1e Eitje gelegd na 6 dgn, maar kapot gemaakt

Gestart door Floorparkiet, juli 24, 2008, 10:13:37

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Floorparkiet

Ik heb even een vraagje. Ik heb mijn broedblok er op 11-07 in gehangen en toen moest het mannetje er eerst niks van weten, hij bleef maar gewoon op een stokje zitten en spelen. Maar het popje was al de hele tijd aan het inspecteren en ging al in het blok kijken. Uitendelijk raakte het mannetje toch geinteresseerd, toen waren ze samen niet meer weg te krijgen bij het blok, want het popje vind het goed als het mannetje er ook bij inkomt.

Maar nu komt mijn vraag; het blok hangt er dus al vanaf 11-07, ik heb mijn parkietjes zien paren op 16-07 maar toen ik 22-07 in het blok keek lag er een kapot eitje. Ik denk dat mijn popje misschien weet dat deze onbevrucht is, want als dit het eitje zou zijn van de paring dan is die wel heel erg snel gekomen.
Maar kan dat het popje al een eitje gaat leggen 6 dagen na de paring. Ik vond dat wel een beetje heel erg snel en dacht dat dit eitje misschien gemaakt werdt toen ze in haar eentje steeds in het blok ging kijken en inspecteren. Ik hoop dat jullie antwoord hebben, want tot nu is er nog geen nieuw eitje gekomen.

Ilse*

Hoi Floor,

Over het algemeen legt een parkietje ongeveer 10 dagen na de paring een eitje. Aangezien het blok er al sinds 11 juli hangt, kan het best zijn dat ze toen al hebben gepaard en dat dus 10 dagen later (21-07) het eitje is gelegd.

Waarom het eitje stuk is gemaakt kan verschillende oorzaken hebben. Het mannetje kan een eiereter zijn, het eitje kan per ongeluk stuk zijn gemaakt, het popje kan dit door stress hebben gedaan (ze is bijvoorbeeld te veel gestoord) of ze kan door hebben dat het eitje onbevrucht is en dat ze hem daarom stuk heeft gemaakt.

Mag ik vragen waarom je een broedblok hebt opgehangen? Wat de reden is waarom je een nestje jonge vogeltjes wil? Heb je wel alle voorbereidingen gedaan en zo ja, wat dan?

Lees het forum en de volgende linken maar eens goed door.
http://forum.parkietenweb.nl/index.php?topic=473.0
http://parkietenfreak.nl/a-broeden.php

Een nestje jonge parkietjes is erg leuk, maar er kan echt heel veel misgaan... En niet eens altijd lukt het om een bevrucht nestje te krijgen.

Denk er alsjeblieft nog eens over na... :-\

Groetjes, Ilse

Floorparkiet

Hoi ilse,
Ik heb het broedblok opgehangen omdat ik graag een nestje wil voor mijn parkietjes. Ik ben nu al ong. 1 jaar opzoek naar informatie (de meeste heb ik van jullie site), ik heb de informatie die ik heb gevonden allemaal uitgeprint en verzameld in een klapper (ook die twee links die jij opgaf). Mijn parkietjes zitten al anderhalf jaar bij elkaar en waren de hele tijd al een koppeltje.
Ik geef ze xtra vital, grit, maagkiezel, wat extra eivoer nu vanwege broeden, water gemengd met roosvicee, een mineralenblok, groente en fruit en af en toe trosgierst. Op de bodem heb ik kranten gelegd zodat ik de kooi makkelijk kan schoonmaken. De dag voordat ik het blok erin heb gehangen heb ik de kooi nog een grote schoonmaak gegeven. Ik heb een hygrometer aangeschaft. Schuin tegenover mijn huis is de dierenarts, dus stel als er iets mocht zijn dan kan ik daar naar toe. En over de prijzen van een consult bij de dierenarts, dat heb ik aan mijn ouders gevraagd, dat als er iets mocht gebeuren en ik moet naar de dierenarts, dan vonden ze het niet erg om dat consult te betalen.... vooral mijn vader niet want die is ook helemaal weg van mijn parkietjes :P.


Maar als jullie nog verbeteringen hebben dan hoor ik dat graag, want ik wil natuurlijk ook niet dat het fout gaat.

Ilse*

Hoi Floor,

Kranten kun je beter niet op de bodem doen, want de inkt ervan is giftig. Je kan beter gewoon bodembedekking op de bodem doen. Heeft de kooi geen uitschuifbare lade? Dit is gemakkelijk voor het verschonen.

Verder heb je je inderdaad goed voorbereid. Ik denk dat je nu gewoon af moet wachten of er meer eitjes komen en of deze bevrucht zullen zijn.

Succes!

Groetjes, Ilse

Floorparkiet

ooh oke.. dankjewel voor de tip  :D!!
Ik ga meteen de kranten eruit halen en de corbokorrels er in leggen.
Ik hou jullie op de hoogte.. ;)

Floorparkiet

Vandaag keek in het hokje en zag dat een jonkie niet bewoog en er nogal levenloos uitzag. Ik dacht misschien heb ik het verkeerd gezien en besloot later op de dag nog maar een keertje extra te kijken, toen lag het nog steeds zo levenloos... maar nu wel tussen de andere 2 jonkies en de 2 nog niet uitgekomen eitjes in. Ik denk dat het popje het daar heeft neergelegd. Ik zag toen dat het dus dood was, want het zag nogal paars en lag plat (vleugeltjes en pootjes tegen zich aan). Ik probeerde het eruit te halen, maar ik durfde de andere 2 jonkies nog niet aan te raken (ze lagen half bovenop het dode jonkie), want de ene is nu 7 dagen en de andere 1 dag, het dode vogeltje was 5 dagen. Ik heb toen later nog een keer gekeken en toen lag het dode jonkie vrij. Ik heb het eruit gehaald en begraven in de tuin.

Maar weten jullie misschien hoe het komt dat het dood is gegaan...? Ik dacht zelf dat het misschien kwam doordat het niet goed was (een beetje gehandicapt),
of doordat het popje tijdens het in orde maken van het hokje misschien te wild is geweest en perongeluk het vogeltje heeft gedood, omdat ze het later nog wel gewoon in het kuiltje had liggen tussen de andere jonkies in. Het was al gegroeid en en de andere jonkies krijgen ook gewoon eten.

Wouter

Het kan ook komen doordat het popje erg gestressd is, en toen het kleintje heeft vermoord.

Thomie

Als het popje het jong heeft vermoord dan zul je vast nog wel sporen zien, vooral bij een vogeltje met weinig veren.
Sommige vogeltjes zijn gewoon niet helemaal goed gegroeid net zoals bij mensen. Als het vogeltje te dun is dan kan het ook zijn dat het popje niet genoeg gevoerd heeft.




Floorparkiet

Nee er was niks te zien. Zag er gewoon normaal uit... geen verwondingen enzo. Ik denk ook dat er gewoon iets niet goed was.

Floorparkiet

#9
Hallo!!
Alles gaat nu goed met de overgebleven 2 kleintjes..!! :-X De eerste is al bijna 2 weken oud en de tweede is nu net 8 dagen. De 2 eieren die er nog in lagen haal ik als ze volgende week nog niet zijn uitgekomen eruit. Dus... al met al vind ik dat het tot nu toe allemaal nog heel goed is gegaan voor de eerste keer (voor popje en mannetje allebei) 5 eitjes waarvan 3 bevrucht en uiteindelijk toch nog 1tj overleden! :(
Maar paps en mams zorgen heel goed voor de 2 andere vogeltjes. :D
Hier is een foto van het oudste vogeltje. Is vanmorgen genomen (13 dagen oud).
En 1tje van mama met het jongste vogeltje (deze foto is al wat ouder, het vogeltje is nu al veel groter)

[verwijderd door de beheerder]

hillie

Wat een schatje zeg... om verliefd op te worden :-*

Floorparkiet

hahahaha ja... he
Beetje laat antwoord :P.
Maar hier heb ik nog een foto van het oudste vogeltje (hier precies 2 weekje oud) :-*.
Van het jongste vogeltje heb ik nog geen goede foto. Morgen dan pak ik hem voor de eerste keer eruit.

Groetjes Floor

[verwijderd door de beheerder]