoor, dat het zo goed gaat!

Groetjes, Sonja.

Mars

Marit, je doet het helemaal top! Echt... jeetje, wat knap!

Liefs Mars
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

DarkWolf

Super Marit ;D Je doet het echt geweldig!
En goed nieuws dat Poema genezen is, en bijna zelfstandig eet. Nu Joey nog ;)

roha

Marit,

Ik lees vol spanning steeds hoe het gaat. Ik vind je een kanjer, zoals jij je inzet voor deze kleintjes, super gewoon.

Succes en veel plezier met de kleintjes!

Liefs, Han

Milo-Pixel

Jeetje wat een lieve woorden allemaal.. Dank jullie wel :).

Ik heb Poema vandaag toch weer moeten voeren, want ze was 1 gram afgevallen. Dus ik heb onder luid protest, tegenstribbelen en gebijt, 3 ML gevoerd. Ze eet nog steeds zaad, maar blijkbaar toch nog niet genoeg. Ik ga haar dus in de ochtend voeren, en in de avond. En dan kijken hoe het gaat. Ondertussen houd ik haar gewicht, haar ontlasting en haar krop strak in de gaten.

Met Joey gaat het super. Lekker ondernemend ventje (hebben ze gisteren bij de chat ook gemerkt, hahaha, hij ging namenlijk helpen typen... Zo ontstonden er zinnen met heel veel spaties  :-X). Hij eet goed, en het vliegen gaat steeds wat beter. Hij is 1 keer achter mijn kastje gevallen, dus ik schrok me helemaal wezeloos.. Maar ik riep hem, en hij riep terug. Iedere keer als ik zijn naampje zei, riep hij terug.. Zo kon ik makkelijk horen waar hij was. Hij was blij dat hij er weer achter vandaan was  ;). Bij Poema gaat het vliegen echt heel erg goed, ze leert steeds beter landen, en nu ze weet dat ze kan vliegen, is het nog lastiger haar te voeden. Maar het gaat nog steeds goed, en ik ben een hele trotse mama :).


Sara

En... hoe gaat het vadaag met de lieverds Marit?
Heeft Joey nog stiekem zitten chatten op de parkietenchat? :P
En hoe gaat het met Poema, is ze terug bijgekomen?

Vele groetjes,
Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes

Milo-Pixel

#58
Het gaat erg goed met de twee! Ze krijgen sinds vandaag ook brandnetel thee. Dit is goed voor de stofwisseling. Ook ga ik ze vanaf vanavond Exact gemengt met nutribird B18 geven, omdat er in nutribird toch wat meer goede stoffen zitten. Dan ga ik helemaal over op Nutribird B18.

Poema is heel goed bijgekomen, wel moet ze echt aan gaan komen. Ze weegt maar 36 gram, Joey weegt 42 gram. Nu is Poema wel wat slanker en ieler gebouwd, maar dit vind ik echt te licht. Dus ik geef haar nu ook weer handvoeding, ook omdat het in de ochtend toch nog echt nodig is. Mag ik wel opfok geven als er nog zaden in de krop zitten? Vandaag had Joey ook een ietwat hardere krop omdat hij heel wat zaadjes gegeten had, maar niet gedronken had, dus na wat brandnetel thee was het weer lekker soepel.

Ik ben zo gek op ze....

Citaat van: Caradow op juli 25, 2008, 00:27:33
(en blijven ze bij jou als ze het redden? ;)?)

Citaat van: Caradow op juli 26, 2008, 22:10:12
En jij kan hier weer afstand van doen over een paar weekjes??? STERKTE!  (gaat je nooit lukken...)

Citaat van: roha op juli 26, 2008, 22:41:56
Geloof ook niet dat je weer afstand van kan doen  :P

Citaat van: Caradow op juli 27, 2008, 11:50:16
Wil de eigenaar ze ook op pellets hebben dan?  (je houd ze vast zelf, maar houd je er wijselijk over stil ;))

Laat ik het nu maar vertellen  :-X : Vorige week kreeg ik een Smsje van Anne-wil, en het kwam er op neer dat ik een van de twee mocht hebben.. Ik mocht ook nog eens zelf kiezen wie... Nu was ik echt niet van plan er 1 te houden, maar dit kon, en wilde ik toch niet weigeren...

Dus JOEY blijft heerlijk bij mij! Ik zag er ook zo tegenop hem te moeten teruggeven, want ik ben zo ontzettend gek op hem... Hij komt, als hij zelfstandig is, lekker bij Binkie in de kooi, zodat Bink ook niet zo alleen is ;).

En ja, nu komen er echt geen beestjes meer bij, haha.

Liefs, Marit

Sara

Op je vraag weet ik jammergenoeg het antwoord niet...

Maar eh... Hihi, leuk dat je het hier opbiecht, dat je schatje Joey bij je blijft wonen! :D
Het leek me zoals iedereen hier erg moeilijk om afstand van deze scheetjes te doen, dus vind het fantastisch dat je een parkietje uit mag kiezen!
Ik wist het natuurlijk al van de chat, maar wil je nogmaals feliciteren en veel plezier wensen met deze lieverd!
Hopenlijk komen er nog eens foto's... :-*

Vele groetjes,
Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes